Hej

Vi håller på att bygga ut vårt befintliga hus med ca 25kvm. Har sedan start haft problem med KA och nu har jag tröttnat. Alla turer skulle göra det till en lång uppsatts så jag försöker formulera mina frågor kort.
Vilka befogenheter, skyldigheter har en KA? Denna man har från första stund jobbat för sig själv och inte för oss. Hade inte vår snickare varit med vid möten och tolkat hade jag inte förstått ett ord av vad han sa. Han har begärt extra armeringar, hotat med att stänga ner bygget mm, mm. Jag och snickaren har kört på den enklaste vägen för att komma vidare och det har varit att gå med på de ändringar/krav han lagt fram bara för att bygget ska komma vidare. (kan tilläggas att jag är höggravid och väntas föda barn inom de närmsta veckorna)

Någon som vet mer om att vara KA eller vart jag kan vända mig för att få veta om han har handlat rätt? I tidiga mailkonversationer lovar han att försöka hålla kost under 15000:- nu har han fakturerat 22000:- och jag har ännu inte sett den sista fakturan. Är detta rimligt? Han kräver in hur mycket dokumentation som helst, men om det behövs eller om han gör det för att skapa jobb är inte solklart. Detta med KA är ju ganska nytt och vår snickare har tidigare byggt i kommuer där det inte finns krav på KA, vilket gör att vi båda har haft svårt att sätta ner foten. Men nu springer ju pengarna iväg vilket drabbar resterande del av bygget där KA som tur är inte behöver vara inblandad.

Lite smått desperat, snälla hjälp och råd mottages tacksamt.
 
KA har funnits i reglerna under väldigt lång tid. I tidigare lagstiftning kallades det KvalitetAnsvarig, nu KontrollAnsvarig. I nya lagen har det dels skärpts så att det är svårare att slippa anlita en KA. Tidigare var KA obligatorisk, och det skulle vara en certifierad person med en viss definierad utbildning. Det fanns kryphål så att personer som hade samma kunskapsnivå anskaffad på annat sätt än via certifieringsutbildningarna kunde få vara KA för mindre projekt, typ ett altanbygge.

Tolkningen av lagen gröptes ur så att man kunde få vara KA själv för en större utbyggnad, och senare för hela villabyggen i vissa kommuner. Detta stred helt klart mot lagen.

Det pågick även en annan form av urgröpning av regelverket, även ganska stora projekt kunde byggas utan att någon kontrollerade vare sig konstruktion eller utförande av bärande konstruktioner. Detta visade sig med stor tydlighet under de snörika åren 2009 och 2010, när hundratals hus (köpcentra, idrottshallar osv) antingen rasade eller höll på att rasa pga felaktigt konstruerade tak, eller fuskbyggda tak. Även raset i Kista Galleria är ett välkänt exempel på denna utveckling.

Det visar att Sverige nått U - landsnivå på byggkvalitet, den typen av husras förekommer inte ens i U- länder med så stor frekvens som i Sverige.

Den nya plan o bygglagen är troligen ett steg åt rätt håll för att återskapa en byggkvalitet som ligger lite högre än i korruptionsländer.

Nog sagt om den biten. Om vi då tittar på frågan om extra armering. Det skall ju finnas en konstruktionsritning som anger hur mycket armering som behövs, och det skall finnas konstruktionsberäkningar som grund för ritningen, den typen av dimensionering utförs ofta inte av en byggare, om de inte får några ritningar så kör de på tumregler, eller efter dimensionringar de haft ritningar på vid ett annat bygge. Men du som byggherre är ansvarig för att konstruktionsritningar finns.OM det finns en sådan ritning så har jag väldigt svårt att se att KA skulle kunna dissa den och hitta på en egen konstruktion, såvida han inte hittar brister i beräkningarna.

Jag misstänker att din KA har gjort dessa konstruktionsberäkningar själv, i avsaknad av dokument? Det kan i så fall motivera att kostnaden blir högre.

Det kan också vara så att din KA är onödigt kinkig, ev. för att kunna debitera mer. Svårt att säga.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vår byggare har pratat med annan KA som har bekräftat att vår ställer orimliga krav. Någon som vet vart man kan vända sig för att få raka besked om vad KA har rätt och inte rätt att kräva?
 
Du kan väl som byggherre utse en ny KA om ni inte kommer överrens? Förmodligen måste du också meddela kommunal handläggare om detta eftersom de skall godkänna KA.

Exakt vilken dokumentation som KA skall begära in bör framgå från kontrollplanen som lämnades in senast vid startmötet/tekniskt samråd.

Sen är det som alltid, har ni kommit överrens om en viss summa så får man inte överstiga denna utan att detta tydligt kommunicerats till dig. Har detta skett så får du ta upp detta med KA.

Betänk också att det som KA faktiskt anmärker på kan vara i ditt bästa intresse! Vi har en KA som vi är väldigt nöjda med och han kan också ge bra och praktiska råd. Så bör det vara, KA är på din sida.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag vet ju hur det borde vara, men tyvärr så har det inte sedan vi skrev på papprena känts som KA jobbar för oss. Känns som han bara vill visa hur duktig han är. Nu står vi inför slutsamråd i em så att byta nu vore meningslöst. Jag vill försöka få lite mer kött på benen för jag är ganska säker på att det kommer att komma ytterligare en faktura på en ganska hög summa. Lättare att bestrida om jag vet att han inte gjort allt han gjort för vår skull. Jag kan tänka tillbaka och önska att vi bytt direkt men det är lättare sagt än gjort när man redan betalat en faktura på nästan 70% av det belopp vi trodde vi skulle hamna på. Vi hade inget fast pris men jag har ett mail där han skriver att vi ska försöka hålla oss under 15000:- men vi var överens om löpande fakturering. Därför har jag nu börjat fundera på om allt han kräver är nödvändigt eller om han vill få möjlighet att fakturera oss för fler timmar. Enligt vår snickare har han satt standard enligt ett stort NCC bygge och inte en utbyggnad på 25kvm.
 
Saxat från Boverket - idag....
"
Vad ska en kontrollansvarig göra?

Svar: Den kontrollansvarige ska tillsammans med byggherren ta fram ett förslag till kontrollplan. Han ska se till att kontrollplanen följs och att nödvändiga kontroller utförs. Den kontrollansvarige ska närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök. Han ska också dokumentera sina byggplatsbesök, notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbesked och ge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked."
-----
Många KA uppfattar sin roll som om dom skulle vara någon sorts övervakare av tekniska lösningar och byggets kvalitet. Det är inte så en KA skall fungera. Hon/han skall kontrollera att de inblandade hantverkarna har utfört sina kontroller av utfört arbete. Om dom har gjort det och det ändå uppstår fel som beror på "avvikelser från fackmannamässigt utförande och/eller avvikelse från branschregler o rekommendationer" så är det lättare att identifiera syndaren och tillika den som är ansvarig för att ersätta uppkommen skada.

Kontrollansvarigs uppgift vid mitt självbygge t.ex är att kontrollera att jag följt överenskommen kontrollplan dvs. att jag kråkat på vid varje överenskommen kontrollpunkt, att jag har kontrollerat att jag har utfört arbetet på fackmannamässigt vis och enligt regelverk o gällande bestämmelser.

Som ett exempel: Vid ett bygge där jag senare fick ta vid, hade firman som gjorde plattan helt enkelt "skippat" all armering.
Kommunens byggnadsingenjör fick på "något vis.." :cool:veta detta och begärde att ett hörn skulle bilas upp så att armeringen frilades. Detta gjordes under protest och kan man tänka sig - ingen armering fanns där.
Hade det varit idag så skulle naturligtvis en KA ha varskott relevant person på byggnadsnämnden om sin misstanke om hon/han hade haft någon... I annat fall hade KA kontrollerat att betongaren hade skrivit på i kontrollplanen att arbetet var kontrollerat av den som utfört arbetet, dvs betongaren själv. Mycket nyttig funktion - eller hur?

Red. pga ADD Light
 
Redigerat:
Är er KA vid namn PL? Har kontor i Linköping men bor i Borensberg/Motala.


jojo02 skrev:
Tack för svar. Jag vet ju hur det borde vara, men tyvärr så har det inte sedan vi skrev på papprena känts som KA jobbar för oss. Känns som han bara vill visa hur duktig han är. Nu står vi inför slutsamråd i em så att byta nu vore meningslöst. Jag vill försöka få lite mer kött på benen för jag är ganska säker på att det kommer att komma ytterligare en faktura på en ganska hög summa. Lättare att bestrida om jag vet att han inte gjort allt han gjort för vår skull. Jag kan tänka tillbaka och önska att vi bytt direkt men det är lättare sagt än gjort när man redan betalat en faktura på nästan 70% av det belopp vi trodde vi skulle hamna på. Vi hade inget fast pris men jag har ett mail där han skriver att vi ska försöka hålla oss under 15000:- men vi var överens om löpande fakturering. Därför har jag nu börjat fundera på om allt han kräver är nödvändigt eller om han vill få möjlighet att fakturera oss för fler timmar. Enligt vår snickare har han satt standard enligt ett stort NCC bygge och inte en utbyggnad på 25kvm.
 
Det låter som att han tar bra betalt. Vi betalar 14.000 till vår KA för ett nybygge på 162kvm i Gävle.
 
Dom gånger jag har byggt så har jag gjort upp priset först och inte betalt ett öre mer än det.....
 
Han bor i Motala vad jag vet. Heter dock inte PL. Utan RG.
 
D09
Hur gick mötet?
 
Nu är det ju ett år sedan sen vi blev klara, har försökt att förtränga det hela. Men vi fick vårt slutbesked så det är frid och fröjd. Men under slutsamråd höll både jag och snickarna på att slå honom på käften. Han kritiserade allt, från att kommunen hade godkänt våra ritningar till utseende på bygget. Han kritiserade alltså kommunen framför de två utsända bygg gubbar som godkänt dem. Men nu är det över tack och lov.
 
D09
jojo02 skrev:
Nu är det ju ett år sedan sen vi blev klara, har försökt att förtränga det hela. Men vi fick vårt slutbesked så det är frid och fröjd. Men under slutsamråd höll både jag och snickarna på att slå honom på käften. Han kritiserade allt, från att kommunen hade godkänt våra ritningar till utseende på bygget. Han kritiserade alltså kommunen framför de två utsända bygg gubbar som godkänt dem. Men nu är det över tack och lov.
En sån idiot bör du namnge riktigt tydligt här 🙀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.