Hej!

Vi håller på att göra om i köket och tänkte sätta LED-downlights för allmänbelysning och arbetsbelysning i själva köksdelen (i matdelen kompletterar vi med en "vanlig" pendellampa).

Det finns hur många olika varianter som helst av downlights och en av parametrarna är "spridningsvinkel". Jag har hört lite olika om vad som är lämpligt. Vissa tycker att 60 grader är bra medan andra säger att det bländar (och tycker att 38 grader är en bättre vinkel).

Vi kommer att ha väldigt få överskåp så i stort sett all vår belysning kommer att sitta i taket.

Är det någon som har några idéer kring hur man bör tänka kring just spridningsvinkeln?
 
Det verkar vara ett svårt ämne?

Jag fick i alla fall följande svar av en leverantör:
Jag skulle säga att omkring 36° är lagom. För bredstrålande kan upplevas som mer bländande efter som man träffas av ljuset ”tidigare” än en mer smalstrålande (beroende på hur spottarna är utformade med lins eller avbländningsteknik).

Jag tycker att ni ska placera downlights centrerat ovan bänkskivan eftersom ni inte har överskåp med c/c ca 80cm eller vad som passar för att det också ska bli snyggt med kökets placering.
Även framför Kyl/frys/högskåp är bra så att det faller in ljus när man öppnar. 1st per högskåp/kyl/frys och ca 30cm ut från skåpen.
 
Vi har 36 grader, men det är halogen. Våra sitter ca 50cm ut från överskåpen och dessutom 2st över köksön
 
Nu har jag fått upp spottar i köket. Det blev till slut "Malmbergs MD-69 LED belysning 550mA 6W Vit".
De har en spridningsvinkel på 38 grader. Jag satte dem med ca 1,20 meters mellanrum ganska jämt fördelat. Över bänkskivor satte jag dem 40 cm ut från väggen.

Totalt sett känner jag mig ganska nöjd. Drar jag upp dem på maxstyrka får jag en sjysst allmänbelysning som duger till det mesta. 40 cm ut från väggen känns också bra när jag står och jobbar vid bänkskivan.
Ljuset från dem skiljer sig ganska mycket från en "vanlig" halogen-lampa. Men det kanske alla LED-spottar gör... (?)

En av spottarna var trasig när vi fick dem men som tur var hade vi köpt ett par extra så i vårt fall kunde elektrikerna slutföra arbetet ändå.

Vad gäller ljusstyrkan så är jag glad att jag inte valde någon som var svagare än 6W, det känns som om att det behövs (men hade man satt dem tätare så hade det kanske varit OK med lägre watt-tal).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.