Okej! Vi är på husjakt för första gången i vårt liv och jag trodde att Anticimex var det man skulle anlita vid en besiktning. Vi letar i Stockholm/Huddinge. Har ni andra tips? Vi vill ha en mycket bra besiktning.
 
Jag använde Eminenta för två år sedan och det var inget fel på grundligheten iaf.

Skall ni ha en riktigt bra besiktning så skall ni göra en jordabalksbesiktning ev med en separat elbesiktning.
Det kostar säker en del mer än de vanlig ~10.
 
Valde även jag bort Anticimex senast för att de inte inger förtroende. Det blev Eminenta med besiktningman B. Sundblad och vi var mycket nöjda med hur besiktningen utfördes. Detta var i en Stockholmskommun. Vi tog in en elektriker också för att gå igenom all el.
 
Anlitade själv annan besiktningsman i samband med köpet, för någon månad sen. Fick idag brev från anticimex att de vill komma och göra en besiktning beställd av försäkringsbolag.

Skall bli intressant att jämföra besiktningsprotokollen.

Förvisso inte en riktig jämförelse då det är två olika besiktningar. Jordabalk vs. försäkring. Men ändå. Skall bli kul att se om anticimex hittar något den första missade eller vice versa.
 
Spelar nog ingen roll vilken besiktningsfirma man anlitar. De är samma skrot och korn allihopa.
En riktigt lukurativ bransch. Suger ut pengar ur folk som MÅSTE anlita en besiktningsman för man kan för lite själv.
Dessutom OM de missar ngt så kan de alltid friskriva sig precis som läkare som gör fel.
Vi hade en firma som besiktade vårt hud inför köpet. För det första så fick han säljarens besiktningspapper uppkört under näsan innan han själv hade börjat sin besiktning. Hade han varit professionell hade han lagt dessa åt sidan och bildat sig en egen uppfattning. Dessutom missade han att kolla fönsterblecken på flera fönster där tidigare ägare hade bytt fönster och återanvänd de gamla blecken. Nu när plåtslagaren skall sätta dit nya så går det inte för de har släppt ner fönstren för lågt och de har spikat fast de gamla blecken i karmen så den har spruckit.
Påpekar detta bestämt för besiktningsmannen och anser att han gjort fel och får ta detta på sin ansvarsförsäkring.
Han säger då att så länge det inte finns ngn skada bakom plåtarna kan det inte anses vara felmonterat. Enligt plåtslagaren är de helt felmonterade och att karmen dessutom är spräckt. Detta skall besiktningsmannen ha sett.
Om inte så borde han ha fått upp ögonen extra om han såg att de gamla blecken var monterade. Det lustiga var ju att han påpekade de gamla blecken på källarfönstren att de behövde tätas med mjukfogas.
Så jag har inte mycket för besiktningsmän som ni förstår.
 
geekling skrev:
Anliförhoppningsvi)älv annan besiktningsman i samband med köpet, för någon månad sen. Fick idag brev från anticimex att de vill komma och göra en besiktning beställd av försäkringsbolag.

Skall bli intressant att jämföra besiktningsprotokollen.

Förvisso inte en riktig jämförelse då det är två olika besiktningar. Jordabalk vs. försäkring. Men ändå. Skall bli kul att se om anticimex hittar något den första missade eller vice versa.
Vi skriver under på fredag (förhoppningsvis) och jag fick samma besked av mitt försäkringsbolag, att de ville ha dit A ticimex och att de erbjöd ett års abb på nåt jag inte lyssnade så noga på. Visst låt dem komma, om de slarvar är det jubara fördel för mig.

Vi har inte anlitat besiktningsman utan tre kunniga kompisar, får se om de anmärker på nåt vi missat :) Vi har vilket som tänkt göra om det mesta i huset då det renoverats sparsamt sen 1958
 
Tack för era berättelser.
 
Det vi själva har gjort vid husköp längre tillbaka i tiden, omkring 20 år sen och mer, var att anlita en byggare vi kände och litade på. En rejäl person med erfarenhet och som sett det mesta i gamla hus. Det kostade inte mycket, vi fick inga protokoll och utlåtandena var muntliga. Men besiktningen var grundlig och seriös. På nästan 20 år inträffade sen ingenting som avvek från besiktningen och vi fick inga överraskningar.

Om det nån gång mot förmodan blir nåt mer husköp så visst kommer vi väl anlita vilken besiktningsfirma som helst utom Anticimex för att ha formella papper, men vi kommer granska deras besiktning före kontraktssigneringen med hjälp av någon yrkesman som vi litar på. Värt varenda öre! Det är också vad jag rekommenderar alla som tänker köpa hus.
 
geekling skrev:
Förvisso inte en riktig jämförelse då det är två olika besiktningar. Jordabalk vs. försäkring. Men ändå. Skall bli kul att se om anticimex hittar något den första missade eller vice versa.
Jahapp. Så har Anticimex gjort sin försäkrings besiktning... Det var lite skillnad. 4 timmar av gubbe krypa omkring i alla möjliga hörn och vrår med sin fuktmätare, och slutade med en tjock bibba av papper, till ca 30-40 minuter gubbe gå omkring och känna på elementen och spola i kranarna och ett protokoll på en sida.

Anticimex gör 4 rekommendationer i sitt protokoll. 1) Det finns ingen brandsläckare. 2) Inte tillräckligt med brandvarnare installerade. 3 + 4) 2 stycken gjutjärns brunnar i källaren som enligt branschregler ska bytas vid renovering.

Intressant nog säger jordabalk besiktningen inte ett pip om golvbrunnarna från 1940 kallt. Räknar de ej som en riskkonstruktion, eller missade dem helt, medan azalean planterad vid farstutrappen får en anmärkning för att den är för nära husgrunden.

Och å andra sidan nämner Anticimex inte ens rötskadan i tak konstruktionen, som var den stora grejen för jordabalk gubben.
 
Gjutjärnsbrunnar i källare behöver inte bytas bara för att man ska renovera. Däremot ska de
bytas om man skall göra ett våtrum med tätskikt.
Eller bedömde besiktningsmannen dem som sönderrostade?
 
Ordagrannt, klippt och klistrat ur protokollet:

Orsak: Äldre typ av gjutjärnsbrunn.
Åtgärd: Äldre golvbrunnar ska enligt branschregler bytas vid renovering.





 
Redigerat:
Är glad att förra ägarinnan anlitade Anticimex,de skrev tak u.a.(Icopal Decra)jag gjorde ny besiktning efter kontrakt med Oktopal som från mark såg ett tjugotal småsprickor i taket då sotaren gått på fel ställen.Jag sa att jag häver köp om ej prutning till näst högsta bud accepterades,50 000 lägre,vilket hon godtog.Oktopal bes kostade 8000 så 42000 plus var bra,lagade med silicon för en hundring!
Mäklaren blev rasande på Anticimex, med glädje fick mäklaren det nya protokollet i handen att sticka under nosen på Anticimex!
 
Ska kanske tillägga till mitt inlägg ovan att kravet att byta golvbrunn även gäller om man ska ha plastmatta vilket räknas som tätskikt.
 
Vi hade med försäkringsbesiktning i veckan och förutom reckomendation om brandvarnare och brandsläckare fick vi på gjutjärnsbrunn i källaren:

(1) Källare / Badrum / Duschrum

Golvbrunn

Orsak: Gjutjärnsbrunn med anslutet tätskikt, utan fungerande

klämringsfunktion.

Åtgärd: Äldre golvbrunnar ska enligt branschregler bytas vid

renovering.
Var han har fått idén om att det finns ett tätskikt vet jag inte, det är bara betongplatta utan ens färg på golvet (skall renoveras).
 
Fast jag är nog bered på att hålla med Anticimex ang brunnen.
Oavsett om man ska göra badrum eller ej så är det småpengar och relativt lite jobb att byta brunnen vid renovering så slipper man ha en brunn som går sönder efter 5 år
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.