Hej!

Jag har lite koll på vad som gällde under 40-talet men skulle ändå behöva ännu mer inspiration och tips till huset vi ska köpa som är byggt i mitten av 40-talet. Har kollat mycket hos byggfabriken.

jag tänker då på allt från färg fasad (träpanel i detta fall) dörrar ute och inne, golv, väggar, kök, badrum, detaljer osv osv.

Huset har i dagsläget 90-talsstandard...
 
Mina föräldrars hus var byggt 1940. Fasade var stående panel 150 mm och på det ribb. Gulmålad med linoljefärg, vitt runt fönster. Inne korkmatta på golv i kök, i vardagsrum och sovrum spontade och lackade 60 mm breda golvbräder. Kökstaket var av masonit, det var rutor ca 500 x 500 mm, med snedhyvlade kanter. I vardagsrummet var taket av porös treetex, också med fasade kanter, men här var det hela skivor. I sovrummet porös treetex, men här hade kanterna inte snedfasats utan man hade lämnat ca 10 mm bredd mellan skivorna. Det fanns inget badrum, endast en liten toalett med handfat. Dörrar var spegeldörrar, det fanns även en spegeldörr som var en skjutdörr. Litet ytrymme bredvid skorstensmuren som blev varmt och kunde användas för torkning av kläder.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
Tack! Stående panel är det nu. Samt golvbräder överallt förutom hall och kök (klinker). "Badrummet" är väldigt litet så det verkar vara lite som stämmer redan nu. Tack för en bra beskrivning, ska ha detta i åtanke!
 
Minaföräldrars hus ska vara byggt sent 30-tal eller tidigt 40-tal.
Träpanel med smala lock, falu rödfärg, men andra hus byggda samtidigt är målade i ljusgrått, ljusgult, ljusgrönt och sådana färger, så det varierar lite. Vita breda fönsterfoder, rött tegeltak, panoramafönster i vardagsrummet, inga spröjs nånstans som man ofta ser när folk renoverar dem.

Stenlagd altan i marknivå hos mina föräldrar, men flera har sin upphöjd, fortfarande stenlagd och gärna med en häck runt av något blommande, syren hade vi.

Flera av sovrummen har tvättställ och klädkammare, många har byggt om dessa till små badrum istället.
Taken är från början papp/vävspända i hela huset, även snedtaken, utan skarv i vinkeln.
Linoleumgolv i de flesta rum utom kök (vet inte vad det var där från början) och matsal/vardagsrum där det var parkett.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
I köket fattigmans boasering, målad masonit, till 1,5m höjd, avslutad med en enkel list 8 x 30 mm, samma list stående vid skarv mellan masonitskivorna. Övanför detta tapet. Platsbyggt kök, när man drog ut kökslådor kunde man se texten "Sockerbolaget", Överfalsade lådfronter och köksluckor. Vedspis.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
ullberg skrev:
Finns ju några böcker på området, exempelvis
[länk]

Kanske värt att skaffa om man vill skapa sig en bild.
Jag har den boken och kan rekommendera den.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
Jag tror det kan variera väldigt mkt beroende t.ex. på var i landet det är och om det är ett arkitektritat villaobjekt eller arbetarbostäder osv.
En synpunkt kan ändå vara att man inte skall lura sig av all masonite - som det säkerligen var fullt av i huset - att tro att materialen genomgående var 'moderna' i våra ögon dåliga industriprodukter. Kök var ofta platssnickrade med massiva stommar, och ekparkett (där man inte behöver fråga hur många slipningar den tål) kunde vara standard i många rum, även i hus byggda under eller strax efter kriget. Vissa material och lösningar fanns kvar för att man helt enkelt inte kommit på billigare och sämre alternativ ännu.
 
Jag bor i en villa byggd -43. Stående träpanel 145-150 mm, med lockläkt. 2-luftsfönster öppningsbara utåt, i nivå med ytterväggens utsida. Fönstren är ca 135x135 cm. Ett fönster i vardagsrummet är 3-lufts och ca 2 m brett.
Alla innerväggar är klädda med treetex som sedan tapetserats. Vita spegeldörrar inomhus, en spegel på övervåningens dörrar och 3 speglar på källardörrarna. Vitmålad masonit i taken, utom i vardagsrummet där det är pappspänt tak. Alla strömbrytare sitter betydligt högre än dagens standard, ca 130 cm över golv.
 
  • Gilla
Nile88
  • Laddar…
Möjligt att pappa hade förändrat ngt men i slutet av 50-talet fanns det i alla fall rostfri diskbänk och stänkskydd av perstorps-skiva i deras 40-talshus.
Källaren hade vidbyggt garage, ovanpå garagets betongplatta en altan. Altanreäcke i form av två liggande tvåtums rör,fästa i fyrkantiga cementpelare som hade gulaktigt fasadtegel utanpå.
 
Kurtivan skrev:
I köket fattigmans boasering, målad masonit, till 1,5m höjd, avslutad med en enkel list 8 x 30 mm, samma list stående vid skarv mellan masonitskivorna. Övanför detta tapet. Platsbyggt kök, när man drog ut kökslådor kunde man se texten "Sockerbolaget", Överfalsade lådfronter och köksluckor. Vedspis.
Mitt hus är byggt 42 och jag har fattigmans boasering i masonite 80 cm hög. Listen är cirka 6*32 (1/4" * 1 1/4") så jag fick hyvla ner själv när jag blev tvungen att komplettera i samband med ombyggnad. Boaseringen och dörrarna var från början målade i mahognyimitation. Snickerierna i vardagsrummet var från början rödmålade(!)
 
Ja! Jag tror den dimension på list ovan boasering du anger är samma som jag menar, dvs jag mindes fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.