Hejsan

Jag har ju som många andra spanat lite på nya förslaget med 25 kvadrats komplement byggnader. Jag vet att det bara är ett förslag än så länge och att det inte är säkert att det blir verklighet men man måste ju får drömma lite.

Så frågan är skulle 25 kvadrat räcka till ett vettigt enbilsgarage? Jag skulle vilja ha ett garage för att mecka med bilen. Om det bara handlade om bilförvaring så räcker ju 25 kvadrat bra till men då kan jag ju lika gärna ha en carport som jag har idag.

Så någon mer som har funderat i samma banor som jag ?
 
Hej Fredrik.. om du har tänkt att mecka med bilen i ett garage på 25kvadratmeter så måste du ha en ganska liten bil och tomt i det förutom bilen.
Mitt garage är 4x6meter (24kvadrat) och det är i det närmaste omöjligt att mecka i med en bänk och lite verktygsförvaring.
Jag kan med nöd och näppe gå framför bilen och greja lite i motorrummet samt byta grejor på vänster sida av min bil.
Kan ej backa in då porten ej är centrerad i mitten av garaget.
Frugans lilla franska bil är mer lämpad för vårat garage än en ordinarie Volvo V70 eller andra bilar i den storleks ordningen.
Så jag säger nog tyvärr att garaget blir för litet för dig. :confused:
 
Var inte det nya förslaget 15kvm utan bygglov ?
 
Jag var inne på tanken redan med gamla reglerna och det fanns byggsatser för det
http://www.mellbygarage.se/sv/privat/garage/villagarage/bygglovsfritt/index1,20.htm

Nu blir det ännu mer intressant när man kan bygga 6x4 m och jag förväntar mig att de flesta garagetillverkare tar fram sådana. Det torde räcka för att parkera en normalbil eller för att meka med motorcykeln eller en Porsche 911 eller Miata.

Om jag fattade det rätt är Friggeboden fortfarande max 15 kvm men man får också bygga en komplementbyggnad på 25 kvm som får inredas som bostad med vatten och avlopp. Dessutom får du bygga ut huvudbostaden med 15 kvm.
 
Kanske kan man bygga 25 och 15 väldigt nära varandra ? ;)

Bänken, vertyg, svets... -> 15
Bilen -> 25
 
Om du bygga en 25 m2, gör som min pappa. Han hade grävd en källare under garaget som var 24 m2, en liten trappa ner och en hål under bilen, Hålet var stäng med 50 x 150 virke. Källaren var inte så högt med där hade han alla verktyg och annat delar som är bra att ha. Ett litet bord och en stol för att sita och fundera lite. Det är extra job att gräva och njuta plattan men det var så bra....
 
Ska man meka med bilen skulle jag vilja påstå att 25 m2 för litet
 
Om du köper en garage port 2 m,20 bredd, för att få lite plats för att öppna dörrarna ska du ha 60 cm på båda sidorna.

Om du acceptera att flyta bilen på sidan, så nära väggen som du kan då få du mer plats på en sida.

När vi pratar om 25 m2 : Lxl, óch om vi köper fardig element för platan det kan L blir 5 x 1,2 eller bättre : 6 x 1,2 = 7,2 meter lång, då 25 : 7,2 = 3,47 blir l. Det finns inget 3,47, vi behöver 2 kant element och en rak och det blir 3,6 bred.

Garaget blir 7,2 x 3,6 = 25,92 m2 det för att standard mått ska respekteras.

Inuti få du 7,2 - 0,145 och 3,6. 0,145 (vägg storlek). Unefär 6,8 meter lång och 3,2 bred. det betyder 50 cm på varje sidan av en 2,20 garage port.
För mig som är 60år gamal, blir det trång med om jag hade 18, 20 år då skulle det vara utmärk.
Allt är relativ i livet, Entousiasm, viljan är motoren i livet och om du tycket om att meka gör det...
En tips, på garage porten du ska ha rätt att montera en sort skydd, ett litet tak 1, 5 meter lång ovan för dorren. Då du skulle kunna baka bilen ut, 1,5 meter när du meka med motoren, och med en dörr på 2,2 bred, skulle ingen kommer in i garaget, Eller?
 
Jag skulle döda för ett 25 kvm garage. Det duger för precis allt utom seriöst bilmek, och jag gör sällan något mer avancerat än däck- och glödlampsbyten på familjekombin. På 6 x 4 meter så kan man vika 3 x 5 meter för att ställa bilen och ha gott om plats att kliva i och ur bilen, om man accepterar att enbart kliva ur på förarsidan. Och en stor del av alla resor är ensamresor. Byta däck funkar också, men man får justera bilens läge när man byter sida.

I och med att man får ha 4 meter takhöjd så kan man nog ha mellan 3 och 3.5 meter takhöjd inne, vilket medger förvaring av takbox, skidor och cyklar under taket. Och med 3x5 meter till bilen så får man in 8-9 meter väggyta för hyllor, arbetsbänk mm.
 
Det blir problem att byta däck inne i garaget om man har en arbetsbänk och hyllor på långsidan av garaget.
I mitt garage på 6x4 meter kan man bara greja på förarsidan då porten inte sitter i mitten , backar man in kan man ej komma ut på förarsidan utan måste kravla sig ut på andra sidan.
En gammal hundkoja (cooper) hade fungerat men ej med en vanlig bil.
Enklast är att åka och ställa in bilen i någon bekants garage och se hur det fungerar för just er.:)
 
Däckbytet måste väl vara en teknikfråga? En vanlig bil är knappt 2 meter bred och med en 60 arbetsbänk så har man 140 cm mellan arbetsbänken och bilen. Har man arbetsbänk på båda långsidor kan det dock bli tajt med bara 80 cm manöverutrymme. Däremot borde det funka med grunda skåp eller hyllor, typ en 30 cm bokhylla, på ena sidan och 60 cm arbetsbänk på den andra. Då har man fortfarande en dryg meters svängrum.
 
Som alla är inne på, så handlar det om hur stor bil du har.

Mitt garage i villan är 5x3,7 meter, parkar jag dikt mot passagerarväggen så blir det rätt hyggligt urymme för at få ut cyklar, vespan osv. Med en liten bil.
Sedan några år har jag en liten smart, då finns det ordenligt med utrymme för att mecka, med smådelstvätt, kompressor arbetsbänk osv. Men man måste vara uppfinningsrik med förvaring - hissa upp cyklar, röjsågar osv i taket osv.
Jag skulle nog använda mått typ de som CharlyBålsta har nämnt, längden är viktigare än bredden för mekande.
 
Tur att man har lite tid att fundera på innan förslaget gått igenom;)
 
vad kan bygglov kosta idag för ett 30 kmv garage? jag går också i garage tankar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.