Hej!

Vi har precis köpt hus som är byggt -76 och har oljehärdad board under takpannorna.
Det har blåst in snö under takpannorna (mellan nock- och vanliga pannor) och blivit fukt på masoniten under, se bild (ljust mögel på princip alla skivor). En del verkar tycka att det är normalt, jag vet inte.
Vid en otät skorsten + strax under har det blivit extra fuktigt och svart mögel. Jag funderar på om det är något jag kan åtgärda själv eller lämna vidare. Grunden är väl att täta hålen och byta ut skadad masonit. Frågan är om man ska behandla med något medel, och hur bråttom det är med att byta masoniten. Just i februari...
Tacksam för råd om detta!

IMG_9525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte det vita nödvändigtvis behöver vara vitmögel - Vitmögel ter sig ofta som prickar och en mossliknande struktur. Kan det inte vara så att det endast är kalkavlagringar från den fukt som trängt in?

Kör en bildsök med hjälp av Google på "vitmögel" så ser du en hel del hur det "brukar" se ut.
Sen skadar det inte att kolla om din hemförsäkring har avtal med AntiCimex, om så är fallet brukar dom gratis komma ut och diagnostisera eventuella problem.
 
Det är i inte så mycket mer att göra än att laga taket så att det inte läcker in på det där viset.

Byt ut de delar av undertaket som känns murkna eller ändrat form. Lite påväxt finns i princip alltid i gamla vindar så det är ingen idé att utföra några stordåd.
 
Orsaken är ju att det läcker in. Det måste åtgärdas. Beroende på hur mycket, var och när så kan det kanske vänta till sommaren.

Jag har själv en hel del tak av den typen och inget av dem ser ut så där.

Vit-/gråmögel som jag haft en gång i stalltaket var som tidigare nämnts betydligt luddigare.
 
Tack för era tips. Försäkringsbolaget kunde tyvärr inte hjälpa till. Har köpt tätning och tänkte byta skivorna i vår. Det svarta verkar dessvärre spritt sig till andra ställen, så det blir nog att pensla på något medel så det inte sprider sig mer. Japes mögelfri kanske vore något.
 
Svartmöglet har förmodligen gynnats av fukten pga läckage.
Åtgärda taket, och om du vill antimögelbehandla. Sedan är det viktigt att du håller koll på vinden varje år. Har du tur är det läckaget som orsakat det, men annars är svartmögel och kallvindar en vanlig kombination vad det verkar. Med en årlig kontroll så hinner man vidta åtgärder i god tid, (om det behövs). Svartmöglet trivs på kallvinden pga att det är fuktigt.
 
Det nämdes antimögelbehandla här i diskussionen, hur går det till och vad finns det för medel?
 
Det finns antimögelmedel på färghandeln, bara att pensla på.
 
Åtgärda orsaken till att det kommer in vatten och snö. Anlita en firma som sysslar med mögelsanering dom sprutar vinden på ett kick, medför inga större kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.