Svenska Dagbladet - Brännpunkt
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nu-blir-det-enklare-att-bygga_8986378.svd

Det mesta låter ju bra i allmänhet, men så läser man punkten "Nationella byggregler införs"

...olika kommuner får inte ställa särkrav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper. Om en kommun trots detta ställer särkrav ska dessa vara utan verkan. Förslaget innebär att det blir tydligt att kommunen inte får ställa krav som går längre än vad som framgår av plan- och bygglagen och Boverkets byggregler, till exempel när det gäller energikraven. ..."

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att kommuner inte längre kan bygga energisnåla hus eftersom de då måste ställa detta som krav i en upphandling. Lömskt av Attefall att dölja formulering på det här sättet, men faktiskt helt i linje med nuvarande regering totala frånvaro av energipolitik. Sverige är troligen redan på jumboplats globalt vad gäller medvetenhet om energihushållning.
 
Det där gäller ju de krav som kommunen får ställa på byggnader som uppförs av någon annan. Vill kommunen, eller någon annan, bygga hus som är bättre än miniminnivån i boverkets krav så får det göra det.
 
...och hur många aktörer förutom några privatpersoner vill göra det. Inga! Det finns ju då inga möjligheter till bidrag för sådana projekt eftersom det blir ett krav.

Läs vidare vidare under samma punkt "... Med gemensamma byggregler i hela landet skapar vi bättre förutsättningar för ett smart byggande till lägre kostnader". På vanlig svenska: vi kommer att underlätta för entreprenörer att att bygga billiga skithus i än större utsträckning än tidigare. Husen kommer att byggas enligt svensk gemensam byggnorm som är oerhört slapp vad gäller energihushållning, blir mycket dyrare att värma upp, men kommer som tur är bara att drabba hus-/lägenhetsägaren.
 
Redigerat:
Nu skummade jag bara artikeln, men det handlar väl om handläggningen av bygglov. Vad jag hört tidigare så skiljer det på kommuner vilka energikrav som ställs på en byggnad för att bygglovet ska bli beviljat. Detta tycker jag är helt rätt och rimligt.

Om kommunen i egenskap av byggherre vill bygga ett hus som föregångsexempel på energihushållning så finns det inget hinder för det. Om regeringen skulle lägga sig i detta så skulle kommunpolitikerna bli fly förbannade och skrika något om det kommunala självstyret.... :)
 
Jamen, då är det väl bättre att regeringen skärper kraven än att varje kommun ska hitta på sina egna regler.
 
Johan Gunverth skrev:
Sverige är troligen redan på jumboplats globalt vad gäller medvetenhet om energihushållning.
Det är väl bara spekulation? eller finns det någon undersökning på detta som du stödjer ditt påstående på? :confused:
 
mexitegel skrev:
...Om kommunen i egenskap av byggherre vill bygga ett hus som föregångsexempel på energihushållning så finns det inget hinder för det. Om regeringen skulle lägga sig i detta så skulle kommunpolitikerna bli fly förbannade och skrika något om det kommunala självstyret.... :)
De får inte ställa det kravet. Inte ens på sig själva. De måste upphandla och då kommer gemensam byggnorm att gälla.
Kommunalt självstyre dog härmed.
 
Jag tolkar inte alls formuleringen som TS. Det det syftas på är ju att kommuner inte skall kunna ha olika krav på energiprestanda då detta försvårar för de som bygger eller vill bygga ett hus. Detta gäller såväl privatpersoner som fastighetsutvecklare. Detta har ingenting att göra med att man inte får ställa högre krav än de som Boverket ställer på specifik energianvändning. Vill en kommun själva uppföra en byggnad eller en privatperson så är det fritt fram att ställa vilka krav man vill, så länge de åtminstone uppfyller BBR.

Att inga utvecklare skulle vilja bygga energisnåla hus är en lögn. Jag jobbar själv i byggbranschen och de flesta kommersiella fastigheter som byggs idag eftersträvar i regel någon form av energimärkning t.ex. bream, miljöbyggnad o.s.v. Detsamma gäller dock inte för flerbostadshus, men det har ju att göra med att köparna inte ställer krav på detta. Detsamma kan man i stor utsträckning se när det gäller villor från många kataloghustillverkare. Detta beror ju såklart på att kunden prioriterar ett lågt inköpspris över en låg driftskostnad.
 
Johan Gunverth skrev:
Sverige är troligen redan på jumboplats globalt vad gäller medvetenhet om energihushållning.
Hmm, du har då inte varit speciellt långt utanför Sveriges gränser.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Detta låter tokigt Johan - på samma sätt som att Boverket inte bestämmer vilken färg huset ska ha så har man ju inga synpunkter på tex maximal tjocklek på isoleringen. Inte finns det väl några regler som säger att man inte får överträffa minimikrav?

Edit: jag blev visst tvåa eller trea på minimikraven....
 
Johan Gunverth skrev:
De får inte ställa det kravet. Inte ens på sig själva. De måste upphandla och då kommer gemensam byggnorm att gälla.
Kommunalt självstyre dog härmed.
Varför skulle de inte få ställa det kravet menar du?
 
Det märks att "supervalåret" har inletts!

Johan, har inte MP bättre ställen att driva sin agenda än detta amatör-bygga-hus-forum?
Ingen av oss kommer nog att bygga ishallar, arenor eller skolor.

Om jag fick göra en personlig kommentar så skulle det vara att du läser SvD som fan läser Bibeln ;)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
TS, ditt inlägg är nonsens!

Som sagt, vad får du det ifrån att en kommun inte får ha högre krav på sitt egna byggande än byggnormerna?

Reglerna är till för att enskilda kommuner inte ska kunna påtvinga sina invånare en massa dumheter; lika regler ska gälla för alla som vill bygga i Sverige.
 
Det står ju iofs i johans ursprungliga inlägg som jag antar är ett citat från bostadsministern själv
 
Ni missuppfattar. Kommuner får som vilken aktör som helst bygga som de vill så länge de uppfyller byggnormerna. De får inte kräva att byggnormerna överskrids, men som vilken annan aktör som helst så får de givetvis bygga bättre än byggnormerna själva.

Det handlar alltså om att kommuner inte får kräva i detaljplaner eller på annat sätt att t ex ett visst område bara ska byggas som passivhus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.