IMG 2014-02-09 14.52.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG 2014-02-09 14.52.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Vi har nyligen köpt ett hus (från 60-talet med krypgrund) och upptäckte på fasaden att det är en av stuprännorna som är sönder och där har det skvätt vatten på teglet. Vi vet inte i hur många år det har gjort det men det har skadat fasaden då en av tegelplattorna är sönder.

Vi är både nybörjare och känner oss lite osäkra. Hur åtgärdar man en skada i tegel av denna typ? Och vad bör vi göra härnäst?

Tack för svar!
 
  • IMG 2014-02-09 14.52.19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till att vattet går ner i "avloppet" resten är inte mycket att göra åt, det ser ut att vara lite frostsprängning men kommer bara vattnet dit det skall så slipper du framtida problem. I övrigt tycker jag personligen inte att du behöver bry dig. Väggen kommer att hålla ändå om det är det du oroar dig för.
 
På sikt kanske du ska byta skadad sten i fasaden men det akuta är som sagts tidigare att få ner vattnet där det skall vara, dvs ordna till dina stuprör och renstratt.

Det är mycket troligt att du har stopp pga löv och annat nere i utloppet så att det svämmar över vid regn. Spola och kontrollera att det verkligen rinner undan och få sen på en bit rör och renstratt omgående.

Som det är just nu är det stor risk att du får fukt i den inre konstruktionen och ev. syll. Du bör också tvätta av alger och mossa med algtvätt från tegelväggen för det samlar bara mer fukt och låter inte teglet torka ut.
 
Tack för svaren. Ska åtgärda detta genast. Håller tummarna att det inte är värre än att fixa röret + fasaden.
 
S
tråkigt att förra ägarna ej hade bättre koll.

öppna upp och låt torka
 
SBH skrev:
tråkigt att förra ägarna ej hade bättre koll.

öppna upp och låt torka
Vad menar du med att öppna upp och låt torka?

Om du menar att slå bort ett par stenar så tror jag inte det är nödvändigt i ett första skede iaf.
Se till att leda bort vattnet så det inte stänker på fasaden bara. Dessutom finns det ju massor med lufthål i fasaden redan, dock kanske man skulle ta och kika in i dessa och titta efter så det inte är en massa skräp där som hindrar luftgenomströmningen.
Möjligen kan man även ta en titt innomhus i det hörnet och se om det är någon fuktskada där eller ej och därefter ta ytterligare beslut om vad som behöver göras.
 
Med största sannolikhet är skadan p.g.a. frostsprängning då mycket vatten har stänkt på fasaden. Antagligen p.g.a. att röret inte går ner i tratten eller p.g.a. tidigare stopp. Väggens funktion är antagligen inte påverkad.

Åtgärda stupröret och tvätta bort algerna.
 
SBH skrev:
tråkigt att förra ägarna ej hade bättre koll.
Brukar väl heta att det DÄR kollar jag upp direkt när det slutat regna?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
när som jag tycker att stenarna är fuktiga alla skiften som syns på bilden och iallafall fyra stenar åt sidan så skulle jag öppna upp(knacka loss stenarna).
 
SBH skrev:
när som jag tycker att stenarna är fuktiga alla skiften som syns på bilden och iallafall fyra stenar åt sidan så skulle jag öppna upp(knacka loss stenarna).
Men det ser ut som det är "nyregnat" och har sprutat på väggen.

Om man fixar avvattningen från taket riktigt och låter väggen torka så kan man fräsa ut fogen kring den mest skadade stenen och inspektera samt byta den.

Jag skulle varit försiktig och börjat öppna lite för att se om det finns skador innanför. Det kan vara onödigt att knacka sönder fasaden för mycket och huset faller inte för att man väntar tills vi har torrare väder.

Det gäller att hitta likadant tegel annars blir lagningarna fula och det vill man undvika. Tyvärr är där några fler mindre skadade sten också.

Men än en gång, laga stuprör och se till att det inte är stopp i utloppet.
 
S
jag gör hellre ordentligt från början.:)
 
SBH skrev:
jag gör hellre ordentligt från början.:)
Och det innebär ?? Att du river väggen och bygger ett nytt hus.
 
Tegel är ju inte vattentätt utan tillåter att vatten tränger igenom därför har man (oftast) ett kapillärbrytande skikt innanför teglet iform av fasadskiva (isolering). Det vatten som tränger in på insidan rinner/ventileras ut genom stötfogarna (de lodräta öppna fogarna) i de 2 nedersta raderna. Men absolut, se till att röret sitter ihop och att det inte blöter ner teglet i onödan då du kan få mer frostsprängning.
 
S
oceanis skrev:
Och det innebär ?? Att du river väggen och bygger ett nytt hus.
nä. varför då??
fixar lite komplitering till stupröret.
river bort iallafall dom värsta stenarna. kollar hur fasaden bakom ser ut. ser den fin ut?
om den gör det, knacka rent dom gamla stenarna, fixa några ny stenar.
blanda bruk och dit med stenarna. går på en dag.
 
SBH skrev:
jag gör hellre ordentligt från början.:)
Att hitta 60-tals tegel i samma färg, storlek och typ är inte det lättaste för bla så är färgskiftningarna stora beroende på hur dom har bränts och temperatur i ugnen som man hade vid den speciella bränningen.

Därför tycker jag inte att man kan råda att förstöra en tegelfasad i onödan och en tegelfasad tåler en hel del om den bara får torka ut emellan den blir blöt. Så därav mitt råd, att om det finns några liknande sten, någon gång längre fram byta enbart den eller de mest skadade stenarna.och samtidigt då inspektera hålrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.