Jag har kört mina gamla eternitgrejor till ingarvet, det finns en asbestcontainer där. All asbest går till deponi tror jag så det bör inte spela någon roll att de är betongfyllda.

Kör med andningsskydd när ni slänger in rören i containern, den dammar.
 
j.f.s
Fågelmyra i Borlänge tar också emot eternit/asbest. Detta är vad de tar emot från privatpersoner:

Brännbart, möbler m m
Trä
Trädgårdsavfall
Ris
Wellpapp
Lysrör och lampor
Batterier
Ta tillvara
Deponirest
Skrot
Elektronikskrot
Gips
Vitvaror
Farligt avfall
Däck med och utan fälg
Asbest
 
Redigerat:
Ett tips: Spika en tvärslå tvärs över altandörren på utsidan, så att ingen glömmer bort att det inte finns nån altan kvar där ute :)
 
Tack för tips - men jag har gömt nyckeln i alla fall:)
 
Dränering är inte kul!
Dag 10 och gården ser ut så här. Men det ska nog bli bra det här. :confused:
dag10h.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Nu har du ett par sommrar framför dig med skottkärra,spade och kratta ;-)
Fredrik
 
Hemmakatten
Det där var en jättegrävmaskin. Borde det inte ha räckt med en mindre som kanske förstört mindre tomtyta?

Tycker också att det var bra att riva verandan. Men ni borde nog ha haft ett rivningslov eller gjort en rivningsanmälan. Kan bli problem när ni ska bygga ny veranda för där behöver ni ett bygglov. Jag skulle upprätta en rivningsplan (kolla på kommunens hemsida) i efterhand. Syftet i ert fall att dokumentera de material som ingick och hur det ska hanteras. dvs slängas eller deponeras, t .ex. eterniten. Skicka sedan in det till kommunen och förklara att verandan var tvungen att rivas omgående pga rasrisk. Kommer säkert att gå bra. Ni har du lättare för att få bygglov för en ny lika stor veranda.

Ett annat alternativ är att strunta i anmälan och snabbt bygga en ny (och hoppas att ni inte griniga grannar) och hävda att ni endast renoverat verandan vilket inte kräver bygglov.
 
Redigerat:
Vi har mkt bra grannar :) så en ny är inga problem men snarare vår tid. Funderar som bäst på vårens upplägg av allt som ska göras. Ang grävmaskinens storlek har jag ingen aning men den gräver upp STORA stenar, så kanske därför. Marken här är inte den mest lättgrävda.
Det blir nog en altantråd framöver men först troligen fasadbytestråd...
 
Jag lovar att inte ringa till kommunen och klaga iallafall :).

Har ni stadsnät redan? Om inte så kan det ju vara vettigt att lägga ner lite kanalisation nu när tomten är uppgrävd. Kanske ett rör brevlådan också? Om man vill sätta in någon kul utrustning där senare.
 
Tjena! Kul att ni tog rätt beslut. Sånt är alltid skönt!
Jag dränerade i höstas och passade på att gräva ner pem-slang för att i vår ansluta bevattningsuttag på två ställen i gräsmattan. Jag tor det blir bra. Bara ett tips när allt redan är uppgrävet. ;)
Lycka till med altanen, jag är i samma sits och följer gärna ditt arbete!
/Niklas
 
Tack Pelpet, men jag kommer nog prata med byggnadskontoret, lutar åt det. Vi har redan stadsnätet, tidigare ägaren hade ordnat :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.