R
Nu tänkte jag avrapportera läget. Jag kan väl säga så här, att installera allt rent elektriskt funkade fint, jag kapade av nollan och ledde in den i Nexa pucken såsom du sa Bo.Siltberg sen funkade fjärrbrytaren med rörelsevakten. Därefter kom det verkliga problemet och det var att få plats med både pucken och den mekaniska brytaren utanpå. Det var ett rent helvete kan jag säga och slutsatsen blev att inte gick. Jag vet inte riktigt hur man tänkt på Nexa men pucken går knappt in i hålet då diametern är för liten och dessutom är hålet för grunt. Mitt hus är byggt på 90-talet och jag vet inte om idag bygger hus med större hål och djup, om inte vet jag inte hur man ska göra men den här produkten? Vad kallas detta hål tro, "elbrunn"?

Jag drog då slutsatsen att jag måste byta ut båda de mekaniska brytarna mot trådlösa sådana då dessa inte tar något utrymme inne i hålet (de ligger plant utanför). På detta sätt stoppade jag in en Nexa puck i ena hålet och en Nexa fyrkantig puck nedanför. Den övre har bara on/off funktion för belysningen på utsidan huset och knappen nedanför är en dimmerknapp som styr belysningen i hela hallen. Detta möjliggör nu en annan sak för oss som som jag ska fixa senare och som vi saknat oerhört, att kunna stänga av ljuset i hallen med hjälp av en till trådlös strömbrytare på övervåningen, då slipper vi springa ner för trappan varje gång vi ska släcka därnere. Länge leve trådlösa ström/fjärrbrytare, de löser en massa jobbiga problem! Tack alla.(y)
bild (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lite OT kanske, men välj hellre Nexa än Anslut.. en massa onödigt pill att byta om/när det väl inte fungerar..

Med de "Anslut" fjärrbrytarna jag hade i badrummet (mottagarna i en skrubb bakanför badrumsväggen där sändaren satt), så funkade det lite si och så med av/på.. För det mesta var det så att ena brytaren inte gick att stänga av, utan att jag gick fram till mottagaren med sändaren och tryckte "av" några gånger..

Bytte till Nexa, och dessa har fungerat felfritt sen montage, samma placering av båda mottagarna (enligt "Anslut" anvisningarna så fick dom tydligen inte sitta för nära varandra, minst 50cm, jag har dom på 20cm avstånd), och sändaren sitter nu fastmonterad på badrumsväggen. Har ena brytaren för spegelskåpsbelysningen och den andra för en extra belysning i tak.
 
R
Ja det kanske är så men om man tittar på utsidan av Nexas och Julas "Anslut" puckar så ser de Exakt likadana ut så jag funderar på om det faktiskt inte är samma grejer? Nu har jag bara kört med Nexas grejer denna gång och det verkar fungerar klockrent. Men i en av manualerna så står de tex att rörelsevakten är tillverkad i Kina på nån "Shanghai road" som allt annat på tex ebay och aliexpress.com så frågan är om de inte köper dessa puckar från samma leverantör?
Förresten, nån som vet vad batteriet heter som sitter i Nexas fjärrbrytare ifall man behöver i framtiden.
 
Redigerat:
Även om de tillverkas i samma fabrik så kan det skilja hur de ser ut inuti och hur bra slutkontrollen görs.
 
Lika är de väl knappast!

Nexas "puckar" brukar ha 2 anslutningar för nollan medan Anslut bara har en. Det tycker jag är den mest väsentliga skillnaden. Anslut-puckarna är något mer klumpiga än Nexa men det är inte jättestor skillnad.

Andra skillnader är att Nexa minns 6 sändare och Anslut minns 2. Nexa går att radera helt, det gör inte Anslut. När jag programmerar Anslut från Switchking via Tellstick funkar bara var 4:e kod. Nexas dimmrar klarar absolutvärden från Tellstick, det lär inte Anslut göra.

Har inte märkt någon skillnad i mottagning, men det är förstås hus- och granneberoende.
 
R
Jag fattar inte varför inte Nexa gör en brytare för enbart on/off som är lika liten som deras fyrkantiga mottagare för dimmer. De hade underlättat enormt i mitt fall tex som borde vara rätt vanligt.
 
Ja, det har jag också undrat över, idag har man ju nästan inga vanliga glödlampor kvar och då är dimmer-mottagare inte så himla intressant.
 
R
nu har jag kompletterat med en fjärrbrytare till på övervåningen så nu kan jag stänga av och på och även dimmra ljudet i hallen från ovanvåningen, super!
 
Roland112 skrev:
Förresten, nån som vet vad batteriet heter som sitter i Nexas fjärrbrytare ifall man behöver i framtiden.
I väggsändaren LWST-615 sitter iaf CR2032 litiumbatteri.
 
R
ja det var de batteriet. Nån som har en generell livslängd för normalt användande för dessa?
I övrigt är allt inkopplat o klart, köpt både deras rörelsevakter, fjärrbrytare för on/off samt deras dimmervariant. Funkar fint. tack!
 
R
nån som undrar nått om detta så är de bara o fråga.
 
Roland112 skrev:
nån som undrar nått om detta så är de bara o fråga.
Så här snart två år senare, hur har det gått? Hur har livslängen på batterierna varit, någon som kan rapportera?
 
R
Hej. Jag har ännu inte bytt batterier så det hela funkar bra (y)
Jag har installerat fler av nexas grejer och är nöjd. Nexa håller väl på att lansera en ny serie med fjärrbrytare som ska ha ännu mer intelligens men detta kommer såklart också bli dyrare.
 
Hur var det hade du en rörelsesensor? Jag skulle vilja sätta några sånna hemma men ojar mig över att batteriet ska behöva bytas en gång om året. Någon erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.