Hur sjutton reser man byggmaxstegen som det pratas om?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har själv wibes längsta 3delade stege, den är grymt stabil. Har även en del som man skruvar på stegen så man kommer ut en halvmeter från väggen, väldigt nimt när man ska måla vindskivor och måla fönster på gaveln. Kan varmt rekommendera en sådan tillsats.
 
Hur hanterar man en 3-delad? Den blir ju även lite tyngre. Men såklart kortare när den är hopskjuten.
 
frav skrev:
Hur hanterar man en 3-delad? Den blir ju även lite tyngre. Men såklart kortare när den är hopskjuten.
Reser den stående
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag köpte en sådan här Skeppshult på Byggmax:
[länk]
2395 kr är rena reapriset, en tusing under internetbutikerna. Jag köpte även stegfoten och den är utmärkt.
Har cirka 7 meter till nock och med minas 120 kg svajar den inte det minsta. Lite tung att hålla som allmänbrukstege dock.
Menar du allvarligt att den stegen inte svajar när utdragen till nockhöjd (5-5.5m ca?) och belastad med 120kg? Isf måste jag ta mig till byggmax och köpa en!
 
När jag drar ut den till nockhöjd så är det ju över 1,5 meter kvar. Stegen är 8,8 meter och min nock är kanske 7-7,5 meter. Sedan kom jag på att jag har sutterräng, så det är nog bara 6,5 meter till nock. I alla fall, jag kan inte garantera att det inte kommer att svaja för dig men så kanske du väger lite mindre också? 5,5 meter är vad jag har till hängrännorna på framsidan så är det så långt du behöver kan jag meddela att den är hur stabil som helst vid den höjden.

När du känner på stegen så fattar du varför, den är i kraftig profil. Nackdelen är alltså att den är så tung att den är svår att kontrollera för en person. I alla fall tycker jag den är mycket prisvärd.
 
Viktig när man jämför priser och produkter är ju att tänka på att vissa stegar (utskjut) endast skjuts uppåt och nedåt, medan kombi varianter även går att ställa som ett "A" och då med fördel kan användas som en "högre bock" vid ex. rensning av hängrännor, beskärning av träd osv. Hos en den lev ingår ju även stegfoten, hos andra inte. Självklart så skiljer ju priset på en utskjut kontra en kombi stege men som alltid annars, får man vad man betalar för.
Vill man ha utskjut skulle jag rekommendera Wibe 8000 eller Scando's basic ( hittar den inte på hemsidan men har sätt den på XL-Bygg bl.a.)
Gäller det kombi så skulle jag säga Scando's Solid kombi ( har en sån själv) där stegfoten ingår i priset. Finns även en hel del tillbehör värda att titta lite på ;)
Bara mina 50 cent ;)
 
MultiMan
lego skrev:
Menar du allvarligt att den stegen inte svajar när utdragen till nockhöjd (5-5.5m ca?) och belastad med 120kg? Isf måste jag ta mig till byggmax och köpa en!
Jag hade en Byggmax 9m (var Skeppshult proffs, i-profil). Den svajade betänkligt (nära obehagligt) utdragen till 7,5m med mig på (120kg). Dessutom tyckte jag den var för tung (minst 30kg). Jag kommer inte köpa en skeppshult nästa gång.

Priset var dock riktigt bra. Gav 2000 jämnt men köpte sedan till stegfot och målarkit. När jag köpte den höll Byggmax på att byta till den billigare varianten, men hade samma pris på båda.
 
MultiManOriginal skrev:
Jag hade en Byggmax 9m (var Skeppshult proffs, i-profil). Den svajade betänkligt (nära obehagligt) utdragen till 7,5m med mig på (120kg). Dessutom tyckte jag den var för tung (minst 30kg). Jag kommer inte köpa en skeppshult nästa gång.

Priset var dock riktigt bra. Gav 2000 jämnt men köpte sedan till stegfot och målarkit. När jag köpte den höll Byggmax på att byta till den billigare varianten, men hade samma pris på båda.
Jag tycker alla stegar är nära obehagliga att stå på... ;)

Beställde min Wibe från stegproffsen.se Wibe extra bred kombistege. Den kommer med stegfot och fästen/rem för att göra den till en trappstege. Tror det är en 7,2m jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.