Hej alla,

Vi är i husbyggartankarna och jag behöver få rett ut en sak...

Banken är villig att låna ut dom pengar vi vill låna under förutsättning att vi dels har den handpenning som krävs (givetvis) och dels att vi bygger det nyckelfärdigt!

Och då undrar jag lite vad exakt menas med Nyckelfärdigt egentligen?? Jag vet att nyckelfärdigt kan skilja beroende på vilken hustillverkare man frågar, men i princip är det ju att huset är färdigt för att flyttas in i.

Men vägen till ett nyckelfärdigt hus, kan det se olika ut? Kan jag tex köpa ett lösvirkeshus, lägga ut arbetet till olika entreprenörer för att utföra arbetet tills dess huset är färdigt för att flyttas in i. Kan jag då kalla det "nyckelfärdigt" ?

Vi hade nämligen tänk att bygga lösvirkeshus, sedan använda oss av en kontakt vi känner som har en byggfirma. Lägga entreprenaden på honom för att lösa allt från schaktning, grund, bygga huset, el, vatten osv osv... Dvs han kommer vara huvudentreprenör i detta fall. Men benämningen på det hela blir (om jag förstått det rätt) Delad Entreprenad, eftersom Jag beställer lösvirkeshuset från tex Fiskarhedenvillan, och sedan anlitar jag min huvudentreprenör.

Är jag rätt ute?? Jag försöker lära mig och jag börjar verkligen bli snurrig av allt det här... :)
Jag vill dessutom verkligen använda mig av min egen kontakt för att försöka hålla priset nere på hela bygget... Frågan är bara vad banken då tillåter eftersom dom vill ha det såkallat Nyckelfärdigt!!??
 
Ja, jag tror att de kräver en totalentreprenad, för det innebär minst risk för dem. Lite konstigt. Hör med fler banker, eller kanske att du kan ta med dig chefen för byggfirman för att hjälpa dig övertyga banken. Om han verkar förtroendeingivande, så kanske de ändrar sig?
 
Säger banken "nyckelfärdigt" syftar de på en hel entreprenad via någon byggfirma de "litar" på... Vi var i samma sits med Nordea tidigare och då var en av de firmor de "godkände" t.ex. Trivselhus...
 
Men Delad Entreprenad kan väl också vara "nyckelfärdigt" ?
 
"Nyckelfärdigt" är ingen definierad term. Det är en reklamfras, ungefär som "sommarpris". Om banken bokstavligt talat krävt nyckelfärdigt är de ute och snurrar en del.
 
crazytok skrev:
Men Delad Entreprenad kan väl också vara "nyckelfärdigt" ?
"nyckelfärdigt" kan betyda vad som helst. Förmodligen menar man totalentreprenad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyckelfärdigt ska nog inte förväxlas med totalentreprenad. Fiskarhedenvillan erbjuder nyckelfärdigt med delad entreprenad. Banken är nog nöjd bara de får in entreprenadkontrakt på samtliga moment. Anledningen att de kräver nyckelfärdigt bör väl grunda sig på att de inte vill riskera att du blir sittande med ett halvfärdigt hus med dåligt marknadsvärde.
 
Men då är frågan, hur gick det med soptunnan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.