Hej,

Nytt projekt på gång igen, den här gången i Sverige och vår egen framtida bostad.

Vi planerar att göra om en fd möbelverkstad till privatbostad. Byggnaden är en tegelbyggnad från förra sekelskiftet på ca 260m2 i bottenarea (ser ut som en lada):
Platta på mark (isolering okänd)
Sadeltak, plåt på utsida
Takstolar i trä

Tanken är att använda endast bottenvåningen och ha det öppet upp till nock, samt inkludera förråd och garage i byggnaden eftersom det finns gott om plats. Inne vill vi skapa 4 sovrum (varav 2 större med eget bad), kök/vardagsrum, garage och cykelförråd. Gällande energilösning tänkte vi att satsa på nytt tak med isolering, nya fönster och dörrar och en FLVP.

Första steget är att skapa en renoveringsbudget, och det är just det jag vill stämma av i den här tråden om mina antaganden är korrekta. Vi tänkte inte göra så mycket själv förutom att koordinera arbetet och bygga köket.

Nytt tak ca 350.000kr, enkelt plåttak (sinusformad), inklusive isolering på insidan
Golvvärme, ca 120.000kr, vattenburen, antingen i isolerskiva eller isolering plus flytspackel.
Nytt massivt golv, 200.000kr, inklusive läggning
Nya fönster/dörrar, ca 200.000kr, träfönster målade i valfri färg, 2-glas, ca 15st 900x2100 och 6 takfönster
3 badrum, ca 180.000kr
Ny el, ca 80.000kr
VVS, 30.000kr, nya anslutningar utöver inkluderat i badrum (kök, tvättstuga)
Kök, 120.000kr, IKEA plus SIEMENS
Sovrum, 80.000kr, 4st rum med innerväggar
Totalt närmare 1.500.000kr för en helrenovering. Är det ett vettigt antagande?
 
Inga problem med bygglov?
 
Nej, men behöver ändra verksamhet på lokalen till bostad.
 
Ingen som kan ge lite input på ovanstående siffror?
 
Fönster och dörrar kan vara hur billigt eller dyrt som helst.
Du kan nog få treglas isolerglas i trä med aluminiumutsida och hyggliga dörrar för ett lägre pris om du väljer bort de dyra märkena. Kolla på Skånska Byggvaror ex.vis.
 
Badrum brukar kosta 100' styck om man kör basic på kakel och möbler.
 
Tänk igenom golvkonstruktionen. Jag skulle gissa att en byggnad från förra sekelskiftet har noll isolering under plattan, och det är inte otänkbart att ni har tillskjutande fukt genom plattan, samt kanske också radon. Om golvet är slätt så kanske ni borde satsa på ett aktivt ventilerat platonsystem. Sedan minst 10 cm cellplast på det (gärna 20 cm) så att inte all golvvärme läcker ut i marken.

Får man se en bild på huset? Jag tycker att idén verkar helläcker.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Fönster och dörrar kan vara hur billigt eller dyrt som helst.
Du kan nog få treglas isolerglas i trä med aluminiumutsida och hyggliga dörrar för ett lägre pris om du väljer bort de dyra märkena. Kolla på Skånska Byggvaror ex.vis.
Funderar på fönsterkarm i ek eftersom det skulle passa estetiskt. Någon som vet merkostnad för ekfönster, samt bra leverantör?
 
pelpet skrev:
Tänk igenom golvkonstruktionen. Jag skulle gissa att en byggnad från förra sekelskiftet har noll isolering under plattan, och det är inte otänkbart att ni har tillskjutande fukt genom plattan, samt kanske också radon. Om golvet är slätt så kanske ni borde satsa på ett aktivt ventilerat platonsystem. Sedan minst 10 cm cellplast på det (gärna 20 cm) så att inte all golvvärme läcker ut i marken.

Får man se en bild på huset? Jag tycker att idén verkar helläcker.
Angående fukten i plattan, borde inte den drivas neråt/utåt om man installerar golvvärme? Även om man isolerar så borde en del värme gå nedåt.

Gällande isolering under golvvärme, använder man polyuretanisolering här i Sverige. Vi gjorde en liknande renovering i Frankrike och där la vi 7cm polyuretanisolering som hade samma U-värde som 20-25cm cellplast. Jag var lite skeptiskt till en början, men kan bara konstatera nu efter två vintrar att gasräkningen är mycket lägre än beräknat.
 
O
Jag ser lite missar i budgeten.... all VVS och all EL lär kosta mycket mer än de pengar ni har uppskattat. Avloppsrören måste troligtvis bilas ner i plattan, eller så byggs ett golv över... oavsett, det kostar pengar.
Elen är svår att uppskatta men räkna med minst det dubbla.


Om ni dubblar er budget idag, till 3 miljoner så ligger ni nog bra till... För det kommer att dra iväg massa, i budgeten så måste även dubbelt boende räknas in.
 
Tack för feedback @Odjuret. Du har helt rätt, VVS var alldeles för litet, borde vara minst det dubbla. Elen också.

Vi har dock tur att avlopp finns idag på hyfsat rätt ställen, men givetvis blir det en kostnad för att dra vattenledningar till badrum och kök.

3MSEK, visst då har man en generös budget. Men jag tycker nog att det blir mer utmaning att klara av det på 1.5MSEK, får kanske göra några jobb själv.
 
O
Allt går bara man vill.... Men risken finns att man får börja tulla på olika saker för att kunna hålla budgeten...
Men om du kan tänka dig att jobba mycket själv så finns det större chanser att klara budgeten. Men dra upp budgeten till 2 miljoner. Tror det är närmare sanningen.
 
Finns mycket olika tankar om golvvärme och värma upp en platta, spontant tänker man att värmen borde driva bort fukten men de flesta teorier jag sett är att varm platta istället drar åt sig fukt. Hade nog också satsat på ventilerat golv och uppe på det bygga nytt golv. Om det inte stör, och du verkar ju ha en del höjd att ta i anspråk, kan du ju passa på att dra avlopp, och kanske även el i den nya golvkonstruktionen ?
 
Det går säkert att bygga tre badrum för 180 000 kr, men då får du skippa kakel och klinker och använda plastmatta. Det kan också blir väldigt bra. Du kan kanske klara dig på 180 000 kr om du gör allt jobb själv, men det finns det säkert många här som kan svara på.

Vi har precis dragit om och kompletterat all el i ett hus på 105 kvm + källare (ca 55 kvm). Det gick på 60 000 kr innan rot. Så vet du lite mer om storleksordningen.

Massiva trägolv kan kosta allt från 270 kr/kvm om du lägger dem själv till 1 000 kr/kvm + arbete om du väljer exklusivare golv. Vad gäller själva plattan så låter det som om du får räkna med priset för att bila bort den gamla + priset för en ny platta på 260 kvm. Det kan säkert gå loss på 500 tkr.

Nåväl, det kanske kan gå för 1,5 mkr, men då krävs det nog genomgående billiga val och mycket eget arbete. Ska bli spännande att följa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.