Hej.

Skulle behöva lite goda råd av er här på forumet.

Bor i ett 1 1/2 plans hus med källare.
Det är i köket och vardagsrummet som vi ska lägga in golvvärmen, och det rör sig om ca 41m[SUP]2[/SUP] på bottenplan.

Eftersom jag ska ta bort den "isolering" från -55 så kommer jag att tjäna ca 100mm.
När isoleringen är borta kommer jag att ha ett bärande betongvalv att börja bygga på, men vilket sätt är bäst?

Jag kollade lite på LKs system och där hittade jag två typer som kanske skulle kunna vara något.

Det dyra sättet är "för ingjutning" vilket nog är det bästa men gjutningen gör att den blir bra mycket dyrare.
Sen har dom ett system för "bärande golv" med spårskiva, jag räknade att det skulle bli ca 15000:- billigare med detta system.se länk!

http://golvvarmebutiken.se/partnerfiles/Golvvaermebutiken/PDF/LK/LK Spårskiva EPS 30-50.pdf

Vad är det för nackdelar med det?

//Kongolasse
 
Låter som att du har betongbjälklag med reglar på och isolering mellan reglarna?
I sånna fall bör du nog tänka efter lite. Du måste ha isolering under golvvärmen , annars får de takvärme på våningen under. Isolering bidrar också till ljuddämpning. Du kan lägga spårade cellplastskivor på betongen dock måste den vara lika slät som ifall du skulle lägga golv direkt på den. Ev måste du då flytspackla den först. Men lägg inte slangen direkt på betongen och flytspackla in den. Det kommer inte att bli bra.
 
pelle242 skrev:
Låter som att du har betongbjälklag med reglar på och isolering mellan reglarna?
I sånna fall bör du nog tänka efter lite. Du måste ha isolering under golvvärmen , annars får de takvärme på våningen under. Isolering bidrar också till ljuddämpning. Du kan lägga spårade cellplastskivor på betongen dock måste den vara lika slät som ifall du skulle lägga golv direkt på den. Ev måste du då flytspackla den först. Men lägg inte slangen direkt på betongen och flytspackla in den. Det kommer inte att bli bra.

Hej Pelle.

Precis så heter det "betongbjälklag" men isoleringen ser ut som typ koraller och ligger löst på bjälklaget och det är ca 70mm och inga reglar alls, sen överst så är det en "skorpa" som är hård men som man lätt kan göra hål på, sen är det bara att gräva ut allt (skorpan ser ut som om man har blandat sågspån och betong)....

I den "korall isoleringen" så ligger det då en del elementrör, en del ska bort men en del måste ligga kvar eftersom de går till övervåningen.

Bjälklaget i sig är inte 100% jämnt. En tanke jag hade vara att man kanske kunde fylla upp med sand så att de elementrör som ska ligga kvar göms i sanden och att man sen får en jämn yta..
 
Sand är inte godkänt underlag för ett sådant golvvärmesystem. Sanden kommer inte att ligga still och du kommer få svikt i golvet. Jag skulle antingen jämna av med flytspackel och spåra ur för rören eller gjuta in dem i flytspacklet. Beror på hur det ser ut .

Vad skall du ha för övergolv?
 
Den ena delen ska det vara klinker på och andra delen trä eller laminat golv...
 
Är inte sand godkänt varesig man gjuter eller om man lägger spår skivor?
 
Klart du kan lägga sand och gjuta en "kaka" med flytspackel eller betong men jag tycker inte att det är någon vidare bra lösning. Till att börja med måste man gjuta en viss tjocklek för att få bra värmespridning. Tjockleken beror på vilken dimension på golvvärmeslang man använder. På 41m2 vill du nog inte ha mindre än 16-17 mm. Då är minsta tjocklek enligt LK 55mm. Du kan använda betong men det tar lång tid för den att torka tillräckligt för att lägga golv på. Vi pratar månader. Att få helt slätt är inte heller enkelt. Flytspackel torkar fortare och blir slätt av sig själv. Dock dyrare. Åtgång ca 1.5kg /mm/m2 dvs 1.5 * 55 *41 = 3382 kg. 7.56kr /kg på byggmax blir 25000. Och 135 25kg säckar som skall blandas och hällas ut, inget roligt jobb. Och då har du inte fått någon isolering heller utan kommer värma lika mycket nedåt som uppåt.

Det du kan göra är att istället för sand gjuta med EPS betong dvs betong blandad med frigolitkulor. Den isolerar ungefär hälften jämfört med endast cellplast skivor. Bättre än med sand men fortfarande ganska lite isolering. Man kan inte gjuta in golvvärme i EPS betong utan du måste fortf flytspackla.

Det låter nästan som att du har någon slags EPS betong idag. Är golvet orginal från 55 eller kan någon ha renoverat den aktuella delen senare?


Jag tror att den bästa och billigaste lösningen är att jämna av betongplattan med flytspackel och sedan lägga spårade cellplastskivor, kanske 70mm och plåtar och slang i dem. Parkettgolv 14mm eller tjockare brukar vara ok att lägga direkt på detta, tunnare golv behöver golvspån eller annan skiva under. Klinker behöver spån och golvgips för att bli stabilt och om du villa ha samma höjd får du ha lite tunnare spårad skiva i den delen.

Om din betongplatta är så ojämn att det blir orimligt mycket flytspackel för att jämna av får du fundera på att kanske regla upp golvet istället men det är en helt annan lösning.
 
Hej Pelle.

Jo det är original från -55 och jag får väl tänka om i min renovering. :)

Min tanke var ju att jag skulle dölja rören i sand och sen lägga EPS på sanden och sist gjuta. Sanden tänkte jag ju bara som ett sätt att jämna till och dölja alla rör så att man inte behöver skära i EPSen.

En annan sak jag tänkte på är att det måste väl vara bättre värme spridning om man gjuter än om man lägger spårskiva med värme plåtar?

Och hur blir det om man lägger enbart EPS med spår och skivmaterial över, hur det blir med tyngden från kyl och frys, eller det blir inga problem, gjutning känns starkare . :)

//Kongolasse
 
Vilket som ger bäst värmespridning har stötts och blötts mycket. Jag tror man kan säga att plåtar ger tillräckligt bra iaf. Den EPS vi pratar om här är inte den vanliga S80 utan tätare och tål större tryck, XPS eller S200-300. Det håller för ganska mycket.

Har för mig att iaf LK gör projekteringsunderlag/offert med ritning gratis. Ring och prata med dem så kan de säkert föreslå en lösning efter dina för utsättningar.
 
Ska göra det Pelle. Tack för ord bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.