Steffo, det är intressant - var kan jag läsa mer om det?
 
D09
Steffo1980 skrev:
Om ni får bygglov för att bygga ut till maximalt 105 kvm, så kommer ni INTE att få bygga till ytterligare 15 kvm utan bygglov efter den 1 juli. Det kommer fortfarande vara detaljplanen som är styrande i den frågan. Så om det sedan uppdagas så kommer en rättslig åtgärd tas för överträdelse av just detaljplanen, men huruvida den åtgärden betraktas jämfört med om man byggt utan bygglov när det är bygglovspliktigt vet jag ej.
Gäller inte den begränsningen endast kring flygplatser eller särskilda platser?

Edit

http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400
 
Redigerat:
Precis, i pressmeddelandent står följande
- Tillbyggnad om 15 kvadratmeter
Regeringen föreslår att en tillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter får göras på en- och tvåbostadshus utan krav på bygglov. Om tillbyggnaden är närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs dock grannarnas medgivande. I normalfallet ska en tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan. Tillbyggnaden ska anmälas till byggnadsnämnden.
 
Ingår det inte källare/ biyta i hur mycket man får bygga på en tomt?
 
mexitegel skrev:
Steffo, det är intressant - var kan jag läsa mer om det?
http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/34/82/39b41530.pdf

Efter att ha läst D09:s inlägg #17, så blir jag helt plötsligt inte säker längre. Jag hade missat tillägget om att det gällde även om det strider mot gällande detaljplan.

Edit:
För övrigt så är det inte beslutat ännu, så vi får väl se hur många kvadrat det blir i slutändan
 
Redigerat:
Är handlingarna offentliga? Behöver man deras tomt-kod/hus beteckning?
 
lurmy skrev:
Är handlingarna offentliga? Behöver man deras tomt-kod/hus beteckning?
Ja, det underlättar definitivt. Får du tag i en hjälpsam tjänsteman så kan det räcka med adressen.
 
D09
Steffo1980 skrev:
Ja, det underlättar definitivt. Får du tag i en hjälpsam tjänsteman så kan det räcka med adressen.
Om du fått gamla papper från föregående ägare så brukar det följa med fastighetskarta.

Där kanske du kan utläsa fastighetsbeteckning
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Vad står det i detaljplanen?
Utan att veta vad det står i den så gissas det mest...
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Vad står det i detaljplanen?
Utan att veta vad det står i den så gissas det mest...
I första inlägget av trådskaparen står detta: "Enligt kommunen så får vi inte bygga ut mer än 105 kvm sammanlagt, alltså 20 kvm ytterligare.
Och vi får ej bygga två plans."
 
D09
Steffo1980 skrev:
I första inlägget av trådskaparen står detta: "Enligt kommunen så får vi inte bygga ut mer än 105 kvm sammanlagt, alltså 20 kvm ytterligare.
Och vi får ej bygga två plans."
Vad står det om förhöjt väggliv loft(vind).
 
D09 skrev:
Vad står det om förhöjt väggliv loft(vind).
Det vet jag inte... Borde i alla fall stå nåt om byggnadshöjd. Men de fick tydligen inte bygga tvåplans, även om andra hade gjort det. Nu ska jag sluta terra tråden och låta TS besvara frågorna.
 
Är det byggyta eller boyta....byggnadshöjder....takvinklar....möjligheter med biytor som tex loft eller källare.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.