Är det nån som vet vad kopparröret har för funktion. Och kolvarna som går in i "cylindrarna", ska det vara ett glapp där? Känns som om det borde vara bättre passform.
 
Kopparröret tror jag funkar som tryckavlastande då du inte har automatiskt start/stop på denna modellen. Nja, det borde rimligtvis vara som Remne skriver att packningarna har torkat, speciellt om den inte är använd på nåt år. Det är dock inga dyra saker (max 30:-/st) så jag tror att du kan ha gott hopp om att få igång den igen. De är i stort sett outslitliga. (har själv en K3 som gått många timmar på bilputsarfirma och den funkar bra!) Lyckat till!
 
Ja, det är det förstås, en tryckavlastsare, tur att det finns folk som har koll.

Det är bara att hoppas att det finns packningar att få tag på, den har ju en del år på nacken.

Frågan är var sitter packningarna, jag kan bara se oringar som tätar, är det dessa som ska bytas kanske.
 
Det där är väl en Klinett 143-KL om den har en motor på 3kw den ger 130 bar och 13,8 L/min. Har en lika dan den är från 1985 har för mej att lantmännen sålde klinett på den tiden, så det är en Danske.
 
Det stämmer, 3 kw är den på. Då har jag fått svar på vad det är för märke, tack! Vad tror du om att den inte ger nått tryck och känner du till var/om man kan få tag i reservdelar?
 
Har för mej att den har tappat trycket en gång då var problemet tryckreglerning på handtaget att det var en oring som var trasig så kolla det först, olja ska finnas halvvägs upp i burken kvalite Hypoid 80/90. Reservdelar vet ej, telefonnummer på skylten 06/468266 vilket är det Danska nummtet, men nu talar jag om 1985
 
Redigerat:
Jag tackar och bockar för infon.
 
Dessa verkar stora i gebitet högtryck.....kostar ju inget att fråga..och om dom inte har reservdelar, så vet dom kanske vem som kan hjälpa dig....
 
Motorn går väl åt rätt håll finns det en riktningspil på motorn.
 
Remne: jag hittar ingen info på nätet om Klinett. Har du sett nån?

Skumpen: måste motorn gå åt rätt håll tror du!? Då är det nog att skifta faser jag ska börja med.
 
Remne: jag fattade inte att jag skulle trycka på "dessa" och bli länkad. Jag har varit i kontakt med dom men de kunde inte hjälpa mig, de hade aldrig sett en sådan förut.
 
jotuke skrev:
Remne: jag hittar ingen info på nätet om Klinett. Har du sett nån?
Nej, det va inte enkelt....måste ha varit en skitmaskin från en suspekt tillverkare....;);)
Enda tipset är väl att mäta o-ringarna/packningarna och börja jämföra med andra tillverkare... tex KEW, som jag sett i sökningar i samband med Klinett... eller Alcon, som ju ser likvärdig ut...eller varför inte Reno A/S i Danmark...
 
Ja, det kan ju vara så...:-D....

Både Alcon och Reno är kontaktade. Inget svar än från Reno dock, och Alcon visste inget om var jag skulle söka efter reservdelar.

Jag får testa ditt förslag.
 
Klinett A/S DK 8870 Langaa Danmark tel. 06/468266 telex 65171 så stor det på skylten på min tvätt från 1985.
 
Ok, tack.

Har fått svar från Reno (Danmark) och det är en pump de tillverkat tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.