mexitegel skrev:
På tal om bandplåt, funderar på det när det blir dax här hemma. Men hur ser prisbilden ut generellt jmf pannor? Vad jag förstått så är det mer underhållskrävande än pannor?
Bandplåt kräver inte mycket underhåll se till att inte är löv eller annat som man ska med alla tak anors är det inget mer underhåll kan behövas målas om efter väldigt många år. Svårt att säga vad det kostar då hinder och andra saker påverkar priset.
 
Bandplåt är väl det mest underhållsfria tak man kan skaffa. På med taket och efter 100år så kanske det är dags att byta i värsta fall.
Det fanns en tid för 10-15 år sedan då det kom bandplåt med nya "miljövänliga" lacker så att färgen flagnade efter några år, men detta ska väl vara åtgärdat idag.
 
Bandtäckning i aluzink. Finns inte bättre
 
Vad blir kostnaden ungefär per kvm med bandplåt om man utgår från bara plåt arbeten. För mitt tak börjar se lite risigt ut men jag hade tänkt måla om det med 2k färg, men bandtäckt är så fint
 
Prisbilden är väldigt annorlunda, ca 1000:-/m2 för bandtäkt och dom kräver ungefär samma underlag (förutom läkten).
 
Nimajneb skrev:
Bandplåt är väl det mest underhållsfria tak man kan skaffa. På med taket och efter 100år så kanske det är dags att byta i värsta fall.
Det fanns en tid för 10-15 år sedan då det kom bandplåt med nya "miljövänliga" lacker så att färgen flagnade efter några år, men detta ska väl vara åtgärdat idag.
OK, låter bra - för det var flagnande tak som jag såg framför mig :).

Men 1000 kr/kvm är ju lite häftigt, men jag har några år på mig att budgetera :D
 
Nimajneb skrev:
Bandplåt är väl det mest underhållsfria tak man kan skaffa. På med taket och efter 100år så kanske det är dags att byta i värsta fall.
Det fanns en tid för 10-15 år sedan då det kom bandplåt med nya "miljövänliga" lacker så att färgen flagnade efter några år, men detta ska väl vara åtgärdat idag.
Är faktiskt just nu som man har gått över till miljövänlig lack eller håller på att gå över. Är troligen plastisoler du tänker på som flagnade väldigt ofta.
 
johan ivarsson skrev:
Är faktiskt just nu som man har gått över till miljövänlig lack eller håller på att gå över. Är troligen plastisoler du tänker på som flagnade väldigt ofta.
Möjligt, det var iaf den förklaring jag fick för ett par år sedan då jag tog in offerter. Kommer ta en ny offertförfrågan till våren för bandplåt för att ersätta dagens eternittak.

Men vad är plastisoler?
 
Nimajneb skrev:
Möjligt, det var iaf den förklaring jag fick för ett par år sedan då jag tog in offerter. Kommer ta en ny offertförfrågan till våren för bandplåt för att ersätta dagens eternittak.

Men vad är plastisoler?
Skulle stått plastisol och det är namnet på den färgen som användes förr och det är en PVC-baserad produkt som flagnade. Finns väldigt många olika färger än idag och kvalitet skiljer sej väldigt mycket.
 
@johan: Du verkar insatt, vad ska man satsa på då? Några bra tips? :)
 
mexitegel skrev:
@johan: Du verkar insatt, vad ska man satsa på då? Några bra tips? :)

Eftersom jag jobbar plåtslagare måste jag säga dubbelfalsad bandtäckning eftersom det är snyggt och ganska underhållsfritt. Med rätt underhåll kan det hålla i 100 år och underhåll är ju att se till att taket är rent från löv eller annat och måla när det behövs om man väljer stål plåt.
 
Hmm. Men då kom ju det där med målningen igen :). Hur ofta behövs det normalt? Är det aluzink och koppar som är alternativet till stålplåt? Är dessa då helt underhållsfria (bortsett från att hålla rent).

Tack för alla svar :)
 
mexitegel skrev:
Hmm. Men då kom ju det där med målningen igen :). Hur ofta behövs det normalt? Är det aluzink och koppar som är alternativet till stålplåt?
Aluzink är stålplåt med en beläggning på. Andra alternativ som inte är stål är zink (vm zink eller rheinzink) och lackad aluminium.
 
mexitegel skrev:
Hmm. Men då kom ju det där med målningen igen :). Hur ofta behövs det normalt? Är det aluzink och koppar som är alternativet till stålplåt? Är dessa då helt underhållsfria (bortsett från att hålla rent).

Tack för alla svar :)

Idag är det 15 års garanti på den bra färgerna och man tror att det sitter 25-30 år minst och detta gäller även aluzink är inte så bra som man trodde i början rostar ganska lätt. Är koppar, ren zink eller aluminium som är helt underhållsfria jag skulle valt plåt men måste det vara helt underhållsfria skulle jag kört aluminium. priset på 1000 kr/kvm blir dyrare om du väljer koppar, ren zink eller aluminium.
 
vad ingår i 1000kr/m2 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.