Suttit och kollat runt lite men hittar inga svar direkt ute i cyberrymden. Men det kanske finns någon kunnig här inne.

Idag har vi ett rakt hus med en utbyggd gillestuga/garage så att det blir en liten L form totalt sett. Utbyggnaden har i princip platt tak. Garaget är av model mindre och ska bygga ett fristående på motsatt sida. Det ultimata hade varit (om bygglov går igenom) att slå ner gillestuga/garage och gjuta en ny platta och göra ett ordentligt L hus med fullhöjd och ett stort fint garage. Problemet är att vi har inkommande fjärrvärme från gatan och in i huset från det hållet vi vill bygga ut. Kan inte tänka mig att det är ok att gjuta en grund över inkommande rör? Och om det går med fjärrvärmeleverantören att dra om rörvägen, känns det som ett stort projekt i projektet och ett bra pålägg på budget. Försökt flertalet ggr ringa men kunnig inom dessa frågor hos leverantör är en väldigt upptagen man...vet inte hur många ggr jag har blivit kopplad.

Så va säger ni... Är det fristående som gäller?
 
Inkommande rör bryr dom sig nog inte om om det endast är till din fastighet.
 
Du kan ju gjuta en kulvert över dem?
 
Jag har varit i kontakt med min fjärrvärmeleverantör och det var inget problem att flytta anslutningen, men jag får själv ta kostnaden för det. Och det var ingen farlig kostnad om jag minns rätt.

Kan du inte ta in fjärrvärmen i det nya garaget och sedan dra rören inne i huset?
 
  • Gilla
MajkanGbg
  • Laddar…
huggen: Tror du inte det? Vems ansvar är det att åtgärda om vi säger att det blir ett lekage på min tomt i dagsläget? Vi säger att när dom grävde ner det kom det en sten som tillslut har skavt av röret. Får jag stå för den kostnaden eller är det leverantören? Eller ännu värre, det blir lekage under själva plattan när den är gjuten och klar?

Mexitegel: Vad menar du med att gjuta en kulvert? Om vi leker med tanken att allt går igenom så byggs den nya delen ut med 6 meter, och hela den sträckan hamnar under plattan.


Pelpet: Du är ett geni! Så långt tänkte jag aldrig. Följdfrågan blir då hur jag kortar rören rätt längd och får in rören under själva arbetet med grundgjutningen och stomresningen? (observera att kapningen till rätt längd inte är nått problem).
 
Om vi säger såhär: Vilket av dessa alternativ väljer du?

Gjut över rören och bygg garaget Och om det händer nåt fimpar du dom och drar nya jämte.

Flytta rören innan bygget. Du betalar Allt.

Dock kanske ni måste skriva nåt för jag vet inte hur avtalet ser ut. Det kanske är så att dom äger ledningen in till huset men oftast brukar man ju få stå för det som är inom ens tomt.
 
xarg skrev:
Pelpet: Du är ett geni! Så långt tänkte jag aldrig. Följdfrågan blir då hur jag kortar rören rätt längd och får in rören under själva arbetet med grundgjutningen och stomresningen? (observera att kapningen till rätt längd inte är nått problem).
Tackar. Jag måste säga att jag är böjd att hålla med :).

Prata med leverantören så kan de nog fixa någon bra lösning. Några lösningar som jag skulle kunna tänka mig:

Gör arbetet under sommaren, kapa fjärrvärmen och riv upp rören, gjut grund och stomres. Sätt in en billig sunk-VVB som du köper billigt som stryk på blocket för att fixa varmvattnet under tiden.

Hur djupt ligger rören, och hur djupt ska du ner? Låt helt enkelt rören ligga kvar och bygg grunden ovanpå dem. Kapa och skarva sedan rören, om det nu är ett problem att du har fjärrvärmekulverten under huset. Själv skulle jag se det som en fördel, gratis govvärme.

Gräv upp rören, skarva in en tillfällig lösning (typ rör på marken), gör sedan en permanent koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.