Hoppas någon duktig här kan hjälpa mig. Har försökt googla lite, men blir inte riktigt klok. Till våren ska vi budgetrenovera vårat 60-tals kök. Själva luckorna är original 60-tal.

Jag har letat lite detaljer, men frågan är om det är mer 50-tal, än 60-tal. Vad tycker ni, och vad är 60-tals kök för er?

Jag är sugen på "snabelhandtag"

5181U-KB_824.jpg

Till bänkskiva, Virr-Varr.
F6943un.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakel (vitt kakel med grå eller svart fog? 10x10 eller 5x5?)
 
Om det har varit snabelhandtag på luckorna borde det synas spår av det. Jag tror att de levde en bit in på 60-talet. De är snygga, och för min del skulle det mycket väl kunna passera som 60-tal.

Virrvarr är absolut 60-tal, fast för egen del är jag inte så road av det mönstret.
 
60-talet är en period i stark förvandling. Tidiga halvan av decenniet var köken platssnickrade. Men efter 1965 (när Miljonprogrammet drog loss) blev produktionen allt mer prefabricerad. Vitvaruproducenterna gjorde de första trevande försöken att skapa "köksmode".

Snabelhandtagen försvann med platssnicket. Men de nya prefabricerade inbyggnadsskåpen med sina moderna beslag introducerades tidigare; i slutet av 50-talet gissar jag.
 
Avemo skrev:
Om det har varit snabelhandtag på luckorna borde det synas spår av det.
Hej!

Tack för att du tog dig tid att svara.
Det har varit stil handtag 555 tidigare, men de föll oss inte i smaken men vi tycker att de vi har nu är för moderna.

Har du andra tips på 60-tals beslag?
 
billy_baver skrev:
60-talet är en period i stark förvandling. Tidiga halvan av decenniet var köken platssnickrade. Men efter 1965 (när Miljonprogrammet drog loss) blev produktionen allt mer prefabricerad. Vitvaruproducenterna gjorde de första trevande försöken att skapa "köksmode".

Snabelhandtagen försvann med platssnicket. Men de nya prefabricerade inbyggnadsskåpen med sina moderna beslag introducerades tidigare; i slutet av 50-talet gissar jag.
Tack för bra svar! Vi har platsbyggt kök som har haft stil 555-handtag. Tar gärna emot tips på snygga 60talshandtag. Just de där stil-handtagen gillade vi inte! Men tyvärr köpte vi väldigt moderna som vi har nu o de passar inte alls..
 
Snabelhandtagen, eller Tika-lås som de egentligen hette, är mer typiska för 1930 - 1950-tal även om de kan ha funnits kvar in i 60-talet.
Mer tidstypiska är förnicklade byglar.
Perstorpsskivan som du visar är så mycket 1960-tal den någonsin kan bli, vanligen ljusgrå.
Köksluckor ofta målade ljusgrå eller vita, ibland också i ljusa pastellfärger, men det förekom oftare i inredningsbilder än i verkligheten.
 
Redigerat:
Kakel är väl ofta två eller tre rader vitt 15x15 från Uppsala Ekeby med avrundad glaserad kant på kakelpartiets ytterkanter. Någon som vet var man kan få tag på sånna plattor?
 
http://www.stadsmuseet.stockholm.se/Global/05 OM HUS/Kök/Måleri i kök/95_2.jpg

Fabrikslackade luckor, ej vidrörda av människohand. Rejält linoleumgolv. Diskbänken av rostfritt stål och arbetsbänkar av massivt ädelträ (spånskivan ännu inte uppfunnen). Observera utdragsskivan och den lilla "skuffen" med köksstege. Till vänster om fläkten hänger kryddburkar av glas under köksskåpen.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
582-523 är lika typiska för decenniet. Museibilden, som är en katalogbild snarare än ett faktiskt kök, (Ballingslöv 1965?) visar också de för 60-talsköket typiska olika bänkhöjderna. Observera gångjärnen, riktiga istället för pinngångjärn. Skåpen går alltid upp till taket.
 
Redigerat:
fahlis skrev:
582-523 är lika typiska för decenniet. Museibilden, som är en katalogbild snarare än ett faktiskt kök, (Ballingslöv 1965?) visar också de för 60-talsköket typiska olika bänkhöjderna. Observera gångjärnen, riktiga istället för pinngångjärn. Skåpen går alltid upp till taket.

Katalogbild, ja .men Inte Ballingslöv, utan Marbodal. Kan vara vilket år som helst mellan 1960 och 1965. Jag glömde nämna att den smala stående lådfronten (en bit till höger om husmor) är framsidan av ett finurligt bakbord.

Fullhöjdsskåp upp till taket var gängse fram till 1970-talet. Då lanserades "kontinentalköket", där överskåpen slutade på 200-210 cm:s höjd.
 
Förvånansvärt lika snickerierna var från de olika tillverkarna. Kanske en följd av standardiseringen …
Bakbordet, av 16 mm bokfanerat lamellträ, kan se ut så här:

SKARBRADA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickerierna är original 1967 men ommålade senare. De kromade handtagen, 86 mm, är utbytta på senare tid mot 120 mm stora lackerade men av samma modell.
Och ja, bänkskivan som skymtar, är Perstorps ljusgrå "virrvarr".
 
Redigerat:
Detta är de positiva effekterna av det reglemente som kantade Miljonprogrammet: Staten krävde standard och kvalitet i utbyte mot statligt stöd. Det är därför Sverige är det enda land i hela världen där man bara behöver leta efter soppåsen första gången...
 
AnneFi
Mina föräldrar hade ett skåp till köksassistenten . Man öppnade skåpet och drog upp assistenten som stod på en skiva som hängde i två armar typ.
Bästa funktionen någonsin.
Den används väldigt sällan idag sedan köket byttes ut och den inte längre är lika tillgänglig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.