Sitter och försöker räkna lite. om nån är duktig får den gärna göra det och hjälpa till.
Garage bygge ska det bli. Funderar på 10.2mx7.2m med en höjd 3.4m. Och känner får man bara uoo stomme och allt så är inte det så viktig och snabbt att få insidan klar.
Försöker räkna på materialkostnad på ytterväggar och taket, inte takstolar, utan taket. Men För att kunna räkna på detta behövde en person en materialspec. med mängdåtgång, löpmeter, m2 mm.
Menar, ytterväggarna ska väl ha reglar på 170mm duger väl, sen en 45mm regel med 45 isolering, sen vindpapp, sen läkt/ribbor, sen ytterpanelen. Nån som har nåt bra sätt att räkna ut dem uppgifterna?
eller t.ex måste man säg, en regel som är 3.4m gånger antal reglar på en vägg? osv? samma med allt?

och taket, vet att det går åt en massa läkt, råspånt? vindpapp`? missat nåt?
 
" …eller t.ex måste man säg, en regel som är 3.4m gånger antal reglar på en vägg? osv? samma med allt?"

Kan väl enklast besvaras med JA.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
hehe, okej =) tänkte om fanns nåt enklare sätt=)
 
Enklast är i min mening att räkna ut en kostnad per löpmeter vägg. Sedan kan man räkna om till kvadrat om man vill det. T.e.x går det ju åt 2m 175 virke för syll och hammarband per meter. Det går åt 3,4/0,6=5,7m/löpmeter vägg stående 170 regel med cc 600 mm. Skall du sedan ha liggande 45:surprised:r utanpå blir detta (3,4/0,6)+1=7m/löpmeter vägg (cc 600). Detta ger ju 7,7m 170mm samt 7m 45mm per löpmeter vägg. Sedan får du ju fortsätta med resterande material. Såhär brukar jag göra när jag räknar jobb (har arbetet som anbudsingenjör).

Det kan ju inte vara så svårt att räkna ut detta själv om man bara börjar.
 
  • Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
då ska man alltså ha 262,93m reglar i 170mm alltså om jag räknat rätt =) Och det är löpmeter eller mängdåtgång?
 
The_Nyll skrev:
då ska man alltså ha 262,93m reglar i 170mm alltså om jag räknat rätt =) Och det är löpmeter eller mängdåtgång?
Ja nåt sånt, jag får det till 235m löpmeter 45x170, då har inte räknat av för dörr, fönster eller portar.
Detta med syll, bärlina och hammarband på långsidorna.
 
okej, ja, är nybörjare faktiskt på sånt här. =) men tack. =) plus att jag fick de nog till 262,93m för jag använde 450mm i avståndet.
 
Redigerat:
816m ytterpanel, på rätt spår eller helt ute och seglar?
 
The_Nyll skrev:
816m ytterpanel, på rätt spår eller helt ute och seglar?
Vad har du tänkt ha för panel (mått och typ)? :)
 
falkn skrev:
Enklast är i min mening att räkna ut en kostnad per löpmeter vägg.
Hur går man från den löpmeteråtgången till att veta hur många reglar (t ex) man måste köpa, för att på så sätt kunna få fram den faktiska kostnaden inkl spill? Tycker det känns nästintill omöjligt då jag aldrig vet vilka längde på reglar de har hemma på brädgården när jag kommer in och ska handla. Så det blir alltid att jag får stå där och pussla i huvudet för att se hur många olika bitar av olika längder jag kan få ut på de regellängder de har hemma. Och det tar ju en jädra tid!

Så hur gör ni andra för att dels minimera spill och dels kunna räkna ut den faktiska kostnaden?
 
Jag brukar räkna allt exakt (som exemplet ovan räkna på en meter först och sen är det enkelt med totalen), och sen på totalen lägga på 15%.
Sen kan det vara lönsamt att beställa reglar färdigkapade och urjackade för hammarband.
Inget spill och det går snabbt att bygga, och alla reglar blir lika.
 
"Inget spill"... Nja. Du ser inte spillet kanske, men jag lovar att du betalar för det i alla fall ;)
 
  • Gilla
mape17
  • Laddar…
Visst är det så. Men kostnaden behöver inte vara allt för stor ändå.
2500/45*170 för 58:-/st Urjackad regel
2600/45*170 för 68:-/st

och byggmax tar 31:50/m för 45*170
 
mape17 skrev:
Visst är det så. Men kostnaden behöver inte vara allt för stor ändå.
2500/45*170 för 58:-/st Urjackad regel
2600/45*170 för 68:-/st

och byggmax tar 31:50/m för 45*170
Och ska du bygga ett helt garage är det inte omöjligt att du kan få ett bättre pris än Byggmax hos nån av de 'dyrare' byggvaruhusen.
 
mape17 skrev:
Visst är det så. Men kostnaden behöver inte vara allt för stor ändå.
2500/45*170 för 58:-/st Urjackad regel
58 kr för en 2,5m regel? Alltså 23,20kr/m? Det var billigt! Plus moms på det eller? Iofs billigt ändå...
Var är det för någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.