Hej
Jag har ett nybyggt garage på 66m2 som är byggt av en lokal snickare. Konstruktionen är byggd på traditionellt sätt med en regelstomme av 45x95mm (cc 60cm). Utanpå stommen sitter "spikläkt" av 45x45mm regel som ytterpanelen är spikad i. (Stående Z-panelen målad med falurödfärg på utsidan) En klassisk konstruktion (Förutom spik läktens dimensionering...)

Problemet är att vindväven (T-vind super) sitter på utsidan om spikläkten, alltså i direkt kontakt mot ytterpanelen.

Det finns ingen luftspalt alls i hela väggsnittet. Varken mellan ytterpanel och vindväv eller mellan vindväv och isoleringen. (Han har satt 45mm mineralull direkt mot vindväven)

Frågan är: Vad händer? Ruttnar panelen bort om några år? :( Det stod så på nätet någonstans (iofs var det vindpapp som nämndes där),

Det är gjorde mig orolig så jag tänkte jag kan ju skriva och fråga vad lite mer erfaret folk tror här på forumet... Jag får ju riva panelen på hela garaget om jag ska kunna åtgärda detta så det blir enligt "boken"

Det jag har kvar att göra är slutföra isoleringen med ytterligare 95mm mineralull. Sen ska ångspårren på plats och gipsskivorna innerst, dvs helt enligt "boken"

Tacksam för råd...
 
Panelen brukar ju ibland vara spårad på baksidan, vilket kanske är tillräcklig ventilation?
 
Nej på baksidan är panelen slät. Det är bara springorna mellan panelbrädorna
 
Så där byggdes ju hus i ett par hundra år. Vissa av dem står kvar.

Du har två val:
Antingen gilla läget och kanske byta hela/delar av ytterpanelen om 10-20 år.
Eller riva ner det och göra det riktigt med luftspalt enligt regelboken.
Valet är ditt.

PS
Anlita inte denna "snickare" igen!
Det är väl egentligen inte "spikläkt" han har satt upp, utan han har gjort en "modern" väggkonstruktion med korsade reglar för att minimera köldbryggorna. Men missade det där med luftspalt.

PS2
Jag hade stående Z-panel på mitt förra hus.
Efter ca 30 år behövde en av fasaderna bytas ända in till gipset för det var genomruttet.
Hur fort det går beror nog på många faktorer; väderstreck, vindbelastning, träkvalitet, ytbehandling...
 
Ja det är väl ungefär som jag tänkte, att det bara skulle hålla några år är nog en överdrift. Snickaren menade att det var tveksamt om det behövdes någon ångspärr... "det räcker att du har det i taket" tyckte han. DÅ hade jag garanterat fått byta panel om ett par år... Om plasten är riktigt tät så inte varm fuktig luft kan ta sig ut i isoleringen så borde väl risken för kondens bara finnas vid väderomslag från varmt fuktigt till kallare. Kanske från dag till natt sommartid...? Men det problemet borde väl finnas oavsett spalten?
 
Ska garaget vara uppvärmt hela tiden? Om det bara värms upp ibland som i en sommarstuga brukar man avråda från ångspärr. Var vanligt förr utan luftspalt, vi hade så på vår sommarstuga, panelen byttes efter femtio år, den var soltorkad och byttes därför men inget mögel eller annat.
 
Tror inte det är någon fara. Panelen är ju dessutom målad med slamfärg, och då ska det inte vara helt nödvändigt med luftspalt har jag hört och läst.
 
Det kommer bara att värmas upp ibland, det kan komma att stå kallt i flera månader, kanske hela vintern vissa år. Men tidvis kan det också vara uppvärmt, jag ska ha min hobbyverkstad därute. Det är lite svårt att säga exakt hur det blir...
Du har nog rätt vad det gäller fritidshus men det är stor skillnad på ett garage och ett fritidshus. Om jag kör in en snöig och dyngsur bil i ett varmt garage så stiger luftfuktigheten direkt upp till 100% ända till bilen är torr.

Så ett garage utan ångspärr är helt uteslutet som jag ser det. Det blir det garanterat kondens på insidan av ytterpanelen (eller som i mitt fall på vindväven). Det vet jag av egen erfarenhet, det var det som hände och det var därför jag upptäckte detta med den saknade luftspalten... Numer står bilen utanför garaget i väntan på att ångspärren kommer på plats.:cool:

Jag kan tänka mig två scenarion som kan ge problem vid ouppvärmt garage och ångspärr:

1. Omslag till kallt väder -> den varmare luften inne i garaget kondenserar mot innerväggen/plasten då den kalla uteluften trängt in i isoleringen och kyler ner innerväggen

2. Omslag till varmare och fuktigare väder -> Den kallare luften inne i garaget får den varma fuktiga uteluften att kondensera mot plasten på utsidan i stället dvs inne i väggen.

Jag är väldigt tveksamt om detta verkligen kan ske, men jag förstår inte vad som annars kan ge problem? Och bägge "scenariorna" borde väl vara lösta med att ventilera inneluften ordentligt?

Detta är mina teorier, rätta mig om någon vet bättre!
 
Svar till Öringen... Jo jag tror nog att det kan var rätt, det var ren tur att jag målade med slamfärg... Kan tänka mig att en oljefärg hade täppt till väggen på ett helt annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.