Hej,

Började måla om brygghuset förra sommaren med färdigblandad Falu rödfärg som jag hittade till drygt 200 kr för 10 Liter. Tänkte köpa ett par burkar till sommarens målning men det billigaste jag kan hitta nu är 439 kr för 10l. Blir smått förbannad när priset smyghöjs så extremt.
Feltema har sin "rödfärg" som de tar 189 kr för 10l.

Jag undrar om någon har provat alternativ till Falu rödfärg och vad ni tycker om resultatet?
Det finns ju ett antal alternativ på marknaden och de flesta verkar ligga under halva priset jämnfört med Falu....

Jag har förutom brygghuset också en ladugård, boningshus, garage och förråd som behöver målas om så det är rätt mycket rödfärg som kommer behövas de närmsta åren!
Om någon har tips om var man kan köpa Falu rödfärg i pulverform till egen kokning till vettigt pris är det också intressant.

/Lars
 
Jag kan inte rekommendera något av de billigare alternativen till falus äkta rödfärg. De jag har stött på håller inte måttet varken kvalitetsmässigt eller kulörmässigt. Problemet färgmässigt är att de antingen mörknar mycket över tid och antar en blålila nyans eller att de bleks.

Jag pratade förra veckan med Falurödfärgs VD Johan Molin om just det här med att köpa pigment för att koka egen färg vilket vi gjort tidigare med mycket gott resultat. Från och med januari 2012 säljer de dock inte pigmentet längre alls utan säljer bara färdigkokt färg via återförsäljare. Anledningen till detta är EU-regler som förbjuder dem. Tydligen innehåller pulvret för mycket av någon eller några kemikalier för att få säljas till privatpersoner. Detta är mycket frustrerande för vi har också flera ekonomibyggnader och ett bostadshus att måla och hade behövt flera säckar pigment vilket nu istället får bli många spannar färg och en avsevärt högre kostnad. Flera gånger dyrare faktiskt. Vi målar med Falu ljus.

Jag pratade även med honom om att priset gått upp och det menade han berodde på att Falu bestämt sig för att inte konkurrera i priskriget om slamfärgen längre. Deras färg är bättre och håller bättre (vilket jag absolut håller med om) och de kan inte fortsätta konkurrera med de tillverkare som använder t.ex syntetiskt pigment eller annat som gör att färgen blir så billig att producera.

På sikt menade Johan Molin att folk kommer att märka att det inte lönar sig att köpa de billiga dåliga kopiorna och återgå till originalet. Under tiden kan jag tycka det är vansinnigt synd att så många hus och uthus kommer bli målade med fel färg!

BIfogar två foton. Det fösta visar en bräda målad längst till vänster med en billig kopia, sen vanlig äkta Faluröd och längst till höger Falu ljus.

Andra fotot visar hur vår fasad såg ut innan vi bytte den. De hade målat den med olika märken av traditionell rödfärg och vad de nu kallas och resultatet var ganska komiskt. Underbrädorna i en färg och locken i en annan.

P9220009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P8310056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TorpSara och 2 till
  • Laddar…
Tack för ett mycket bra svar Sophie!
Undrar hur stort intresse det finns för pigment i 20 kg säck... Jag vet var det finns ett par ton att köpa i parti...
Att sedan sälja privatperson till privatperson borde kringgå EU-reglerna. Partiet jag känner till är "äkta" Falu röd, inte den ljusa. Kanske jag köper partiet och lägger i ladan, så har jag och mina efterföljande färg i generationer :)
/Lars
 
Borde ändå gå att köpa genom grossist - köpte natriumborat då jag tyckte Boracol var onödigt dyrt, tror burken var på 16 kg. Allt går, man får finna nya vägar.
Alternativt om man inte vill koka själv får vi väl sponsra den goda produkten genom att köpa den och betala för nöjet.
 
Fast det är ju det som är problemet. Man kan inte som privatperson köpa pigmentet längre. Det har även blivit hårt neddraget vilka återförsäljare som får ha pigment och de får BARA sälja till målare. De ska dra in ytterligare på detta dessutom så inte ens de kan koka själv.

Jag har ringt flera butiker som sålt pigment men ingen säljer längre och de hänvisar till samma som VD:n på Falu gjorde.
 
Y
Så, jag som är månskensbonde(företag) kan köpa, eller måste det vara målerifirmor isf?
 
Det hjälper inte att ha företag. Att de inte säljer pulvret till privatpersoner längre beror på nya regler från Eu. Pigmentet innehållet i torr form för mycket av någon kemikalie för att få säljas koncentrerat. Det är därför de bara säljer färdig färg nu.

Det finns däremot andra tillverkare dom man kan köpa pigment av eftersom deras inte innehåller samma mängd tydligen.

Även om man har företag har de så strikta regler att de bara säljer till ett fåtal utvalda.
 
Pigment kan man som privatperson köpa från exempelvis Gysinge centrum för byggnadsvård. De har även recept för att koka egen slamfärg i sin handbok.
 
Tack farmor Risberg, som det står i inledande inlägget är det "vettigt pris" jag letar efter, Gysinge och andra lyxbutiker utgår då som möjliga leverantörer.
Mitt behov ligger på c:a 100 kg pigment. Partiet på 25 ton låg lite utanför vad jag kunde hantera både utrymmesmässigt och ekonomiskt!

Tittar nu efter alternativa pigment.

/Lars
 
Pigmentet som Gysinge säljer är inte Falus men ett motsvarande som är likt i färgen. Det är ju så att det brutits pigment i flera gruvor i Sverige så Falu är inte den enda och anledningen till att Gysinge får sälja är att deras pigment har en annan kemisk sammasättning än Falus.

Klassiska byggvaror säljer också pigment (Falus så länge lagret räcker) men tar ett så högt pris att Gysinges framstår som ett riktigt klipp. I nuläget kommer jag att handla från Gysinge eftersom det är det billigaste jag har hittat och då kostar ändå deras pigment ungefär dubbelt mot vad Falus gjorde när jag köpte det för ett par år sedan.

Jag har inte hittat någon annan tillverkare som säljer pigment.
 
Det borde ju rimligen finnas något vettigt alternativ? Ex. Tranemos?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.