Hej,

Är ifärd med att byta ut det gamla eternittaket mot ett plåttak. Jag har fått några offerter.
Taket är på 170 kvm med fönstertak och ventilrör för avloppet

I dessa offerter ingår nedmontering och deponering av ytter- och innertak i eternit. Det läggs ny råspånt, läkt, papp, vindskivor, plåt i tegelutseende + avvattningssystem och nytt v-lux fönster

Jag har fått offert efter ROT på

146 000:-
127 500:-
120 000:- (detta är exkl avvattning och nytt fönster)

Är dessa rimliga priser?

Tacksam för svar.
 
Nilzons skrev:
Hej,

Är ifärd med att byta ut det gamla eternittaket mot ett plåttak. Jag har fått några offerter.
Taket är på 170 kvm med fönstertak och ventilrör för avloppet

I dessa offerter ingår nedmontering och deponering av ytter- och innertak i eternit. Det läggs ny råspånt, läkt, papp, vindskivor, plåt i tegelutseende + avvattningssystem och nytt v-lux fönster

Jag har fått offert efter ROT på

146 000:-
127 500:-
120 000:- (detta är exkl avvattning och nytt fönster)

Är dessa rimliga priser?

Tacksam för svar.
Låter rimligt, eterniten ger priset en redig spark i nordlig riktning.
 
Om du tycker det är mycket pengar skulle jag tro du har rätt bra betalt om du river av eterniten själv.
 
mexitegel skrev:
Om du tycker det är mycket pengar skulle jag tro du har rätt bra betalt om du river av eterniten själv.
Det håller jag med om. Skulle kunna tänka mig att du sparar minst 30%
 
Nilzons skrev:
...I dessa offerter ingår nedmontering och deponering av ytter- och innertak i eternit...
Vad menar du med innertak i eternit? Det kanske är ett skrivfel.
Är eterniten vågformad och ligger direkt på takstolarna/bärläkten, utan något undertak?
Då är den rätt lätt att demontera och köra till tippen själv. Det är kostnadsfritt att lämna som privatperson.
 
KnockOnWood skrev:
Vad menar du med innertak i eternit? Det kanske är ett skrivfel.
Är eterniten vågformad och ligger diallt på takstolarna/bärläkten, utan något undertak?
Då är den rätt lätt att demontera och köra till tippen själv. Det är kostnadsfritt att lämna som privatperson.
Nej innertaket är som du beskriver skivor som är fästa i takstolarna.

Vad jag förstår kostar det 1000 kr/ton att lämna.

Om jag plockae ner själv kommer ju taket stå öppet, och jag måste fippla med pressening och grejer. Frågan är ju om det är värt allt slit
 
Nilzons skrev:
Nej innertaket är som du beskriver skivor som är fästa i takstolarna.

Vad jag förstår kostar det 1000 kr/ton att lämna.

Om jag plockae ner själv kommer ju taket stå öppet, och jag måste fippla med pressening och grejer. Frågan är ju om det är värt allt slit
Nej, det är det troligen inte. Om man inte är masochist.
 
deponera eterniten kan man ju göra själv istf firman
 
Nu har jag fått en offert på 116 000, men det är med tegelpannor.

Vad är bäst, tegelpannor eller plåt?
 
Nilzons skrev:
Nu har jag fått en offert på 116 000, men det är med tegelpannor.

Vad är bäst, tegelpannor eller plåt?
Svårt att säga vad som är bäst. Tegel känns genuinare och jag tror livslängden är längre än plåt. Mest är det ju en utseendefråga. Gillar du när taket låter som en trumma på grund av slagregn? I så fall skall du välja plåt!
 
Låt Eterniten ligga kvar. Skruva ny läkt ovanpå och lägg på plåten.

Vi gjorde så med ett gammalt plåttak. Jag trodde att det skulle se konstigt och tjockt ut, man det syns absolut inte alls.

Idiottätt dessutom, vilket inte alltid är fallet med plåttak här vid kusten där vinden ibland driver vattnet baklänges uppför taken.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Inte funderat på bandplåt?
 
Nimajneb skrev:
Inte funderat på bandplåt?
Vad är fördelarna med det?
 
1000ggr snyggare än den andra plåten.
 
På tal om bandplåt, funderar på det när det blir dax här hemma. Men hur ser prisbilden ut generellt jmf pannor? Vad jag förstått så är det mer underhållskrävande än pannor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.