Hej alla glada! :)
På onsdag så går jag igång med att bygga luftspalter på yttertakets insida
inför stundande isolering. Detta gör ju att luft kan strömma fritt från takfotsventilationen
under yttertaket upp mot taknocken.

Min fråga handlar om hur ventilationskanalen (-erna) bäst utformas uppe vid taknocken.

1. Är det tillräckligt om en luftspalt mellan ett takstolspar går längs yttertakets undersida från takfotsöppningen
på ena sidan av huset, upp till nocken och sedan vidare ner längs yttertakets undersida till
takfotsöppningen på andra sidan av huset? Det vill säga att det blir en ventilationskanal per takstolspar,
och som inte har anslutning till de andra ventilationskanalerna.

2. Eller, måste luftspalterna kopplas ihop i höjd med taknocken, och en ventilationskanal byggas som slutar
i respektive gavel på huset?

Stort tack på förhand för kvalificerade svar :D

Pontus
 
Enligt den snickare som jag rådfrågade gäller ditt första förslag, alltså du kör ventilering takfot till takfot i varje "fack" som takstolarna bildar.
 
Lysande Sickan! Tack så mycket! Då blir det så! Wish me luck!
 
I bland brukar det luftas i nock men vet inte om det är nödvändigt i ditt fall men är det inte svårt att få varm luft att gå neråt ?
 
Undersök så mycket du hinner och kan innan du bygger bara, det är säkert från fall till fall beroende på hur din konstruktionen är gjord.
I wish you givetvis luck :)
 
Varm luft att gå nedåt... det är ju en poäng att fundera över så klart.
 
Borde kanske räcka med att lämna en bit utan luft spalt i nock och ha gavelventiler om du inte ska isolera ända till nock.
 
Planen är att isolera med pur-skum under luftspalterna, så ventilationen måste byggas in helt.
 
Vi kör från takfot till takfot eftersom det alltid blåser här. Luften trycks igenom oavsett om den värms upp eller ej.

Har man ordentlig isolering blir nog för övrigt termiken pga uppvämning ganska minimal.
 
Här i Helsingborg så kan det fläkta rätt så bra också iofs.
 
Om du har tänkt takpannor sätter du e st mögelstopper i nock i varje fack
 
Pontstone skrev:
Planen är att isolera med pur-skum under luftspalterna, så ventilationen måste byggas in helt.
Har sjäv varit inne på denna lösning, hur tjock kommer du göra luftspalt och skumlager?
 
Jag planerar för att sätta 45x45-reglar på råsponten och på det masonitskivor, så luftspalteterna blir 45 mm höga. En leverantör av PUR-isolering i Skåne, Foamking, menar att man kan applicera skummet direkt på råsponten utan att ha luftspalter. Jag har dock efter vissa efterforskningar valt att vara säker istället för ledsen, och bygger därför luftspalter oavsett vilket. Tjocklek på skummet, har inte bestämt mig för vad det får kosta ännu, men minst 100 mm.
 
Hej alla glada!
Nu har vi byggt våra luftspalter med 45x45-reglar och masonitskivor. Det tog cirka 120 timmar, puh.
Nu preliminärt på onsdag kommer en firma och sprutar på PUR-isoleringen. För att spara lite på takhöjden på vinden, och för att bespara oss ifrån att behöva bygga på takbjälkarna så blir det ett skikt på cirka 75-80 mm. Det skall bli mycket spännande att se vad effekten blir på värmekomforten i huset! Vi anlitar Isopol ifrån Norrköping för appliceringen. De är klart billigare än Foamking och lägger tjockare skikt för mindre pengar.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Kul! Fota och berätta gärna hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.