Liten inledning kan hoppas över

En del av källaren ska få sig en ansiktslyftning.

Betongplattan som sörjt för uppvärmningen sen huset byggdes 1979 får nya golvbrunnar och det har blivit lite betongbilning. Uppvärmningen i källaren har åstadkommits av de ingjutna värmerören som gått till de olika elementen som varit avstängda sedan första vintern då det var alldeles för varmt i källaren (100 kvm). Man kan säga att källaren har haft oavsiktlig golvvärme. Kan vara intressant att veta att plattan inte har isolering men ligger på torr makadam. Klimatet i källaren har alltid varit bra. Lite sval på sommaren kanske men inte nån fukt att tala om. Dock tar vi bort alla träreglar i nya delen, resten av källaren har bara några löpmeter träreglad vägg och det mesta betongväggar mot mark. Inga fuktinslag i fria betongväggar. Vid utrívning av bastudelen fanns mögellukt men inget synligt mögel.


Nya delen blir c:a 30 kvm med golvvärme

Nu tänkte jag koppla bort de ingjutna kopparrören och elementen i nya våtavdelningens betongplattan då det finns risk att de ärgar sönder med åren. Jag vinner lite mindre bilning också.

Då till frågan:

Kan man koppla golvvärmen till bergvärmens VV-beredare så golvvärmen funkar även sommartid på nåt smart sätt?

Får man bergvärmen att generera varmvatten tänkte jag att man tar en del av det vattnet med golvvärmens cirkulationspump och låter det cirkulera i nya delen. Går det att få till lämplig temperatur på det cirkulerande vattnet med en shunt eller hur gör man.

Vintertid borde väl det bästa vara att låta det avsvalnade vattnet i vattenburna värmen från resten av huset (vanliga element) gå vidare till bergvärmen som då får krama ur lite extra från borrhålet. Ska ju vara bra att ha så stor skillnad som möjligt på ut och in på värmebäraren.

Lämplig röringenjörskonst för att åstadkomma den nya golvvärmen? Känner inte för att lägga elslingor när det finns värme från berget till tredjedel av priset plus att el också ska kopplas in.
 
Jag skulle inte använt vv delen till värme om beredaren har mantel så är den ganska liten och vv gör vp med lägre cop jag skulle skaffat en arbetstank med separat cp till golv och rad satt en kran på ledningen till huset så man kan stänga den på sommaren och kört min temp inställning i vp. Man brukar vilja ha en diff på mellan 5-10 grader genom vp.
 
Du vill ha två slingor med separata kranar, en till golvvärmen i källaren och en som går till elementen i resten av huset. Den som går till golvvärmen ska dessutom ha en lägre temperatur än den som går till elementen, annars kommer du få 50-60 gradigt vatten i golvet och golvet blir olidligt hett. Du vill ha ungefär 30-gradigt vatten i golvvärmen istället. Kolla det här med någon golvvärmetillverkare, de har lösningar på det.

Nästan alla bergvärmepumpar kan forceras så att de skickar ut värme oavsett utetemperatur. Ställ in den på forcerat läge på sommaren, och stäng av slingan som går upp till resten av huset. Då blir det lite värme i källargolvet men inte i övrigt. Glöm inte att cirkulera elementen någon gång i månaden.
 
Fantastiskt att få hjälp så snabbt med goda råd. Lätt att jag som novis tänker helt galet och får fel kurs på ett projekt.

Det blir väl att klura lite för att få en enkel lösning för att ställa olika kranar och termostater också kantänka. Skriva sommarläge och en instruktion eller göra automatiskt? El-ventiler med styrning blir väl dyrt och tekniskt krångligt istället.
 
Du bör ha en arbetstank om du ska ha sommarvärme i källaren annars kommer du få mycket start stop och troligtvis högt delta genom vp.
 
Kan nog bortse från dålig verkningsgrad sommartid då det blir mindre nyttjat under den tiden.

Tack för klara och lättförståeliga svar.

Extratank för att få färre starter för vp har väl funnits i tankegångarna men det tar utrymme och besparingen med bergvärmen bra ändå. Har gått i tolv år nu, Nibe och 140 m hål. Skulle ha valt djupare men ändå har vi under tolv år haft bara 1500 timmar tillsats. Grannar i radhuslängan har skaffat bergvärme också så där finns väl anledningen att det blivit lite mer tillsats med el under senare år.
 
Jag har förberett för att köra sommarvärme i badrum och källare, men aldrig kommit mig för att använda det. Istället cirkulerar jag vatten i alla golv sommartid (när värmepumpen inte värmer radiatorvattnet) och det gör att jag får "grundvärme" överallt. Vattnet värms lite på övervåningen av solinstrålning och kyls lite i källargolven. Man har ju ingen känsla av att ha varma golv i källaren, men ej heller är dom råkalla.
 
Man ökar normalt inte verkningsgraden med en tank men kompressorn och lite annat bör hålla längre.
 
Det var ju en trevlig balans som jag kan ta till mig MattiasS Ibland kan det bli rätt varmt och en viss del kan nog källaren kyla huset och få värme tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.