Funderar på om jag kan sätta in ett hörnbadkar i mitt lilla badrum på 6kvm. Hittade ett litet på 130x130cm. Problemet är bara att på ena väggen sitter ett fönster, 110cm från hörnet där badkaret ska stå. Kan jag ha ett hörnbadkar så nära ett fönster med tanke på våtrumsregler och så?
 
Skall du bara bada = ingen fara, skall du duscha så kan du sätta ett draperi som du drar igen fönstret med när ni duschar!
 
Ja, det är ju såklart en lösning!
 
Det är ingen fara sett till våtrumregler / BKR...försök sätta badkaret så att det blir minsta möjliga vattenstänk, känns inte som det finns så många fler alternativ....mura igen fönstret är ju ett annat ;) skämt å sido!
 
Vägg bredvid badkar är våtzon 1 och du kan inte ha fönster i våtzon 1 om du skall följa bkr eller gvk regelverken helt. Tyvärr.
 
Jaha, ok... :( Det får bli vanligt badkar då!
 
Tänk på att våtzon 1 sträcker sig tom 1 m utanför badkaret. Läs gärna bkr reglerna själv , de är inte så svåra att förstå sig på.
 
M
Så drömmen om att ett stort japansk bad nära ett fönster med utsikt är typ omöjlig då? Vattentätt fönster?
 
Det är ju bara en fråga om din dröm om japanskt bad är större än din dröm att följa den feta lobbyorganisationens branchregler.

Man måste inte följa reglerna men man kan få strul med sitt Försäkrings bolag om man inte gör det (om det händer något) eller tjafs vid en försäljning. Men är du beredd att ta det så bada på.
 
Ja, det är en djungel av regler när man ska göra själv i badrum...
 
Jag hade skitit i det...så länge det inte utsätts för konstant fukt..do it " på eget bevåg dock " skall mycket till om man nu inte sätter sig i fönstret och duschar! Vi har fönster drygt 20 cm ovanför badkaret...har varit ett badkar på samma ställe i 60 år drygt...fönstret är fortfarande i toppskick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.