Jag skall bygga ett trädäck på ett underlag av betongplatta nu i sommaren. Jag överväger att satsa på sibirisk lärk, och då vill jag inte ha en massa fula skruvhål synliga. Hur löser man det enklast? Grabber har ett system, men det kräver nog att man kan komma åt och skruva nerifrån, och det går ju inte för mig. finns det andra beslag att köpa?
 
Hej

Har du massor med ork och vilja så kan du ju alltid plugga alla skruvhål, på samma sätt som man gör med gamla träbåtar. Resultatet blir kanonsnyggt, men det tar en del tid....

/Sword
 
ärligt, så ser jag inte stor skillnad på 800 runda spackelhål jämfört med 800 skruv.
http://www.helgasofie.se/images/huset/IMG_0480.JPG

om trallen ska läggas på en stabil, jämn betongplatta kan du ju borra reglarna underifrån i sektioner och vända på dem, så har du en helt slät yta.

underbart för både fötterna och för ögat  ;)

 
Jag hade tänkt borra igenom 45*45 reglar underifrån och göra sektioner som jag vänder. Är det någon som testat?

Grabber har 62 mm skruv som ger mig 17 mm skruv till trallen.
Räcker det det?

/Magnus
 
mbqmbq > Det är precis så jag alltid har gjort, senast förra veckan. Jag brukar förborra med en tunn borr först.

Jag brukar faktiskt använda 22mm tjocka brädor även som reglar :surprised: Fördelen är att man får bredare reglar och att man kan använda meterlånga spillstumper till reglar. Man behöver inte lika djupa skruv heller.

Tänk på att inte göra sektionerna bredare än midjehöjd, annars blir det jobbigt att vända. Jag drog till med 1.15 nu senast (12 95mm brädor), och det var i bredaste laget, bättre med 9 eller 10 95-brädor så man håller sig under metern.

En fördel med sektioner är man kan lyfta upp trallen om exempelvis skraplotten värt 1 miljon svischar ner mellan springorna  :p

Det är också lättare att byta ut trallen den dag den har tjänat ut.
Bara att slänga in de hela sektionerna i bilen och ut till miljöstationen.
 
hej, en annan fråga: är det ngn som vet vad för sorts trä som användes till Helga & Ludvigs altan? Det ser helt fantastiskt ut!!

Tack på förhand!
 
Hej!

Så här kanske? http://www.q-wood.com/2.html

Har också för mig att jag nyligen har läst om någon sorts metallbeslag som gör att man kan skruva altangolv från sidan. Tyvärr minns jag inte var jag såg det eller vad de hette. Jag skulle fråga i något stort byggvaruhus.

/pinebar

 
Limma! Det finns oerhört kraftigt lim nuförtiden.

Annars tycker jag stora rostfria skallar är riktigt snyggt. Finns att köpa på biltema till överkomligt pris. Kirai trall ser ungefär ut som bilderna du hänvisade till och det finns på ett flertal ställen iallafall i Götet.

Jag skulle inte byggt sektioner av vanligt tryckt eftersom dom har en tendens att röra på sig. Däremot finns det färdiga sektioner att köpa av tätare utländskt trä med ett haksystem i plast mellan sektionerna. Detta gör att dom ligger still.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.