Det är inte alltid så hutlöst. Jag hyrde en mindre lokal för firman för ett antal år sedan. Vi satte upp en del prylar på väggarna i 3 rum. Vid avflyttning försökte jag laga hålen, en del var ganska stora efter gipsexpanders.

Det kom en räkning för spackling ommålning av 3 rum, jag fick betala 4000 för det. Kändes som hittat, övervägde nästan att be om namnet på målarifirman.
 
roland53 skrev:
Det svåra i sammanhanget är vad som är städat. Alla har olika referensramar om vad som kan anses som städat och rent.
Och vem är domare?
(Nu pratar jag inte om uppenbara fall som i inlägg # 9) men man ser väl något vad typ av människor som bor i huset vid överlåtelsebesiktning och får ställa sina förväntningar därefter som köpare.:D
Det verkar finnas en gängse standard för flyttstädning, se tex.
http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.57541.1366117853!/flyttstädning.pdf
http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/stadning.pdf

Men visst man kanske kan få med det i Köpekontraktet?

///Abbe
 
hempularen skrev:
Det är inte alltid så hutlöst.
De siffror jag minns är 5-6 tusen, trots att avflyttande hyresgäst säger sig ha städat själv.

Men det blev kanske så mycket skriverier om det där att folk började be hyresvärden inspektera och skriva på godkännande.
 
Hemmakatten
Vi har råkat ut för både och, dvs. flyttat in i ostädat hus och blivit anklagade för dålig städning i annat hus. Så visst kan man ha olika referensramar, men normalt finns det nog en gemensam åsikt om vad bra städat är.

I fallet när jag blev anklagad för dålig städning (städade själv) tyckte damen som köpte huset att kaklet i badrummet och i köket var flammigt samt att de betsade köksluckorna hade blivit förstörda vid rengöring. Jag åkte naturligtvis dit men kunde absolut inte se att något kakel var smutsigt. De mörkbetsade köksluckorna var väl 20 år gamla och hade med åren blivit lite nötta på sina ställen. Vi kom ingenstans utan kvinnan som köpte ville ha allt åtgärdat (hur förstod jag aldrig). Till slut konstaterade jag att vi hade väldigt olika åsikter och om hon ville gå vidare och stämma mig fick hon väl göra det. Jag hörde aldrig av henne mer.

Det andra fallet var ungefär som Lillahons städupplevelse. Vi hade inte kollat huset innan tillträdelsen och var tvugna att flytta in samma dag. Säljaren hade anlitat den städfirma som städade på dennes arbetsplats och som uppenbarligen inte var vana vid hemstädning eller helt enkelt slarvade eller fick för dåligt betalt (fick intrycket att det var svart). Inga fönster tvättade, inga skåp tvättade, spindelväv hängde i taken mm. Säljaren kom dit och höll med om den dåliga städningen. Vi anlitade egen städfirma (3 personer i 2 dagar) som säljaren utan knot betalade. hade säljaren inte betalat hade vi ändå anlitat städfirma och tagit det hela på lärdomskontot.

Så mitt råd till LillaHon är att snarast ta dit en städfirma och försöka få tillbaka pengarna efteråt. Att bo i ett äckligt ostädat hus förtar hela glädjen med det nya huset. Få det städat, må lite bättre och bli gladare och njut av nya bostaden.
 
Redigerat:
Skulle påtalat problemet direkt (för mäklare och säljare), frågat vilket bolag som gjort arbetet... Pratat med dem personligen.. gett dem nån dag eller två att rätta till felen - sedan hade jag ringt in eget städbolag med gott rykte och skickat fakturan till tidigare ägare.

Man får ju tänka på att man ser städning på helt olika vis har jag lärt mig.. vad som anses vara rent och inte.. vad som ska ingå och inte .. men har man gjort klart alla "krav" från början så är det ju inga problem.

- - -

Sen kan man alltid dividera om ett hus överhuvudtaget ska städas vid försäljning, eller säljas i befintligt skick (brukar vi ha livliga diskusioner om hehe).. det är två sidor på myntet.. blir alltid skitigt när man flyttar in ju och de allra flesta gör nått ingrepp för att personifiera sitt boende när de flyttar in (tapetserar eller målar en vägg, byter ett golv eller liknande) - samtidigt kan jag också förstå hur äckligt ingrott smuts sen 30 år kan vara..

Måste bara tala om vad som hände oss.. vi var snälla och lät köparna ha tillgång till huset några månader innan för att de skulle hinna riva ut källaren och låta den torka tills de skulle flytta in.. de använde elen.. lät fönstrena i källaren stå på glänt (grannarna höll koll på dem).. och sedan hade de mage att kräva att källaren minsann också skulle vara nystädad till den dan de flyttade in.. ????? den var utriven av dem själva ?????

Folk e inte kloka ibland..

Lycka till
MVH Sandra
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Senaste nytt: vi konstaterar att det aldrig varit ngn i huset å städat! Det är inte ens fuskstädat. Det är helt ostädat!

Jag har pratat med säljaren som säger att firma varit där (antingen ljuger han, eller missat att boka). Jag har pratat med mäklare som står på vår sida o uppmanar mej att boka ny firma och skicka faktura till säljaren. Inväntar besked i morgon då mäklaren ska träffa säljaren och konfrontera!!!

Jag bokar ingen ny firma då jag inte vill riskera att få ta fakturan själv. Det är så mkt utgifter nu så vi väljer att avvakta morgondagen! ( man är inte sugen heller att få in städare bland kartonger och stök...)
 
Har varit utför liknande också. Mäklaren var med oss på överlåtelsen eftersom säljarna flyttat långt bort. Hon reagerade direkt på städningen och sa att det där ska vi inte godkänna. Det var tom. stora pölar med vatten på parketten som ännu inte hunnit bli skadad som tur var.

Vi fick 6000 kr för besväret, det är nog enda gången jag haft betalt när jag städat :)
 
Hemmakatten
Du kan inte boka städfirma och skicka fakturan till säljaren för betalning. Det är alltid den som beställer som är betalningsansvarig. Mäklaren har juridiskt inget ansvar för den uteblivna städningen och kommer med all säkerhet undandra sig problemet i morgon utifall säljaren inte vill beställa och betala. Tror inte heller, tyvärr, att ni kan räkna med att få ekonomisk kompensation. Säljaren verkar inte riktigt med på den banan.

Själva tyckte vi det var underbart att få städat även fast vi flyttat in, men förstår om det känns för betungande ekonomiskt. I så fall är det nog bara att kavla upp ärmarna och börja städa själv. Att ha det som ni haft det i en vecka skulle jag inte stå ut med. Städning har vi fortfarande på regelbunden basis och visst är det stökigt när de kommer, men det är ju liksom vitsen med att betala en städfirma för att få fint.
 
Men vad händer om säljaren vägrar kompensera alt boka in städ igen? Till saken hör att säljaren fick avdrag på mäklarkostnaserna för att boka o betala för städ, (en annan story om den anledningen). Så mäklaren har ju visst intresse i att se till att inte bli blåst lika mkt som vi!
 
Dokumentera allt, låt mäklaren och eventuellt andra vara vittne. Sedan måste säljaren få en chans att åtgärda städningen. Om det inte hjälper får ni stämma säljaren för kontraktsbrott eftersom det troligen står i kontraktet att huset skall överlämnas städat.
 
Har just varit med om samma sak, min nya bostad är undermåligt städad, fönstren inte putsade alls och frysen inte avfrostad. Det syns att det är torkat på vissa ställen men smutsen har bara flyttats runt. Jag kontaktade mäklaren dagen efter tillträdet och sände bilder, hon har i sin tur kontaktat säljaren som hälsar att "hennes" fönsterputsare är bortrest i tio dagar och att hon ringer när han är tillbaka, resten av städningen har jag inte fått svar på. Är det rätt som jag har gjort att låta mäklaren sköta kommunikationen? Orkar inte riktigt driva detta själv, det är ju ett kontraktsbrott och det borde väl vara mäklarens uppgift att förmedla reklamationer mellan säljare och köpare? Jag har sagt att hon har en vecka på sig att städa, sen ska jag flytta in. Jag vet att man som säljare alltid vid en reklamation har rätt att hitta den bästa lösningen men jag vill ju inte vänta tio dagar på att få besked om när han kan putsa fönster....
 
Hemmakatten
Det du kan göra är att anlita en egen städfirma och sedan kräva säljaren på pengar. Det finns givetvis en risk att säljaren vägrar betala och då blir du tvungen att dra det hela till tingsrätten.
 
Vid alla reklamationer har en säljare rätt att åtgärda felet på eget sätt, frågan är mest om det är mäklaren som ska sköta kommunikationen eftersom det är de som upprättat kontraktet som har brutits eller om det är jag som ska bråka.
 
Frågan är väl hur lång tid säljaren har på sig att ordna det. Handlar det om en flyttstädning som inte är gjord så är det väl bara att hälsa säljaren att "Jag bor på hotell tills städningen är ordnad, du får betala kostnaden för det".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.