SnickarPelle skrev:
dedden & Hansson28 mfl.

Har förstått att just ackvolymen är jätteviktig.
Tittar man på dedden´s bild så är det ju bara EN tank ;) och tillvännster en maskin som det kommer juldricka ur  ??? ;) ;D (Har sett ritningen på annan tråd)
Hade tänkt undvika acktankar i denna tråd då det finns andra trådar men OK  ::)
Här kommer ytterligare en fundering från en snickare  ;)
De av alla mina tänkta leverantörerna föreslagna 3x750 liter (2250 liter till 240 m2 (7-10liter/m2  ???)) räcker tycker dom......? Efter att ha följt min tråd här och andra på forumet blir det ganska klart: Mera ackvolym!!! Nu har jag börjat fatta varför men jag har 4 väggar.....
Skulle kunna få plats med 2x1500 liter  8). 2 tankar bättre än 3!? för skiktningens skull. Men har inte hittat några färdigisolerade. Bygger man in dessa själv och hyr en vanlig isoleringsspruta och fyller byggnationen? Eller lindar man in allt i en "självhäftande isolermatta"? dedde: dina ser "sprutade" ut?
Skulle vinna mycket på att ha en 1500 liters stående och liggande?! då skulle bastun kunna få plats över..... ::)
Men när jag sagt liggande acktank till "pannNissarna" har dom nästan skrikit NEJ rakt ut  ??? Skiktningen Pelle skiktingen......  :-/
Ja du Snickarpelle Nu har jag ialla fall beställt

Det blev en Calmar V65 med. pellets lucka för 44.000:- Mycket panna för pengarna tror jag.
Hade följande på min lista Priser från röris i Östersund.
Calmar V33 med sidlucka pris 34.000:-
Calmar V65 med sidlucka pris ca. 44.000:-
Baxis Innova 50. 44.000:-
Atmos DC 40 med 190l vedvolym kostar 35150:- inkl listpris

Vedolux problem med böjda konvektionsrör strök den från listan. Detta trots att den är lättsotad.

Min historia självdragspanna Albin 35kW 75% effektivitet med pelletslucka i sidan.med 155 l vedvolym.installerad 1996 ( vattenläckage=försäkrings sak) denna panna bäst i test då.Av självdragsvarianten.
Accar hemgjorda rektangulära 3st. x 1000 l (dörrhålet styrde att det blev 3x) isolerade med 100-150mm gullfiber skyddsklädda med vanliga spånskivor sedan målat. Alla rör väl isolerade,
Mycket tid i pannrummet som jag nämde tidigare. Kör nu pelletts under kallaste perioden ca. 3mån.
Körde formeln igen med 18x vedvolym=acc volym.

Gick nog på magkänslan på slutet. Kollade även på denna tråd för lite tips.

Lycka till ! Hans från Östersund Återkommer med kort efter lev.
Acc-tankar är nästa utmaning. Mina kostade 1996 4000:- i mtlr. De ni (jobbar på mek.verkstad), vi kanske kan kränga tankar till er andra ?.
 
Hej,

Nu ska vi se om vi får ihop detta...

Pelle:
Du hade läst strängen om mina liggande tankar gissar jag... ;D
Om jag har haft huvudbry om detta, jodå ;)
Här har jag Sveno, Reine, Hansson28, ua, roli mfl att tacka för mycket - Tack!

Mina heter Nibe ASIL, (finns på Nibes hemsida), och just skiktningen har jag stött och blött...
Det bör tilläggas att jag inte själv har erfarenhet av skiktning i liggande tankar, men får väl snart, hehe...

Jag kom över dessa mycket billigt, och resonerar så att om jag märker att systemet inte funkar med dessa så åker dom ut och ersätts av stående, vi får helt enkelt se...

Att det kan bli trubbel med skiktningen är jag ganska säker på, därav har vi monterat två strypventiler på bottenledningen, en direkt mellan första stående ackens utlopp och anslutning till rörledning samt en efter returen från radiator-returen, alltså på bottenledningen sett från pannan och bortåt: Laddomat - anslutning stående tank (inkl strypvent) - radiator-retur - strypventil - bottenanslutning slavackar (liggande).
Blev krångligt detta utan bild, men tanken är att man kan justera motståndet på antingen den stående ackens genomflöde ELLER motståndet genom de liggande.

Öhh, förstår ni?
Jag får rita annars.

De liggande tankarna har 40mm PUR från fabrik, om nu mitt system visar sig bra tänkte jag gipsa in alla tre och fylla med lösull, toppen på den tredje (som är ensam) blir försedd med en rejäl träskiva så jag får en arbetsbänk.

Jag kan komma med rapport när jag börjat elda på allvar nästa vecka ang liggande om du är intresserad.

Gällande utformningen på Dina kommande tankar Pelle så tror jag att så få som möjligt är att föredra om man bara eldar med ved.
Blandar man in solvärme kan det bli knivigare, har du läst SP rapporten 1998:13?
2x1500 är säkerligen är jättebra lösning, då helst runda.
 
hansers:
>Ja du Snickarpelle Nu har jag ialla fall beställt<
Om man hade den farten och möjligheten...... Grattis! Du blir säkert nöjd. Du har ju tagit ett beslut
Varför jobba på mekverkstad? Öppna eget och tillverka acktankar................ Ritningar skisser ???
(Trots snickare kan jag även "metallspika" eller köpa för gnosjödollar)

För er som inte hängt med från början.... Håller jag på med ett "ganska stort projekt" (kolla www här till vänster) gjuter platta för pannrummet i vår/sommar............... skall ha varmt till kommande vinter men vill NU veta allt vad jag inte visste...... vill kunna allt ;)
Har börjat tvivla en mer på fabrikanternas tilltro: 30-40 kW & 3x750 lit. till lilla mig & mitt hus?
Måste nog gå upp ett steg på panna & acktank efter allt detta i denna tråd. Tack :D
Det börjar luta åt: Kall & pengar kvar-kund = missnöjdkund ; Varm & inga-pengar-kvarkund = nöjd kund. Vill nog vara nöjd kund. (När börjar lev förstå detta?)

Hansson28:
>Klurigt det där.. <
Skojar du eller.............. ;D
Frugan frågar nu mera om vi skall äta ute eller om vi skall laga mat på vedpannan i sommar...................
ps. Tack för länken. Vad är maxvolym för värmning med solfångare & inte allt för många m2?
1500 liter för stort alltså......
(Finns säker någon stans på I.net det också :-[ )


Skarnar kommentarer från mitt & dedden´s försök till utvärdering av pannor ;D ??? ::)


 
SnickarPelle skrev:
hansers:
>Ja du Snickarpelle  

Öppna eget och tillverka acktankar................ Ritningar skisser ???
"metallspika" eller köpa för gnosjödollar)
Varm & inga-pengar-kvarkund = nöjd kund. Vill nog vara nöjd kund. (När börjar lev förstå detta?)
Ert försök till utvärdering av pannor, imponerande men jag körde vedvolym/acc-volym/pris/pellettsuttag(Ecotech) som mina faktorer. Sen att det gick fort beror på att det är försäkringsgrej. Har nu 9kW i elpanna att värma med, räcker till -20 men sen=frysa. Hoppas på lev före jul.

Acc-tankar "spika" själv, kollade på bef. tankar/dim. som en oljetank med invändiga dragstag. Anslutnings dim uppmätt från köpetankar. Provtryckte sedan med 6,5 bar vattentryck. Snacka om rektangel med runda hörn, fick trycka tillbaks långsidorna. Jag kan säkert skicka ritn. om intresse finnes.

Ihopkoppling mot sol, har ej haft detta i beaktande, det jag vet att det finns samband mellan volym/solf-area. Då är nog 1500l i en tank stort, ska kolla om jag hitta formeln för förhållandet. Gick nån studiecirkel om sol i början på 90-talet.

Kör hårt , värm med ved/pelletts. Vattenfall och andra el.lev har redan nog med pengar ....
 
dedden:
>Laddomat - anslutning stående tank (inkl strypvent) - radiator-retur - strypventil - bottenanslutning slavackar (liggande). >
Hänger med tror jag ;) ??? 8)

>Har har jag Sveno, Reine, Hansson28, ua, roli mfl att tacka för mycket - Tack!<
Visst är det ovärderlig information man får här på forumet.
> Jag kan komma med rapport när jag börjat elda på allvar nästa vecka ang liggande om du är intresserad.< Klart man är och mer än det ;D Väntar med spänning :)
 
hansers:
>Har nu 9kW i elpanna att värma med....< Kostar kluring  ;)
>Jag kan säkert skicka ritn. om intresse finnes.< Helt klart!
Har pratat med kompisen "PlåtNicklas" om att göra en ram i 4-kantrör 30 mm men tvärstag (undvika "bulor & rundahörn"). Skruva plyfa/osb utanpå och spruta invändigt med isolering.
Invändigt gömmer jag 2x1500 liter acktank  :D ??? 8)
 
SnickarPelle

Enligt InkaEnergi som installerade mina en gång i tiden, innan jag hade huset, så skall man ha ca 100L ack per kvadrat (gäller plansolfångare, vakumrör kan ha mer vatten per kvadrat), I mitt fall sitter det fn. två stycken 500L tankar kopplade och kulventiler mellan dessa (du nämde att du läst om deddens proj. i en sträng med accar, då har du nog sett min skiss där också :) )

Som kuriosa kan nämnas att det står en Solo Innova30 i garaget, och ytterligare ack. utanför pannrummet... imorgon tömmer vi systemet och slänger ut den gamla kombin... :)

Mvh
Reine
 
Det ligger väl till ca såhär med solfångarkvadraten å volymen: På en modern plansolfångare med ett årsutbyte på ca 350-450kWh/m2 vid 50grader är max rekommenderade volym 100L/m2, ideala ligger på 50-75L/m2.

Det där handlar ju om en massa saker som hur mycke man kan tillgodogöra sig till huset på vår/höst samt hur många man är i hushållet.

Har man ett välisolerat hus som inte suger mer än kanske 15000kWh/år finns många sköna daler att tjäna vår å höst !! 8)
 
snillet skrev:
Det ligger väl till ca såhär med solfångarkvadraten å volymen: På en modern plansolfångare med ett årsutbyte på ca 350-450kWh/m2 vid 50grader är max rekommenderade volym 100L/m2, ideala ligger på 50-75L/m2.
Det där gäller väl om du har en solslinga i tanken? ????

Har själv en acktank på 1800 liter med dubbla solslingor. En högt placerad som skall prioritera varmvatten när solfångarna levererar temp över t.ex 50-55 grader (går att ändra med styrelektroniken), den andra sitter lågt och fyller resten hit om toppen är tillräckligt varm eller vattentempen under t.ex 50-55 grader. Enligt den solkillen jag pratade med när jag projade mitt hus så kan man inte få för stor acktank på detta sättet ( ???).

Jag har dock ej ännu någon erfarenhet hur detta fungerar i verkligheten eftersom jag fick igång min solanläggning först i slutet på oktober (11,2 kvadrat Lesol 5AR). Men till våren/sommaren då skall vi se hur det fungerar.

Fördelen när man bygger nytt och vill ha stora acktankar är ju att man kan placera dem på plattan när den är gjuten och sedan så att säga bygga huset runt dem. Min tank går inte att få in i ett "gammalt" hus om man inte river något.

SnickarPelle: Om du väljer 2*1500 acktankar och att den ena har dubbla solslingor så skall det kunna fungera med sol om du vill ha det. Men det är nästan dumt att inte förbereda för sol när man ändå bygger nytt, merkostnaden är ju "bara" solslingorna i detta skedet.
 
Roli och Snillet.

Kan säkert stämma det ni säger om volymerna, har min solslinga i den första av mina 2 500L, så stänger jag ventilerna (vilket jag ju gör när tanken är kall så har jag ju 50L/kvadrat (10 kvadrat plansolfångare)

För att vara helt ärlig så var det min pappa som satte dit solfångaren för sju år sedan och jag har för mig att han sade 100 L/kvadrat, men minnet är långt och suddigt ;D

Kan ju nämnas att efter en eller ett par veckors sol så är båda tankarna bra varma (gäller naturligtvis på sommaren då man inte använder värme...)

Ha det gott, nu skall jag packa in sonen i bilen och börja tömma panna!

Mvh
Reine
 
Reine,

Lycka till!
Lägg gärna upp bilder från installationen, det är riktigt kul och lärorikt.

Trevlig helg på er alla :D

 
Mina funderingar över solfångare till systemet är i första hand tänkt
för tappvarmvatten under säsong då man inte eldar.
Ved har jag billigt så jag behöver nog inte solen för värmens skull (tror jag)

Skulle det bli helt vajsing om man först i systemet hade en 500 liter acktank med vv-beredare
och där efter 2*1500 liter acktank?
500 litern är då även kopplad till solpaneler. När man då inte eldar får solen det inte ”så jobbigt” ( & mindre m2 på taket) och man har bra med tappvarmvatten.
Hur ligger det till med det här att acktankarna i systemet bör ha samma volym och höjd?
 
Pelle,

Dina tankegångar liknar väldigt mycket mina egna, eller tvärtom ;)

Jag har en "tekniktank" på 500l och mina - nu välkända ;) liggande på totalt 1500l.
Hade lite funderingar ang denna "skeva" parallellkoppling, men jag tror att jag ska kunna justera detta med mina strypkopplingar på bottenledningen. Problematiken skulle kunna bli vid laddningen då tekniktanken teoretiskt sett skulle kunna laddas för fort och ge 80-90gradigt vatten i retur till laddomaten.

En sak som jag tror är jätteviktig är att tekniktanken står högst.
Hos mig är det inga problem eftersom jag monterade tekniktanken på balk och toppen på tekniktanken är nu 1900mm ö.g, de liggande är ca 1600mm ö.g.
Vid uttag finns det då alltid varmast vatten i tekniktanken och plockar man ur denna skall slavarna "mata" tekniktanken med hetvatten i toppen genom självcirkulation.

Hur detta skulle funka med 2x1500l vet jag inte...
Vet att SP skriver i sin rapport att vid flera tankar kan man placera tekniktanken i mitten...
 
dedden skrev:
Vet att SP skriver i sin rapport att vid flera tankar kan man placera tekniktanken i mitten...
Intressant tanke och säkert logisk
I mitt fall skulle det då bli 1500-500-1500.
Då det inte är eldningssäsong stänger man av 2*1500 och nyttjar bara tekniktanken på 500 liter och solfångarna för tappvarmvatten.
Skulle kunna se ut något åt detta håll:

acktank01.jpg

Frågan är om detta funkar med höjdjustering av tekniktanken.
Om man nu håller sig till ”standardkomponenter” så får jag inte
upp tekniktanken mera. Jag har ju som så många andra ett tak ;)

Väntar med stor spänning på din igångkörning. Är övertygad om att det kommer funka kanon. :D

 
Jag tror att den verikala placeringen av tekniktanken har större betydelse än om den står i mitten eller inte. Detta förstås förutsatt att det inte är för tunna eller för långa rördragningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.