ImageUploadedByByggahus.se1392392091.831556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker lite tillfälligt vatten med biltemas pex och biltemas pex-klämringskopplingar. Jag tycker inte att det passar. Stödhylsan är helt lös i slangen och när jag drar åt muttern deformerad slangen märkbart. Ska det verkligen vara så här eller förväntas stödhylsan sitta ganska tight i slangen (som med kopparrör)?
 
Ser ut att vara stödhylsa för pex,men inre diameter på pex o kopparrör skall vara detsamma
jag har doch varit utför att biltema har haft felmärkta stödhylsor
 
Elkludde skrev:
Ser ut att vara stödhylsa för pex,men inre diameter på pex o kopparrör skall vara detsamma
jag har doch varit utför att biltema har haft felmärkta stödhylsor
Jag har två storlekar stödhylsor: 15x1 och 15x2.5, vardera av två olika fabrikat så jag tror att hylsorna är rätt märkta. 15x1 går att banka in om jag värmer röret men då går inte stödhylsan över så det känns rätt fel. 15x2.5 sitter alldeles löst. Det känns som att jag borde ha någon annan storlek på hylsorna. 15x2 kanske?
 
Invändigt får jag mina rör till 13 och mina slangar till 12mm.
 
fiskbuggaren skrev:
Invändigt får jag mina rör till 13 och mina slangar till 12mm.
vad jag vet finns inte 13 i pex vad är det för slang vi pratar om ?

EDIT det finns inte 13 i presolrör heller
 
Redigerat:
Krilleman
Det ser ut som du har alupex, saluför biltema det ens?

Jag hittar då bara vanlig PEX 15x2,5 på biltema.se!
 
Är det 18x2.5 pex du fått tag i?

mvh
 
Krilleman
Jag skulle tolka bilderna (om det är 15mm stödhylsa som sitter i & även med tanke på böj-radien som verkar stel!) att fiskbuggaren har fått fatt i 16mm aluPEX. Men det är en gissning!

Och ett förtydligande är att en stödhylsa ska precis gå i röret. Det ska absolut inte vara någon glipa mellan själva stödhylsan och själva röret, hur ska hylsan då kunna ge "stöd"?
 
Ts skrev 13mm inv, 18x2,5 är 13mm inv grundar jag min svar på, väldigt blankt för att vara ett pex, ser ut som lite alu i mellan skiktet på röret.

mvh
 
Jag köpt ny pex på bauhaus istället. Den passar i stödhylsorna så allt verkar frid och fröjd.

Tyvärr visade sig förpackningen bara innehålla drygt 3 meter slang mot 5 meter som står på förpackningen. Det räcker inte hela vägen och följetongen fortsätter således. :(

Från och med nu ska jag försöka att alltid köpa minst en extra av allt och returnera det som blir ler istället för att lägga all min vakna tid på att pendla till Botkyrka.
 
Krilleman
Om det står 5m på förpackningen medans du får drygt 3m skulle jag bli ox-tokig och skälla ut Bauhaus och berätta klart och tydligt vad dom är värda med deras fixartv och allt...

Oavsett är det tråkigt. Jag skulle fortfarande rekommendera dig, och alla andra, att hålla dig till större kändare märken då det gäller något så viktigt som vatten. Köp material från tillverkare med säkervatten-logan!

Det kan ge oerhörda skador som kan vara svåra att förklara för sitt försäkringsbolag då man blandar olika tillverkare på slang och kopplingar!

Visst kostar det mer, men följer man installationsanvisningarna och gör som man ska på en gång blir det billigare i längden alla gånger!

Mitt tips till alla hempulare på en fredagkväll! (y)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.