Jag funderar på att byta ut ett gammalt risigt element i vårt lilla isolerade förråd på 7 kvm.
I första hand skall elementet bara jobba för att hålla värmen på minst 4 grader varmt.
Elementet skall vara fast installerat och vara av modell mindre. Förrådet är helt okej isolerat.

Vad har ni för tips och idéer kring val av element?
Billigt och enkelt från Jula/Rusta/Clas Ohlson eller dyrare från t ex LVI?
 
Billigt och enkelt duger gott åt ett förråd som bara ska hållas frostfritt.
 
Om man vill kunna dra upp värmen snabbt när man väl är i förrådet vintertid, vad är det då för typ av element man bör ha? En stor del av året är elementet ej igång så det är ju i stort sett bara hålla temp över 4 plus samt vid vissa tillfällen ge mer värme som efterfrågas.
 
Alla elelement är snabba. Ju större element/effekt desto snabbare går det att dra upp tempen.

Det beror på hur välisolerad boden är, och hur mycket framförhållning du har, samt vilken temp som ska uppnås.

Ska det gå riktigt fort så är det väl lämpligt med en separat värmefläkt el byggfläkt el kupévärmare. Bara du har ström nog.
 
PochM skrev:
Om man vill kunna dra upp värmen snabbt när man väl är i förrådet vintertid, vad är det då för typ av element man bör ha? En stor del av året är elementet ej igång så det är ju i stort sett bara hålla temp över 4 plus samt vid vissa tillfällen ge mer värme som efterfrågas.
Jag hade ett honeywell köpt på CO för under tusenlappen i snickarboden.
Drog man på det på max så fanns det en liten fläkt i det som startade och hela utrymmet var varmt på 10min. Dock var lägsta tempen ca 8 grader.

Nu hittade jag det på nätet:
http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/151848-honeywell_konvektor_hz-823fe&atcl=external:ref
 
Ett sådant element låter ju kanon. Elementet kan max ha 40cm i bredd.
Det viktiga är att det är energisnålt till att hålla ca 5 grader under vintern.
Hm hittar inget klockrent... Tips?
 
Se bara till att få ett med elektronisk termostat. Det är det enda som har potential att i viss mån påverka energiförbrukningen.
 
Svårt att hitta element med bredd max 40 cm med väggmontering :(
 
Jag satte in en sån här i min verkstad i höstas: http://www.jula.se/elradiator-eph-650-650w-410069
Det kan ställas i frostvaktsläge och ska då hålla 5 grader. Är iof 45 bred men kanske går? Hur som helst har det varit en riktigt bra lösning. Håller 6-7 grader nån meter ifrån och 3-4 mittemot (3m bort). Uppvärmning går väl inte med raketfart, men ok.

Hade en billig VP innan men efter att två gått sönder på mindre än två år orkade jag inte med krånglet att installera en ny, dessutom var reklamationsavdelningen på företaget rent utsagt usel och det tog över 2 månader att få ordning på dem och då hade jag redan installerat elradiatorn för att rädda klimatet i verkstan och var/är nöjd med min nya lösning.

Kommer antagligen sätta in en VP igen så småningom, men en 'riktig' pump isf! Hittills har elradiatorn som sagt fungerat riktigt bra, men avfuktningen i vår/sommar/höst måste ju lösas.... Ev behåller jag radiatorn och kompletterar med avfuktare istället.
 
Observera att Zibroradiatorn från Jula måste startas manuellt efter strömavbrott. Det kan säkert vara en bra radiator för övrigt, men i mitt tycke är det en egenskap som helt diskvalificerar den.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Den egenskap känns klart viktig om det är ett utrymme som skall hållas frostfritt.
 
8
Lyfter en gammal tråd.

Har ett litet förråd i en del av garaget som jag skulle villa hålla "varmt" ca 15-18grader behövs inte mer.

Golvet är betongplatta, vägg och tak är isolerade men inget överdrivet mycket/tjockt. Väggen mellan garaget och förrådet är ca 10cm och isolerad den också. Utrymmet är ca 1.5x3m stort och 2.10 i höjd.

Kommer troligen en lägga cellplast på golvet för att isolera lite från kylan plattan avger under vintern.

Kommer endast nyttjas de kallaste vintermånaderna.
Helst 230v, kontakt eller fast installation är mindre viktigt.
 
En temperatur på 15-18°C är ganska högt för att vara ett garageförråd och i Norrbotten kan det ju bli -30°C på vintern. Ett löst konvektorelement som går att ställa på 1 kW tror jag bli bra. Skulle också koppla in den i uttaget tillsammans med en enkel energimätare för att sedan kunna läsa av förbrukningen efter ett år t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.