Jag skulle vilja ha ett billigt system för att registrera temperatur och luftfuktighet i min krypgrund och på min kallvind. Det enklaste men tråkigaste är att köpa nån trådlös väderstation, plus nån extra sensor, sedan skriva ned värden på ett papper varje dag. Andra mer sofistikerade system kan vara z-wave vera eller tellstick duo kopplat till en raspberry pi. Då kan jag även styra lite annat som motorvärmare osv vilket blir en bonus.

Syften är att säkerställa att jag inte kommer upp i kritiskt fukttillstånd under för lång tid. I så fall kan jag installera fläkt/avfuktare som dessutom ev skulle kunna styras beroende luftfuktighet...

Någon som gjort nåt liknande eller har åsikt om hur jag borde göra?
 
Om du vill bygga själv så kan jag rekommendera min trådlösa lösning som fungerar med tellstick och rfxtrx. http://foogadgets.blogspot.com
Om du är lat kan du köpa ett kit. Är du ännu latare kan du köpa den färdig. ;)

Det fina med sändaren är att du kan koppla på ett helt nät av 1-wire-temperatursensorer som trådlöst skickar tempen till tellstick/rfxtrx. På samma sändare kan du också koppla på en DHT22 som även ger dig luftfuktigheten.

Den har riktigt bra räckvidd ;)
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Jag är nog ute efter nåt med lägre inlärningströskel. Det får gärna vara ett system med hyfsade möjligheter men det ska ganska fort att få igång allt. Just nu känns känns rasberry pi med razberry och rfxtrx mest lockande..
 
Jag förklarar nog lite otydligt.
Rasberry pi, razberry och rfxtrx är det du behöver för min lösning också.
Sedan, istället för att köpa en handfull med trådlösa termometrar typ Viking, så bygger/köper du min variant som du kopplar in 1, 2 eller kanske 16 tempetaturgivare (ds18b20). Allt in i en sändarenhet.
Den kommer då att dyka upp i din rfxtrx som ett antal separata trådlösa tempmätare. Lätt att bygga ut och enkelt.
Om du vill ha något enklare, då är det nog ett gäng Viking-sensorer som gäller. Dock ingen flexibilitet.
Det är dessutom en massa batterier att byta och med sämre räckvidd.
 
peternicklas
nforslund, nu klarnade det lite mer.. Låter vettigt. Vart hittar jag dessa prylar enklast? Och vad blir cirkapriset med din variant för typ 6st temp&hydro-givare? (Utan rasberryn osv)

peternicklas, det är helt klart det enklaste alternativet. Vet du om det går eller finns plugin till tellstick net som gör att det går att logga värdena för att sedan skapa små grafer.
 
Det finns egentligen två alternativ till 433mhz transceivers, Tellstick DUO/NET och Rfxtrx433. Jag har både tellstick duo och rfxtrx433, och den senare förstår många fler enheter och har en mer responsiv support. Jag rekommenderar den,
https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz-receiver-transmitter-p-520.html

Där säljer dom också Tellstick DUO billigare (695kr) än på Netonnet.
 
Du hittar mina saker här, http://foogadgets.tictail.com
Om vi utgår från att luftfuktigheten är hyfsat jämn inne i hela krypgrundutrymmet och en annan, men också jämn luftfuktighet i hela kallvindutrymmet.

För krypgrunden blir det då,
1 Wireless multi-sensor, 299kr
1 temp/hydro-sensor (DHT22), 65kr
2 1-wire tempsensorer (DS18B20), á 35kr
Blir 534kr
Och samma setup för kallvinden.
Så 1068kr totalt.

Sedan kommer det att kosta bara 35kr för varje temperatursensor du lägger till. Om du inte köper DS18b20 från ebay. Då får du tio för 60kr.
Du kan expandera varje wireless multi-sensor till att ha i alla fall 16 stycken DS18B20 i varje.
Varje multi-sensor skickar bara data en gång per minut (typ). Oavsett antal sensorer.

Jämför man med de sensorer ovan som det länkas till (Netonnet) så blir det 6*179kr =1074kr
Man riskerar mer och mer krockar i sändning för varje sensor du lägger till eftersom de skickar individuellt någon gång per minut. Du får en väldig massa fler batterier att byta. Dock får du 6 separata hydrometrar, men jag är ganska säker på att om du tittar på specen, så slår DHT22 den på fingrarna. Samma för temperatursensorerna.
Batteritiden i min sändare skulle jag säga är lika, eller bättre.
Jag är naturligtvis partisk, men jag har byggt allt i min multisensor själv, och har full koll på detaljerna. Den är dessutom uppgraderinsbar.
Sa jag att du kan lägga till ytterligare en typ av sensor på varje multi-sensor? ;) Den har en pinne som när man togglar den gör att den direkt skickar ett datapaket. En kul applikation till det skulle kunna vara att du riggar en råttfälla så att du får en indikation så fort en råtta fastnat i fällan :)
 
nforslund, kollade dina priser och tyvärr är det inte så kostnadseffektivt. Jag jämför med att köpa detta paket från clasohlson.. http://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR501/36-5158
då får jag 3 st temp&fukt sensorer i hyfsad kvalitet (oregon) för bara 700 kr. Dessa är då helt kompletta med batteri och case. Jag har även kollat andra ställen och det verkar inte löna sid att bygga sakerna själv....
 
Tycker man inte det är kul att pyssla lite själv, så tycker jag absolut du gör rätt i att köpa färdigt. Oregon är ett bra val.
 
Men det där med flera termometrar på samma multisensor förstår jag inte vitsen med... Då måste jag väl dra kabel eller? Och luftfuktigheten är minst lika viktig... För mig kostar ditt kit 364kr plus strömförsörjning och nåt form av case.. Det är kul att det går att uppgradera och som du säger, att man vet exakt vad man får, men det väger nog inte upp för min del...
 
Sorry om jag blev lite väl kritisk.. Inte meningen. Som du säger om man vill pyssla så är det säkert kanon
 
nilsson.ph skrev:
Men det där med flera termometrar på samma multisensor förstår jag inte vitsen med... Då måste jag väl dra kabel eller? Och luftfuktigheten är minst lika viktig... För mig kostar ditt kit 364kr plus strömförsörjning och nåt form av case.. Det är kul att det går att uppgradera och som du säger, att man vet exakt vad man får, men det väger nog inte upp för min del...
Den är ganska bra om man t.ex. vill titta på till- och från-temperaturer i ett fjärrvärmesystem eller bergvärmesystem. Det finns en massa temperaturer man skulle vilja bevaka i t.ex. ett pannrum. Då trådar man upp ett antal sensorer och terminerar med en multisensor. Vid de tillfällena vill man heller inte ha en termometer med en inbyggd sensor. Då vill man ha den separat så att man kan sätta fast den på t.ex. ett rör så tight som möjligt.

I ditt fall så ser jag tre eventuella fördelar med mina
1. Du kan driva varje multisensor med en vanlig usb-laddare. Det gör att strömförsörjningen blir "gratis" eftersom man ofta har såna drällande. Inga batteribyten.
2. Mindre risk för krockar. (Fast det enda du riskerar är några enstaka uteblivna värden någon enstaka gång, så detta är ingen stor fördel förstår jag)
3. Noggrannheten. Man kan läsa om upplösning på Oregon, men inte noggrannhet. Kanske inte så viktigt. Den kanske är "tillräcklig" på Oregon, men dock, lite oklar. För DS18B20 är specen känd och även för DHT22.

Att du är kritisk är bara bra. Jag ska absolut inte pracka på dig något som du inte tycker att du behöver. Du vet själv dina behov, och jag ville bara försäkra mig om att du inte missar min pryl som jag ju själv tycker är så bra :)
Eftersom mitt projekt inte är så spritt, ville jag bara göra lite reklam för den. Jag är ju ganska ensam om att ha en multi-sensor som gör ett 1-wire-nät trådlöst. Den är i princip plug-n-play. Den scannar av bussen själv, så man behöver inte konfigurera något. Toppen om man redan har ett 1-wire-nätverk som man vill göra trådlöst.
Många har även problem med räckvidd. Räckvidden på min sensor är riktigt, riktigt bra.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
peternicklas
Hur får du in informationen från alla givar till en PC och Android? Ta mitt system. Jag har idag 26 DS18B20samt 1 räknare för elmätare, trådat och anslutet till dator genom USB, loggas med LogTemp. 1 Tellstick net med 2 temp/hygro samt 12 on/off brytare. Ska utöka med 2-3 temp/hygro för andra våningen. Kan även tänka mig att köra räknaren trådlöst men då ska även tempoch Hygro finnas. Som jag ser det så är det inga problem att mäta, vilket kan göras på många olika sätt. Det svåra är att få till en samlad graf för alla mätpunkter.
 
nforslund, jag hittade just ett bra användningsområde för din multisensor. Genom att koppla den till https://www.m.nu/co2matare-version-2-p-259.html så får man en trådlös co2-sensor som kan kommunicera med tellstick... Eller vad tror du?? Du kanske kan styra ett komplett co2-kit som funkar med tellstick??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.