Nu till sommaren ska jag byta fönster och panel. Så tänkte även tilläggsisolera. Har 15 cm tjocka timmerväggar. Hur mycket ska jag isolera tycker ni? och kan jag använda mineralulls isolering? Takfoten och takutsprånget är redan tilltaget och grundmuren blir det isolering med puts på så jag kommer ut i rätt liv. Finns det någon annan nackdel med isolering utvändigt av ett timmerhus? Invändigt har jag lärt mig att det inte är bra. Men har även sätt de som skriver att utvändigt med kan vara dåligt för huset?

Ska ju ändå göra alla moment för att tilläggsisolera så känns dumt att inte slänga i isolering men är det inte bra för huset för man väl skippa det. Och "eko"isolering är ju så sjukt dyrt!

Tack på förhand!
 
Klart du ska isolera om du ändå ska byta hela fasaden. I gamla hus utan ångspärr kan dock en viss kondensation ske under vintern där daggpunkten finns, ofta i den utvändiga isoleringen. Mineralullsisolering har väl den nackdelen att den inte är särskilt bra på att hålla fukt. Å andra sidan, tål mineralullsisolering rätt bra med fukt utan att själv påverkas eller mögla. Skulle nog påstå att en ekoisolering är bättre, men mineraullsisolering fungerar, särskilt om du har en bra ventilation under panelen.

Har du ingen isolering alls i dagsläget skulle jag lägga 50-70 mm av isovers fasadskiva, som ger få köldbryggor.
 
Var faktiskt lite inne på 80 eller 100 fasadskiva. Finns de ens ekoisolering som fasadskiva? och är det verkligen ekonomiskt försvarbart? kollade på vanlig isolering 95mm mineralull kosta 37 kr kvm och feelingwood 133kvm. Blir ganska så stor skillnad på en hel fasad.
 
Redigerat:
Ska man kanske ha vindpapp direkt på timret sedan luftspalt, isolering och vindpapp igen o luftspalt sen panel? tänkte om nu fukten vandrar igenom huset så vädrar den bort i första luftspalten? eller är det bara slöseri på tid och pengar?
 
xyle skrev:
Ska man kanske ha vindpapp direkt på timret sedan luftspalt, isolering och vindpapp igen o luftspalt sen panel? tänkte om nu fukten vandrar igenom huset så vädrar den bort i första luftspalten? eller är det bara slöseri på tid och pengar?
Luftspalt innanför isoleringen? Då gör inte isoleringen mycket nytta...
 
oj drog iväg tankarna helt. Du har helt rätt! Men är de någon här som har varit med om att ett timmerhus har tagit skada av, att man har tilläggisolerat utvändigt med mineralullsisolering?
 
Det skiljer nog så mycket. Båda är troligen rätt dyra. Gissar att du kan komma ner ytterligare 30% från K-Rautas pris.
 
De blir ungefär 68 kr kvm på k-rauta. Frågade på den lokala bygghandeln då skulle dom ha 89 kr kvm, vid kampanj. Har du något tips på vart man kan hitta det ännu billigare?
 
xyle skrev:
De blir ungefär 68 kr kvm på k-rauta. Frågade på den lokala bygghandeln då skulle dom ha 89 kr kvm, vid kampanj. Har du något tips på vart man kan hitta det ännu billigare?
Nej, inte på rak arm. Det var bara en generell reflektion av att det är så det brukar se ut.
 
Timmerhus skall du inte isolera med plast och mineralull.
Även om du har ett stort hus blir det bara 20 000 extra med ditt prisexempel i #3. Småpotatis mot allt det andra du skall göra.
 
Är inne på fasadskiva 50 mm. Skulle det verkligen göra någon skada på huset? Ne visst det blir ju mycket pengar men tänker man så på varje grej då drar det nog iväg rätt fort :/
 
  • Gilla
Hemmansägare_P
  • Laddar…
haavard skrev:
Timmerhus skall du inte isolera med plast och mineralull.
Även om du har ett stort hus blir det bara 20 000 extra med ditt prisexempel i #3. Småpotatis mot allt det andra du skall göra.
Skröna eller vetenskapligt dokumenterad skillnad? Mitt timmerhus är med stomme från 1700-talet och det har varit tillägsisolerat med mineralull sedan 60-talet. I somras rev jag bort fasad och isolering på en gavel (ytterfasaden var dock ganska slut). Fanns inte en tlllstymmelse till fuktskada på timret.

Jag hävdar, som amatör utan att ha djupdykt i ämnet, att visst är det bättre om isoleringen har liknande fuktegenskaper som träet, men den viktigaste faktorn är att det finns luftspalter under fasaden som tillåter upptorkning under vår/sommar. Slamfärg som är helt öppen färg är ju inte heller någon nackdel.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.