Hej experter

Jag ska bygga nytt och undrar vad som är billigast att bygga mellan 1-plan eller 2-plan?Ska bygga ca 180 kvm.


Hur mycket skiljer det? ( jämför man pris kvm per bya eller boa?)

Tack på förhand.
 
S
Vet inte vad det kostar men 2 plan är ju självklart billigast.
50% mindre tak och 50% mindre platta att gjuta.
 
Vi var helt inne på att bygga ett enplanshus med en boyta på ca 160kvm och ett fristående garage intill.
När hustillverkaren skissade upp huset på tomtkartan så förstod vi att det blir för stort för våran tomt på 1200kvm.
Vi har en hörntomt, men en egenskapsgräns 6 meter in från vägen. Och det betyder att vi inte får bebygga dom 6 metrarna. Så vi fick tänka om och försöka skissa om huset så att det blev lite bredare men kortare. Men det är inte alltid helt lätt när man har solens, groventren och andra aspekter att tänka på.

Så vi valde att bygga ett 2-planshus istället på 186kvm.

Visst är markjobb dyra, men det tillkommer andra kostnader på ett 2-planshus. Vill man ha golvvärme på alla kvadrat så är det betydligt dyrare att lägga det på ett träbjälklag jämfört mot att gjuta in dom i en platta.

En annan kostnad som tillkommer är en innertrappa, en sådan i ek är minsann inte gratis.

På enplanshus med sadeltak så brukar man inte resa ställning på gavelsidorna. Men på ett 2-planshus så måste du någon gång resa ställning för att komma åt att måla mm.
 
Tänk också på att trappan stjäl mycket golvyta, på båda planen. Den styr också planlösningen.

Visserligen blir plattan mindre, men du får i stället bygga ett mellanbjälklag, som inte skiljer sig så värst från plattan i kadratmeterkostnad. Du behöver också ha bärande väggar på undervåningen, som både är dyrare och som styr planlösningen.

Underhållskostnaderna blir högre. Jämför bara att rensa hängrännorna på ett enplanshus och ett tvåplans.
 
Japp, du kan bygga mindre i ett plan. 1,5- eller 2-planshus har oftast ett värdelöst "allrum" mitt emot trappan på andra våning och ofta även snedtak på 1,5-planshus. Plus att trappan förstör hallen i bottenvåning. Du får många kvadrat billigt men det blir mycket skräpkvadrat. 1,5-planshus är gjorda för att hustillverkarna skall kunna tala om för dig att det kan bli 160 kvm när bottenplan bara är 100 kvm och alla barnfamiljer tycker det är jättebra att kunna få fler rum till barnen.

Sedan är det jobbigare att arbeta på 2-planshus för nocken är högre och taket brantare så takomläggning när du blir pensionär blir dyrare.

Det finns utmärkta 2-planshus men titta noga. Har själv sutterräng och är helnöjd men det gäller att sållla. Har du sluttningstomt är ju sutterräng givet tycker jag. Myckert hellre sutterrän än att fylla onaturligt. Och bygg inte med källare.

Och bygg 2 fulla våningar, absolut inte 1,5 plan. 1,5-planshus är dom värdelösaste av alla hustyper i min mening. 2 fulla våningar och mindre rum alla dagar i veckan om du inte kan hitta ett enplanshus som passar behov och budget.
 
Efter att ha bott i först 1,5 plan ca 200 m² därefter 170 m ² i ett plan och nu 1,5 plan 160 m² så tycker jag att det är strunt samma för det är både för och nackdelar med båda alternativen. Det där med att lägga om tak när man blir pensionär, tvivlar jag starkt på om man vill oavsett vilket hus det handlar om, för med en stel kropp så är arbeta på ca 27° lutning ingen lek det heller. Nej bygg det hus du trivs bäst med, har du små barn så är 1 plan bättre men då skall man helst ha vardagsrum i vinkel så barnrum kommer en bit bort och inte vägg i vägg. Tror dessutom 1 plans hus är mer attraktivt när det skall säljas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Den här frågan har varit upp förut flera gånger i trådar förut.

Jag tror de viktigaste aspekterna har kommit fram, såsom kostnad för trappan, 6-8 kvm boyta som försvinner där trappan ärplacerad, en oeffektivare planlösning, dyr golvvärme på mellanbjälklag, ett inte helt gratis mellanbjälklag, dyrare arbetskostnad- som alla är saker som snabbt får den, vid första anblicken, gynnasammare kalkylen för 2-våningshus att jämna ut sig gentemot enplans.

Så jag tycker precis som cecar33, bygg det hus som passar dig själv och tomten och utsikten och som passar in i omgivningen. Stirra inte på kvadratmeterkostnaden för enplan vs tvåplan, det skiljer för lite för att låta det vara värt att styra valet.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Tack för era svar. Är det någon som jämfört hustillverkarna med just deras 1 plan vs 2 plan hus och fått priser? Har byggt 1 plans hus på 180 kvm boa där jag fick betala 500 000 kr mindre än min vän men som dock fick hela 50kvm mer än mig då hans hus är 2 plan . Är det rimlig prisskillnad?
 
andersmc skrev:
Underhållskostnaderna blir högre. Jämför bara att rensa hängrännorna på ett enplanshus och ett tvåplans.
Gå upp på taket eller stå på stegen?
 
Jag tror inte man bygger 2-plan för att man tror att man kommer undan billigare.
I Stockholms närförorter där tomterna är relativt små, där väljer många 2-plan. Då 1-planare aldrig skulle få plats. och om dom nu skulle det så blir det inte mycket av tomten till gräsmatta, garage mm.

I området vi ska bygga så är 8 av 10 enplanshus. Där är tomterna på 1000-1200kvm och då finns det plats för enplanshus. Men inte tillräckligt för att vi skulle bygga i 1 plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.