Fick hjälp med att spackla i går och förgår. Idag ser jag att alla remsor har bubblat upp och väldigt lätt går att dra bort från väggen :( Antar att det inte är mycket annat att göra än att slipa bort så mycket spackel som möjligt och börja om från början.

PIC000265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PIC000267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är vad jag ska göra för att det inte ska hända igen. Har läst lite andra trådar i ämnet och hittade många som rekommenderade att limma fast remsorna med våtrumstapetklister. Andra sa att man skulle använda något som kallas "Skivspackel". I en tråd hittade jag ett inlägg där det tipsades om att man kan spä ut spacklet till gräddfilskonsistens. Antar att man spär med vanligt vatten, stämmer det?

Jag har använt Bostik Finspackel F

finspackel_f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.bostik.se/Products/Screeds/Wall-plaster/P0223

Är det ett skivspackel? Skulle det funka att spä ut det med vatten och sätta upp remsorna med? Eller måste jag åka och köpa något nytt spackel (eller våtrumsklister).
 
Skär bort remsorna och kör med glasfiberremsor istället.
De funkar mycket bättre, de har klister på baksidan med.
Målarna förespråkar pappremsor men amatör som jag är tycker jag pappremsa är skräp att jobba med.
 
  • Gilla
Kunterbunt
  • Laddar…
Är inget kvar att skära bort. Var bara att ta tag i ena änden och dra så lossnade hela remsorna, så de är redan nere. Morsan (som hjälpte mig att spackla) har också alltid kört med glasfiberremsor, men jag tänkte jag skulle vara duktig och köra med pappremsor i stället. Gick ju sådär bra :p
 
Finspackel är inte skivspackel. Skivspackel är tex detta. http://www.nyfargbutik.se/se/art/skivspackel-10liter.php
Vanligt finspackel skulle jag inte använda till detta.
Att pappremsa skulle va krånglig att jobba med är bara för att man gör fel, gör rätt så är det vida överlägset skitremsor i glasfiber.
 
Jag skulle vilja säga tvärtom... Jag är en glad amatör som tidigare alltid kört glasfiber men nu äntligen hittat cellulosa/"pappers"remsor :)

Spackla bara tvärs fasningen, utan att fylla upp för att därefter lägga i remsan och dra fast den med spackeln... Sen är det bara att lägga en bred spackling över skarv o remsa! Slipa o spackla igen, möjligen att du i första spacklingen kunde ha ett lite grövre spackel?
 
Har gjort precis som du och gav upp pappremsorna och körde på glasfiber istället. Det funkade direkt.

Jag köpte mina pappremsor på biltema och funderade på om det var orsaken, men det kanske det inte var ändå :D
 
Självklart pappremsor och självklart klister. Omöjligt att misslyckas med. Spackla in remsorna - väldigt lätt att misslyckas med.
 
  • Gilla
Sahar81 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
cust3000 skrev:
Skär bort remsorna och kör med glasfiberremsor istället.
De funkar mycket bättre, de har klister på baksidan med.
Målarna förespråkar pappremsor men amatör som jag är tycker jag pappremsa är skräp att jobba med.
För skojs skull (och test då, givetvis) så använde jag glasfiberremsa på ena långväggen i garaget och pappersremsa på andra väggen.
Sen målade jag väggarna.
Resultat ett år efter:
Alla skarvar med glasfiberremsa har en liten fin spricka längs hela skarven.
Alla skarvar med pappersremsa är sprickfria.

Så jag vet vad jag själv väljer. :)


Jag drar i lite spackel i fördjupningen, sen drar jag dit pappersremsan i det blöta spacklet med spackelspaden.
Sen låter jag det torka innan jag lägger spackel över remsan, jag tror att det är lite större risk att det bubblar sig om remsan ligger helt i blött, med spackel på båda sidor.
Jag tror också att det där är fel spackel.
Köp "lätt hand" istället.
Själv körde jag med byggmax lätt handspackel, som funkade helt OK. Jag vet inte om det sjunker värre än andra spackel av välkända märken, men jag är ju amatör så jag hade nog behövt spackla ett sista lager för att fixa de sista bristerna oavsett fabrikat, tror jag. ;)
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 4 till
  • Laddar…
Gör som Mikael_L. Har också bra erfarenhet av Byggmax finspackel på hink. Perfekt konsistens för att få fast remsorna. Använder spackelspade av styvare modell för att trycka fast dem, så man kan lägga lite tryck på den.
 
OK, jag lade i pappremsan i spackel och spacklade sedan utanpå. Kanske var det som var felet då?

Appropå byggmax spackel, jag använde det senast vid en lägenhetsrenovering som jag hjälpte till med och bredspacklade då en hel del och tyckte det funkade alldeles utmärkt. Men jag funderade på vad man betalar för, det var väldigt mycket luftbubblor i hinken nämligen och man betalar ju per liter. Är det likadant på de finare märkena?
 
Mikael_L skrev:
För skojs skull (och test då, givetvis) så använde jag glasfiberremsa på ena långväggen i garaget och pappersremsa på andra väggen.
Sen målade jag väggarna.
Resultat ett år efter:
Alla skarvar med glasfiberremsa har en liten fin spricka längs hela skarven.
Alla skarvar med pappersremsa är sprickfria.

Så jag vet vad jag själv väljer. :)


Jag drar i lite spackel i fördjupningen, sen drar jag dit pappersremsan i det blöta spacklet med spackelspaden.
Sen låter jag det torka innan jag lägger spackel över remsan, jag tror att det är lite större risk att det bubblar sig om remsan ligger helt i blött, med spackel på båda sidor.
Jag tror också att det där är fel spackel.
Köp "lätt hand" istället.
Själv körde jag med byggmax lätt handspackel, som funkade helt OK. Jag vet inte om det sjunker värre än andra spackel av välkända märken, men jag är ju amatör så jag hade nog behövt spackla ett sista lager för att fixa de sista bristerna oavsett fabrikat, tror jag. ;)
Hela huset har jag använt glasfiber, inga sprickor öh.t.
7 år den äldsta renoveringen.
Jag har kanske haft tur.
 
I ett avsnitt av Arga Snickaren visade målaren där självhäftande pappremsor som typ en papptejp var hittar man dessa ? En gång visade målaren ytterhörnlister som hon sprayade med vatten och blev självklistrande då de blev blöta. Har inte sett dessa heller i handeln...någon som vet?
 
Som vanligt när jag säger något om detta ämne, men glasfiberremsor används nog aldrig av proffs. " Pappersremsor" är sällan av papper utan non woven, typ som moderna tapeter där man stryker limmet på väggen. Till limningen använder man lim för väv i våtrum. Är man duktig på att spackla så kan man spackla in remsorna men eftersom spacklet torkar ut så fort så fäster remsorna dåligt om man inte drar på med spackel ovanpå direkt.Om det fortfarande finns pappersremsor att köpa så förstår jag att det finns missnöje med att använda dessa. Det är som vanligt kolla vad tillverkaren säger och gör så, då slipper man massor av onödigt tråkigt arbete.
 
  • Gilla
e-hufs
  • Laddar…
fick samma problem med bubblor på första pappremsan. gjorde lika, spackel sedan pappremsan sen spackel igen. hade ingen lust att limma då det blir ett extramoment med en till torktid innan nästa lager.
Så lösningen var att doppa pappremsan i en hink med vatten först, sedan trycka fast den i spacklet o dra på ett till lager med spackel direkt. satte 150 meter remsa på det sättet här om dan och inte en bubbla!


spackel o remsa köpt på biltema
 
Mikael_L
cust3000 skrev:
Hela huset har jag använt glasfiber, inga sprickor öh.t.
7 år den äldsta renoveringen.
Jag har kanske haft tur.
Jag kanske hade fel handlag med glasfiberremsorna. :|
Det får vi nog tyvärr aldrig veta. :)

Bra att du tog den bollen, så detta viktiga bidrag till tråden flöt upp. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.