R
Hej,
Jag köpte någon noname fjärrbrytare på Ullared senast och som har dimmerfunktion och det fungerar mycket bra. Jag köpte sen en till mottagare på Jula från deras egna märke "Anslut" och den funkade fint med fjärrkontrollen från Ullared den också.
Min fråga är, kan man köpa hej vilt inom kategorin fjärrströmbrytare, alla märken är kompatibla med varandras produkter eller? Kan jag tex nu köpa en fjärrbrytare från "anslut" och sen en rörelsesensor från Nexa så "pratar" de med varann?
 
Många av brytarna är nog kompatibla med varandra men långt ifrån alla.

Jag testade en Gelia brytare en gång men den förstod inte alls Nexas språk, jag har även ett set med brytare och fjärrkontroll från LIDL, de förstår inte heller Nexas signaler.

Nexa och anslut tror jag ska vara kompatibla med varandra men det är inget jag kan lova till 100%, be att få låna hem grejer för test innan köp om du får.
 
Normalt så sänder de på samma frekvens, men det kodpaket de sänder kan skilja sig åt.

Tellstick fungerar för nästan allt, så hos Telldus borde man kunna hitta information om vilka som bör vara kompatibla.
 
Nexa o anslut fungerar ihop.
Snyggare knappar men bättre o billigare mottagare (när man kör led)
 
R
ok, tänkte köpa en Nexa rörelsesensor och en fjärrbrytare inne i ett vägguttag från Anslut.
 
Borde fungera tycker jag, de olika jag provat har gått smärtfritt
 
R
Men hur är det tänkt egentligen. För om jag kopplar in dosan tänker jag mig att jag måste ställa den mekaniska brytaren i ett visst läge för att spänningsmata fjärrbrytaren?
schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt så byter man ut den mekaniska brytaren mot fjärrbrytaren.
 
R
ja jo så kan man göra men i fallet med Nexan så står de ju att den har två tåtar som ska anslutas till mekanisk brytare. Är de så dumt då att man kan ha mekanisk brytare men när man slagit på brytaren mekaniskt så måste man stänga av den med fjärrbrytaren för att få detta att funka?!
Se bilden:
http://www.nexa.se/LWMR-210.htm
 
Redigerat:
Ah, var inte med på att det är en sån.

Du byter fortfarande ut den mekaniska brytaren mot fjärbrytaren. Sen kopplar du (om du vill) de två extra sladdarna på fjärrbrytaren till den mekaniska.

Den mekaniska brytaren kommer alltså inte att vara ansluten till de ledningar som det går nätspänning till.

Det syns ju tydligt på bilden de har på sidan där:
lwmr210_illustration.jpg

Det gör att du kan styra fjärrbrytaren både från den mekaniska brytare OCH fjärrkontroll.

Så som det fungerar så om du slår om den mekaniska brytaren så "ändrar" du på fjärrbrytaren. Det innebär att du kommer inte att kunna se på den mekaniska brytaren om den står i "till" eller "från" eftersom det inverteras varje gång du tänder eller släcker med fjärren.

Men tänk på att den där fjärrbrytaren tyvärr kräver en viss minimi-effekt för att fungera. Vi har en i hallen (utan dimmerfunktion) och trots att den matar två lampor med varsin 11 W lågenergilampa så tar det flera sekunder att tända och släcka och det flimmrar under tiden. Jag har tänkt försöka sätta en dummy-load parallellt men har inte fått tummen ur att testa. Jag har för mig att det måste vara minst 30 W och dessutom ska det helst vara glödljus för att det ska fungera.
 
Redigerat:
Utan några andra synpunkter på vad du väljer så kolla att batterierna som används i sändarna inte är av ovanlig och dyr modell, såsom Julas.
 
Samt att julas sitter monterade vid köp så de är halvtomma vid inköp...
 
R
ok menar ni att julas batterier är dyrare än nexas?
 
R
Snackade med en kollega, vad tror ni om följande. Jag har en strömbrytare i hallen som egentligen är två stycken brytare som styr olika lampor utanför huset. Jag vill nu att den ena brytaren skall vara fjärrstyrd, dvs den högra delen av schemat nedan. Detta innebär alltså att jag behåller min nuvarande konventionella mekaniska brytare.
schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nej, så kan du inte koppla, om du tänder med den mekaniska brytaren kommer du inte kunna släcka med fjärren ju.

Uppenbarligen har du inte tillräckliga kunskaper för att koppla in den där, överlåt det till nån som har tillräckliga kunskaper.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.