Har 20A huvudsäkring just nu och håller på att installera bergvärme så undrar om ni andra med bergvärme kör med 16 eller 20 säkring?

Man kan spara ett par tusenlappar om man kan gå ner.

Huset står i Norrbotten.
 
16a och 10 kW bvp, funkar för oss.

mvh
 
beror ju lite på hur du tänker använda elpatronen. Jag har en 7kw panna men använder inte elpatronen alls så då går det fint med 16. Skulle jag tillåta att alla effektsteg användes i elpatronen (9kw) behövdes 20 enligt instruktionsboken.
 
8kw Nibe 1245 och kopplar bara in första steget av elpatronen (6kw?) Boyta 111kvm + 39 garage/förråd varav 29kvm kommer värmas upp av vattenburen fläktkonvektor.

Konverterar från vattenburen luftvärme. Radiatorerna är räknat på 85w/kvm Dvs överdimensionerade för ett hus från 1988. Så förhoppningsvis ska ej elpatron behövas gå in många dagar på året. Har även en kakelugn.

Motorvärmare till bilen körs varje dag på vintern ett par timmar och bastun används ca 1ggr vecka. Är väl där jag är mest orolig.

Får pröva säkra ner när jag har allt installerat och se om huvudsäkringen håller.

Finns det intresse för läsare på BH.se att jag startar en projekttråd för min konvertering. I.s.f vilken forumdel?
 
Installera en effektvakt så kan du gå ner i säkringsstorlek.
Och den funktionen finns som standard hos en del pumpar, om inte så finns det säkert som option.
Det enda som behövs då är några strömtransformatorer i centralen.
 
MathiasS skrev:
beror ju lite på hur du tänker använda elpatronen. Jag har en 7kw panna men använder inte elpatronen alls så då går det fint med 16. Skulle jag tillåta att alla effektsteg användes i elpatronen (9kw) behövdes 20 enligt instruktionsboken.
Korrigerar mitt svar. Kör 3x16A till VPn men huvudsäkringen som det faktiskt frågades efter här är på 20A, annars funkar det inte.....
 
  • Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Korrigerar mitt svar. Kör 3x16A till VPn men huvudsäkringen som det faktiskt frågades efter här är på 20A, annars funkar det inte.....
Det blir så här med. Flyttar VP till garaget så har tagit bort befintligt 3-fas uttag i garaget och VPn blir från den kabeln. 3x16A.
 
Det är på huvudsäkringens storlek som avgiften till elbolaget är baserat.

Om du förutom värmepump vill köra tvättmaskin,torktumlare,induktionsspis,ugn mm kanske inte allt samtidigt men åtminstone några av dessa så måste du ha 20 Amp. säkring.
 
roland53 skrev:
Det är på huvudsäkringens storlek som avgiften till elbolaget är baserat.

Om du förutom värmepump vill köra tvättmaskin,torktumlare,induktionsspis,ugn mm kanske inte allt samtidigt men åtminstone några av dessa så måste du ha 20 Amp. säkring.
Vi kör precis det du säger, men på 16A huvudsäkring. Ofta många av sakerna samtidigt. Hittills aldrig haft något problem. Dock går elpatronen i stort sett aldrig.
 
Det är ju lite svårt att säga, vi har 25 A huvudsäkringar och just nu när pumpen går för fullt (elpatronen är alltid avstängd) ser det ut så här.

Screen Shot 2014-02-15 at 17.02.07.png

Drar jag sedan på induktionshällen (en zon) blir det lite mera dramatik

Screen Shot 2014-02-15 at 17.04.21.png

Nu har pumpen effektvakt så efter ett par sekunder går den ner på halvfart, men exemplet visar att det inte är svårt att överbelasta säkringarna, speciellt med en induktionshäll i köket.
 
S
25A trög säkring
 
16 amp på huvudsäkringen, men jag fick flytta en grupp så inte alla storförbrukare låg på samma fas. Efter det, inga problem!
 
superpalten skrev:
8kw Nibe 1245 och kopplar bara in första steget av elpatronen (6kw?) Boyta 111kvm + 39 garage/förråd varav 29kvm kommer värmas upp av vattenburen fläktkonvektor.

Konverterar från vattenburen luftvärme. Radiatorerna är räknat på 85w/kvm Dvs överdimensionerade för ett hus från 1988. Så förhoppningsvis ska ej elpatron behövas gå in många dagar på året. Har även en kakelugn.

Motorvärmare till bilen körs varje dag på vintern ett par timmar och bastun används ca 1ggr vecka. Är väl där jag är mest orolig.

Får pröva säkra ner när jag har allt installerat och se om huvudsäkringen håller.

Finns det intresse för läsare på BH.se att jag startar en projekttråd för min konvertering. I.s.f vilken forumdel?
Nibe 1245 har effekt vakt som standard och första steget på elpatron är på 1 kw så till vp räcker 16 ampere till bra. Men har man många andra förbrukare kan man naturligtvis behöva kraftigare säkring men vi kör med 16 ampere men har fått bytt några säkringar den senaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.