Vi köpte vårt kök hos Vabene i Uppsala. Återförsäljaren i Uppsala, Bosell Kök, levererad köket sent och med några leveransmissar. Nu är Bosell Kök försatt i KK. Jag har bråkat med Bosell Kök sedan juli 2013 angående detta, och i januari får jag efter kontakt med huvudkontoret meddelande att Bosell har inlett konkurs.

Ok. Om man tittar på deras hemsida http://www.vabene.se/ så använder dom sig av ett system av återförsäljare. Vem är det som står för garanti av produkter? Som jag förstår det så har dom inga juridiska kopplingar, så jag antar att jag är körd rent juridiskt gällande mitt kök?

Kan mitt försäkringsbolag hjälpa mig? Eller har ett huvudbolag med återförsäljare under sig något ansvar? Har man rätt att använda sig av termen återförsäljare om det egentligen inte handlar om återförsäljare, utan om ett gemensamt affärskoncept?
 
C
Är det en ofullständig leverans, d.v.s. du har inte fått de grejor du skulle ha eller är det fel på det som levererats? Eller?
 
Socklar passade inte, dom hade levereat för låga socklar.

Ugn/microsektion var inte levererat enligt ritning, ungefär 15cm för högt vilket gör micron väldigt jobbig att använda för min fru.

Skador på glashyllplan i virtinskåp.

Felmåttad övre vinskåp, fixat till av snickeri i Uppsala. Dock har den synliga skador efter att det fixats.
 
Och jag antar att du har betalat allt?
 
Haha. Ja. Jag trodde jag hade allt, men sedan när vi monterat allt och skulle börja med socklarna märkte vi att de var av olika höjd :)
 
Vilket bolag står som säljare på ditt köpeavtal? (Vabene eller Bosell Kök?) Vad står i köpeavtalet om vem som står för garantin?

Om det inte står nåt om att någon tar över en garanti från säljaren och säljaren är i kk har du ingen att åberopa garantin eller fel i leveransen mot.

Eventuell kan Vabene som goodwill ersätta dig med det som blivit fel, eftersom det trots allt är deras varumärke det handlar om. Skadar inte att försöka :)
 
Vanbeasten skrev:
Vilket bolag står som säljare på ditt köpeavtal? (Vabene eller Bosell Kök?) Vad står i köpeavtalet om vem som står för garantin?

Om det inte står nåt om att någon tar över en garanti från säljaren och säljaren är i kk har du ingen att åberopa garantin eller fel i leveransen mot.

Eventuell kan Vabene som goodwill ersätta dig med det som blivit fel, eftersom det trots allt är deras varumärke det handlar om. Skadar inte att försöka :)
Bosell står som säljare, står inget om Vabene förutom deras logo på kontraktet. Garanti står det bara att det ges 5 års garanti på produkten.

Vabene verkar inte vara intresserade av att hjälpa mig förutom med beställningen av de varor som inte levererats eller blivit rätt. Dom säger dock att dom ger mig till deras inköpspris, vilket kan ses som en liten goodwill :)
 
C
När konkursboet upphört har du enligt konsumentköplagen rätt att yrka ersättning från "bakomvarande led" m.a.o. Vabene.Därmed inte sagt att du får ersättning från dem,tyvärr...Kan ju också ta tid innan konkursboet upphört.....

Du kanske bör överväga att acceptera deras erbjudande?
 
carra skrev:
När konkursboet upphört har du enligt konsumentköplagen rätt att yrka ersättning från "bakomvarande led" m.a.o. Vabene.Därmed inte sagt att du får ersättning från dem,tyvärr...Kan ju också ta tid innan konkursboet upphört.....

Du kanske bör överväga att acceptera deras erbjudande?
Jag måste ju få mitt kök klart, så självklart måste jag acceptera deras erbjudande att fixa delarna som saknas :)
 
O
Tycker det ändå låter som ett ganska bra erbjudande.... Men jag kan ha fel då jag inte är så insatt i vad det köket kostar... och vad deras rabatt egentligen blir!
Sedan kommer problemet med eventuella garantier...
Köper man en mobiltelefon så kan du oftast serva den även om återförsäljaren har gått i KK....
 
P
tronen skrev:
Dom säger dock att dom ger mig till deras inköpspris, vilket kan ses som en liten goodwill :)
Tyvärr är det nog det bästa erbjudandet du kommer få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.