Emil_K skrev:
Skulle fälla in ett antal belysningsarmaturer i ett undertak på ett kontor. Kunden hade beställt egna armaturer. Kom dit och skulle börja plocka ner takplattorna då jag märker att dessa är fulla med vattenburna värmeslingor, har för mig de var från uponor. Hyffsat nybyggt kontor så det finns fortfarande de som installerar innertaksvärme.
Jag har för mig att det var uponor som hade vattenburen tak-kyla i sin monter på nordbygg för ett antal år sedan. Typ golvvärme fast tvärt om.
 
Krilleman
blackadder skrev:
Klackarna i taket?
Fredagshumor? :p

Jag gillar det!
 
Magnus Ladulås skrev:
Jag får en sån där blandad känsla som jag ibland kan få till modern konst när jag ser den konventionella radiatorn i taket.

Lindabs takvärmehandledning
[länk]
Intressant, den säger att Krillemans konstruktör nog ändå inte gjort någon galenskap :)

På vilken höjd kan takvärme installeras?Så länge luften i lokalen är normalt ren så finns ingen begränsning, annat än byggnaden själv, för hur högt takpanelerna kan monteras. Strålningsvärmen hindras inte av luften och fördelar sig mot golv, väggar och inredning oavsett installationshöjd och yttemperatur på takvärmarna.
 
Krilleman
Magnus Ladulås skrev:
Jag får en sån där blandad känsla som jag ibland kan få till modern konst när jag ser den konventionella radiatorn i taket.

Lindabs takvärmehandledning
[länk]
Kalla mig gammalmodig (eller inte. Förstå mig rätt här!) men hur kan lindab stoltsera med att:

"Takvärme är bland de energisnålaste värmesystem som finns"

Om det vore så energisnålt som dom vill tyda det till, borde då inte "alla" ha det då? Förespråkare borde väl då rimligtvis vara: Ingenjörer, arkitekter, värmeinstallatörer, martin-timellare, osv...

Jag vet att vi handlar mycket av lindab på jobbet, (dock till ventilation - inte rörmokeriet)

Följdfrågan blir ju lite solklar här: Varför har man gått i från tak-värme idag till (nästan) 100%?

Vem installerar tak-värme idag? (förutom konstruktören som jag råkat på som ville ha, och fick sina värme-strips på 9m höjd)

För övrigt kan jag med säkra källor berätta att dom har det i kemikalie-hörnan på ett central-lager i stor-Stockholm ;)
 
Redigerat:
Men är inte takvärme vanligare i komersiella fastigheter?
 
Krilleman
mexitegel skrev:
Men är inte takvärme vanligare i komersiella fastigheter?

Jo, visst är det vanligt, men inte i nyare installationer. Oftast idag så investeras det mer i effektivare tillufts-aggregat så luften redan är varm innan den friska luften blåses ut i industrilokalerna. Likväl som den friska luften är kall (på sommaren - såklart)...
 
Stämmer bra mexitegel, finns ju en del själar som lyckats få takvärme i källarn när de försökt fixa golvärme på våningen ovanför.:x

Mvh
 
falkn skrev:
Antagligen är det så att man upplevt att det finns ett stort värmebehov i hallen, dels p.g.a. att dörren antagligen varit sämre isolerande än väggarna och att man har ett behov av hög temp för att torka kläder och dylikt. Man har dock inte haft plats att montera det på väggen av förklarliga skäl och därmed monterat det i taket. En helt okej lösning även om det finns moderna element som lämpar sig bättre för ändamålet idag. Nackdelen är ju att hälften av värmen strålar mot taket.
Jag får tacka för responsen även om jag kanske inte blivit så mycket klokare: ) Jag tror i alla fall mest på falkns förslag eftersom det på det ursprungliga entrélösningen var lite skralt om väggar att fästa element på. Bara ett litet fick plats. Att det sedan är cirka 4 meter upp till taket och att effekten därigenom måste vara begränsad är en annan sak. Numera är det golvvärme.
 
Tja, som traditionen bjuder här på byggahus så nördade vi in oss lite :)

Axtorp skrev:
Att det sedan är cirka 4 meter upp till taket och att effekten därigenom måste vara begränsad är en annan sak. Numera är det golvvärme.
Men det var ju inte sant, iaf om man ska tro Lindab:
Strålningsvärmen hindras inte av luften och fördelar sig mot golv, väggar och inredning oavsett installationshöjd och yttemperatur på takvärmarna.
;)
 
Jag undrar om inte takvärme är en sån där grej som fått genomslag pga någon form av kollektiv idioti, trots att folk borde veta bättre. Ungefär som enstegstätade fasader.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, kanske det. Hos tror jag mössen på vinden var de som uppskattade den mest i alla fall. Schysst med golvvärme i boet....
 
Uponor har vattenburna takslingor, men oftast är dessa till för kylsystem.
I vi


Foletakvärme var populärt på 70-talet. Jag trodde att alla dessa var sönder vid det här laget.
 
pelpet pelpet skrev:
Jag undrar om inte takvärme är en sån där grej som fått genomslag pga någon form av kollektiv idioti, trots att folk borde veta bättre. Ungefär som enstegstätade fasader.
Haha jag håller med dig!
Alla har väl hört det av nån kompis om man ska i väg och köpa bil köp inte franskt
då får man ha special verktyg till allt och
Det är rikrigt om man kallar torx och umbraco för special verktyg? Om man gick från en Pv
Till en Citroen DS special verktyg den gången det var stjärnskruvmejsel!
Köp inte franskt det rostar så man hör det!
Men ingen brydde sig om att Opel och i stort sett alla bilar rostade på 70-80 talet försök att hitta en Mercedes från 70-80- eller 90 talet som man kan hissa upp utan att don krafts fästen går genom trösklarna Hmm
Ändå är det dom franska bilarna som har dåligt rykte.
Samma med takvärmen har man någon gång varit ett hus med tak värme som varit fel dimisjonerat ja då säger man takvärme funkar inte, faktum är att om värme slingorna är över måliga så blir strålning för stark och med gamla tröga termostater fick
Nog värme tak onödigt dåligt rykte pga termostatera sällan hadde effekt reglering vilket resulterade i att blev väldigt varmt och sedan väldig kallt och då kan man nog tycka det blir varmt om huvudet och strålningen hinner inte värma upp golvet dom korta stunderna som taket är varmt.
Varm luft stiger Ja! Men här är det först och främst ytor och föremål man värmer upp, luft är ju i sig själv en dålig conductor eller dålig transportör av värme.
Solen är ju våran tak värme och om som många här inte gör skillnad på värme strålning och varm luft och menar att både varm luft og värme i form avj strålning stiger
Ja då måste det va så att vi värmer upp hela planeten med alla föroreningar utsläpp
Och solen bara är en glödlampa för ljus,
När man sitter ute i solen på våren och känner solen värma, Javisst är det fortfarande
kallt under bordet men til slut blir det varmt även där, även om solen inte når dit.
Det stämmer för övrigt att man kan känna tak värmen med huvudet om värme strålningen har högre temperatur än huvudet, annars är det nog mer riktigt att man känna att värme förlusterna inte är så stora från huvudet om rummet är uppvärmt med tak värme.
Låg temperatur är nyckln precis som en gammal kakelugn kan värma upp ett rum över flera dygn om den är genomvarm, den behöver inte va så väldig varm för at avge strålning och på så sätt värma upp rummet.
 
Gammal tråd, men jag förstår faktiskt inte varför ni tycker det är så märkligt, luftvärmepumpens värmedel sätts ju högt upp även den och den är ju omåttligt populär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.