I nya lägenheten sitter det ett ojordat extrauttag strax ovanför
vattenkranen. Det hämtar spänning genom ett uppborrat hål i en
extramonterad diskbänksbelysning, denna är jordad.
Är det tillåtet att blanda jordat och ojordat på samma kabel nära vatten?
Hur allvarligt är det ? Måste det bort eller kan jag ha det kvar ?
 
Ej godkänt. Ska vara jordat samt sitta på visst avstånd. Minns inte vilket. Ska sedan skyddas med jordfelsbrytare.
 
Ja, det måste åtgärdas, man får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.
 
Csre skrev:
Ej godkänt. Ska vara jordat samt sitta på visst avstånd. Minns inte vilket. Ska sedan skyddas med jordfelsbrytare.
Avståndsreglerna gäller badrum, ej kök. Och jordfelsbrytare, beror på byggår vad som gäller. Sen är det ju iofs inte fel att ha jordfelsbrytare oavsett.
 
Tack för hjälpen, det var ungefär vad jag trodde att det inte är tillåtet.
Sätter man i en jordad köksmaskin så tror man att man är skyddad fast
man inte är det. Får ta det med tidigare ägare som gjort jobbet.
 
Hade jag varit förra ägaren hade jag sagt åt dig att fixa det själv. Det här är inte ett dolt fel på något sätt utan tvärtom väldigt enkelt att upptäcka.

Då du inte har jordfelsbrytare så är detta relativt farligt. Om du stoppar i en defekt, jordad köksmaskin och höljet blir strömförande så kan du få en rejäl kyss om du tar i maskinen och diskbänken samtidigt. Om du har fler uttag som du kan använda så kan det vara vettigt att tejpa för det här uttaget tills en elektriker kan komma och installera jordfelsbrytare och fixa ett bättre uttag.
 
Eluttag inom räckhåll från vatten kan som bekant vara livsfarligt, jordat eller inte, så jordfelsbrytaren är en billig livförsäkring.
 
I badrum och andra rum med vattenarmatur måste man ta hänsyn till de s.k. IP-zonerna. Belysning och elektriska apparater märks med en kapslingsklass, s.k. IP-klass, för att ange graden av skydd mot vatten och damm. Våtutrymmen delas in i fyra zoner där varje zon har en lägsta IP-klass som får lov att användas.

ZON 0
Den invändiga delen av ett badkar. Kräver helt vattentät armatur i klass IP 67 och max 12V.

ZON 1
Utrymmet ovanför bad- eller duschkar, upp till 600 mm från duschhuvud. Kräver IP 44.

ZON 2
600 mm utanför bad- eller duschkar. 600 mm över vattenarmatur, t.ex. tvättställsblandare. Armatur som är placerad lägst 1,5 m över golv, får ha kapslingklass IP 21, annars gäller IP 24.

ZON 3
Upp till 2,4 m utanför område 2. Kräver IP 21
 
Csre skrev:
I badrum och andra rum med vattenarmatur måste man ta hänsyn till de s.k. IP-zonerna. Belysning och elektriska apparater märks med en kapslingsklass, s.k. IP-klass, för att ange graden av skydd mot vatten och damm. Våtutrymmen delas in i fyra zoner där varje zon har en lägsta IP-klass som får lov att användas.

ZON 0
Den invändiga delen av ett badkar. Kräver helt vattentät armatur i klass IP 67 och max 12V.

ZON 1
Utrymmet ovanför bad- eller duschkar, upp till 600 mm från duschhuvud. Kräver IP 44.

ZON 2
600 mm utanför bad- eller duschkar. 600 mm över vattenarmatur, t.ex. tvättställsblandare. Armatur som är placerad lägst 1,5 m över golv, får ha kapslingklass IP 21, annars gäller IP 24.

ZON 3
Upp till 2,4 m utanför område 2. Kräver IP 21
Nu vet jag inte vad du har för litteratur, för det är inte mycket som stämmer där, troligtvis har du hittat det på nätet och där cirkulerar tyvärr en hel del gammal/felaktig information på en del sidor.

Bl.a. gäller reglerna endast dusch/badkar. Tvättställsblandare har inget med detta att göra. Och det kallas inte för zoner, områden är den rätta benämningen, och område 3 existerar inte, allt utanför område 2 är oklassat.

Här är dock en sida som verkar ha rätt info:
http://www.gelia.se/upload/273/kat_badrumsel2_1004.pdf
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Eller standarden som finns gratis att ladda ner här: http://shop.elstandard.se/Sok/?search="installationer i badrum, folder"
Csre hänvisar till, som snaggleetooth skriver, nått som snurrar på nätet och ofta kan hittas hos dom som sysslar med badrumsmöbler/inredning. Dom har troligtvis i sin tur hämtat informationen på internet och okritiskt lagt ut den. Det som gäller är det som står i länken jag lagt ut.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
pelpet skrev:
Hade jag varit förra ägaren hade jag sagt åt dig att fixa det själv. Det här är inte ett dolt fel på något sätt utan tvärtom väldigt enkelt att upptäcka.

Då du inte har jordfelsbrytare så är detta relativt farligt. Om du stoppar i en defekt, jordad köksmaskin och höljet blir strömförande så kan du få en rejäl kyss om du tar i maskinen och diskbänken samtidigt. Om du har fler uttag som du kan använda så kan det vara vettigt att tejpa för det här uttaget tills en elektriker kan komma och installera jordfelsbrytare och fixa ett bättre uttag.
Dolt fel finns inte i lägenhet.
I övrigt håller jag med, TS måste fixa detta själv. Förra ägaren har inte med saken att göra.
 
Jovisst syns kontakten och då kanske det inte är dolt.
Jag är ändå av den uppfattningen att man har ett visst ansvar vad man säljer
när det är säkerhetssaker. El och Vatten har behörighetskrav och detta montage har tydligen
gjorts av någon som är helt okunnig. Jag trodde aldrig jag skulle behöva granska en
sådan här självklar sak vid besiktning. Man ser det ju bara på de små stiften på riktigt
nära håll. Jag har ingen exakt kunskap om dessa lagar och regler men det verkar ju väldigt märkligt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Trots att jag kommit upp i den ålder att jag behöver läsglasögon så kan jag se skillnad på ett jordat och ett ojordat uttag på flera meters avstånd. Så svårt är det inte!

Och din undersökningsplikt är stor och kan du inte själv undersöka pga okunskap så får man ta hjälp av de som kan. Sen som någon påpekade finns inte dolt fel på samma sätt som för en villa eftersom BRF inte är fast egendom.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Såja, visst bör man kunna ha grundinställningen att det man köper är funktionsdugligt och säkert. Att verkligheten ibland är en annan är bara tråkigt, för jag hoppas dylika fall endast händer ibland. Tycker inte att man kan klandra någon för god tro. Går man på en mina så tycker jag nog att säljaren ska klandras, inte enbart köparen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Såja, visst bör man kunna ha grundinställningen att det man köper är funktionsdugligt och säkert. Att verkligheten ibland är en annan är bara tråkigt, för jag hoppas dylika fall endast händer ibland. Tycker inte att man kan klandra någon för god tro. Går man på en mina så tycker jag nog att säljaren ska klandras, inte enbart köparen.
Moraliskt, ja. Juridiskt, nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.