Flyttade in i ett hus som har fjärrvärme installerat.
Det är paket 1 av 4 som finns att välja på hos Borås Energi.
detta ger oss en kostnad av 785-/mån i fast avgift och 75,5 öre/kWh.
ok, fine ett, i mina ögon, rätt dyrt system om man inte uppgraderar sig till högre paket.

Men till saken, när vi flyttade in den första december var det kallt i huset, ca 18 grader.
Efter en justering från 0,7 till 1,2 så,ökade vi 2 grader, behagligt.
men sen kom kylan ordentligt och det blev kallt.
och novisa som vi är så har jag justerat fram och tillbaka och fått det för varmt vissa dagar och kallt andra.

Sedan kom första räkningen, 2300 inkl samtliga avgifter.
Helt vad vi räknat med och vad tidigare ägare sagt att hans räkningar legat på under vintern.
Efter ett akllt januari där vi laborerat en hel del med fjärrvärmen och även haft en omfattande badrumsrenoverin i 3 veckor där ytterdörren stått öppen mestadels när hantverkare gått in och ut hela tiden, så kom chockräkningen.
3500:-!!! För januari månad.

Nu har jag ännu inte pratat med Borås Energi som levererar fjärrvärmen, men något känns galet.
enligt mätningen som gjordes så har vi gjort åt 3,70 MWh mellan 1/1 och 5/2.
Är detta en normal förbrukning eller onormalt högt är min fråga?

fick panik idag och drog ner kurvan till 0,7 och stängde av 3 av 8 element i hopp om att få en billigare räkning nästa månad.
 
Om ytterdörren stått öppen mycket är det helt normalt med en rejäl förbrukningsökning. Januari var dessutom kallare än december.
Svårt att säga vad som är normalt utan att veta storlek på huset, hur många som bor där, husets ålder etc.
Om du inte har termostater på radiatorerna kan du spara en del på att montera sådana.
 
peroande skrev:
Om ytterdörren stått öppen mycket är det helt normalt med en rejäl förbrukningsökning. Januari var dessutom kallare än december.
Svårt att säga vad som är normalt utan att veta storlek på huset, hur många som bor där, husets ålder etc.
Om du inte har termostater på radiatorerna kan du spara en del på att montera sådana.

Jag har ingen inomhusgivare, påverkas ändå fjärrvärmen av att dörrn står öppen?

ang januari så skrev dom på räkningen "att januari var varmare än normalt.
Medeltemp på -1,9, utfallet blev -0,9."

huset är på 104 kvadrat från 1959.
kompakt byggt på höjden med 4 plan.
2 vuxna, 2 barn.

Inga termostater från nutiden på elementen, dom ser ut att vara från när huset byggdes.
 
Det finns inga genvägar.

Man kan frysa och få en lägre kostnad, eller betala mer och leva ett behagligt liv.
 
Jockose skrev:
Jag har ingen inomhusgivare, påverkas ändå fjärrvärmen av att dörrn står öppen?
Självklart, påverkas fjärrvärmeförbrukningen om fönster och/eller dörr står öppen. Med öppen dörr släpps varm luft ut samtidigt som kall luft strömmar in.
 
4 MWh under en månad är inget konstigt alls tycker jag.
 
Vi förbrukade ungefär 4800 kWh värmeenergi under januari som jämförelse. Förvisso med värmepump som producerade den så kostnaden blev ungefär 1600 kr.
 
Har du haft dörren öppen får du ju skylla dig själv. Det finns väl ingen anledning att ha dörren öppen längre stunder bara för att man renoverar. Spontant låter dock kostnaderna per kWh som ganska dyra.
 
Väldigt hög fast avgift dom har i Borås. Jag har mindre än hälften.
 
Bor i Trelleborg så inte varit särskilt kallt här men januari hade vi ungefär samma förbrukning som dig,fast vi har haft stängda dörrar..gammalt hus,charmigt men inte så billig drift. Har dock sänkt sen förra (första) husvintern genom att ha det på sparlåga mitt på dagen o natten. Nu är värmen igång 16-20 o 05-07.på helgerna lite längre
 
mlkjhr skrev:
Väldigt hög fast avgift dom har i Borås. Jag har mindre än hälften.
Borås Energi erbjuder fyra olika paket för villaägare, 1 har ingen anslutningskostnad, högsta fasta månadsavgiften och högsta taxan. 4 har högst anslutningskostnad, ingen fast avgift och lägsta taxan.
Kanske trådskaparen ska överväga en uppgradering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.