Jag har försökt få bort liknande märken, de försvann inte helt utan man kunde fortfarande se att det stått något där. Varför avrådde hantverkaren från målning?
 
Okej, det är väldigt tråkigt om det inte skulle gå att få bort men det är kanske inte mycket man kan göra åt saken då.

Hantverkaren ville inte ta på sig att göra det då han inte kunde garantera att det skulle hålla. Jag har även varit i kontakt med några av färgleverantörerna och frågat:

Fråga: Har ni någon färg som lämpar sig för att måla en våtrumsmatta i ett badrum?

Beckers:
​Nej det har vi inte.
Vi har ingen rekommendation om målning på våtrumsmatta.
Det finns en mjukgörare i våtrumsmattan som reagerar på golvfärgen, mjukgöraren kommer upp till ytan och gör färgen klibbig.

Alcro:
Det är jättesvårt att måla en pvc matta, det finns mjukgörare i mattan som går upp i färgen och det bidrar till att färgen blir mjuk, det kan gå på en vecka- 6 mån. eller längre, det vet man aldrig.
Så min rekommendation är att inte måla.

Flugger: Nej tyvärr. Våtrumsmattor skall tas bort och ersättas av ett nytt, godkänt våtrumssystem.

Caparol: Nej tyvärr.

Akzo Nobel:
Man ska inte måla på våtrumsmattor I badrum. Oftast innehåller dessa mattor mjukgörare, som vandrar upp i färgfilmen, och som gör att färgen känns klibbig (som om den aldrig torkar…..). Så svaret är nej. Vi har ingen färg som passar till detta underlaget.

 
Här kommer en rekommendation från mig: Testa! Och om färgen släpper någonstans så bättringsmåla där. Jag målade min golvmatta och med Beckers Våtrumtäck och sen ser bra ut efter två år.
 
De jag hört talas om som haft problem med mjukgöraren har fått det problemet direkt. Det blir precis som att färgen inte torkar. Så precis som pelpet skriver så testa någon stans där det inte syns så noga.

Beckers golvfärg är tex. extremt slitstark.
 
sir_daniel skrev:
Ni kan även måla golvet med våtrumsfärg. Sök lite på forumet så kommer du hitta mer info och bilder
Tänkte det samma och ska ni måla får det inte vara silikon som kommer i kontakt med färgen för då fäster den inte. Ni kan även måla det rosa kaklet och bård med någon passande färg. Möjligen att ni får typ lackförsegla där duschvattnet kommer i kontakt med målade ytor. Om det är intressant prata med någon kunnig.

När större fastighetsstighetsägare gör en budgetrenovering skär de bort mattan någon centimeter under kaklet och ersätter med ny plastmatta. De svetsskarvar sedan ihop den gamla delen med den nya strax under kaklet. Försäkringsbolag godkänner inte den renoveringen och troligen inte din bostadsrätt heller. Så gör du det gäller att hanverkaren gör ett bra arbete och att du får hoppas att inget händer. Själv skulle jag ha målat istället.

70x70 tycker jag också låter smalt. Gå åtminstone upp till 80x80 cm där väggarna går att skjuta in mot då väggen. Eller varför inte en kabin så att nymålningen skyddas.
 
Redigerat:
Jag har inte testat själv, men går det att måla där det varit silicone om man använder silicone-remover? I nödfall kanske man man slipa med slippapper?

Jag tror inte det är så smart att göra om badrummet på ett sätt som inte är godkänt iom att det är en BRF, det kan bli komplicerat om det skulle ske en skada på grund av detta.
 
Inte jag heller men jag skrev hur de gör och riskerna med det. Det var därför jag rekommenderade målning istället. Vill de inte göra det får de täcka med snygg matta. Men den rosa bården skulle jag måla i varje fall. Någon har skrivit tidigare hur han tog bort silikon och täckte med annat material som var övermålningsbart.
 
Jag har målat mattan i vår gamla lägenhet och det har hållit jättebra i över tre år. Samma sak där, ingen vill rekommendera någon färg men jag körde med Beckers golvfärg. jag tror den egentligen var för betonggolv med det fungerade fint. Dock får det absolut inte vara silikon där man målar för då flagnar den. T.ex. runt toalettstolen där borde man ha maskerat bättre. Dock fick jag ett märke när jag satt ner tvättmaskinen och ena hörnet trycktes ner i mattan, då sprack färgen. Gick dock bra att måla över.

Jag hade ungefär lika som er. Två gamla kabindörrar i ett hörn. Jag gjorde budgetrenovering genom att tabort dörrarna, måla väggar och tak,måla golvet och nya krokar osv. Jag satt även film på våra färgade kakelplattor och det höll över förväntan. Även i duschen.

//Johan
 
Det stämmer säkert att resultatet kan bli bra om man målar golvet och gör det ordentligt. Jag vill dock undvika att vi får problem med en missnöjd köpare om vi skulle sälja bostadsrätten om ett eller två år och färgen börjar lossna. Eftersom det är en bostadsrätt får jag inte heller skära bort gamla mattan och svetsa dit.

Vad gäller storleken på duschhörnan har ni fått mig att tänka ett varv till och kommit fram till att det nog inte bör vara mindre än 80x80. Jag är lite orolig över hur att det kommer vara svårt att öppna dörrarna men det får jag försöka räkna på.

Vi fick tips om att man kan måla kakelfogarna vilket verkar vara en enkel och väldigt billig lösning för att ändå höja helhetsintrycket något. Har ni fler sådana tips tar jag gärna emot dem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.