Vi bor i ett betonghus och när vi rev tapeter så följde stora delar av putsen med.
Vi har haft en murare här som putsat upp det vi rev ner och idag skulle jag sätta upp renoveringstapet för att sedan kunna tapetsera.

MEN, det går inte att få tapeten att fästa på putsen.

Jag har testat med mycket lim som är blött, jag har väntat tills det torkat till lite, och jag har testat när det torkat mycket. Den fäster inte ändå.

Så, vad ska jag göra nu? Kan det hjälpa att måla väggen först? (jag har förlimmat den en gång redan)
Bredspackling tänker jag inte göra, för jag kan inte det. Punkt!

HJÄLP!!!
 
Vad har du för lim och tapet?
Har du förlimmat blir det ju ingen skillnad med målning.
När man sätter så ska det va så mycket lim det bara går och det får inte torka nåt.
 
Som sagt kolla vad du har för lim, för de flesta renoveringstapeter ska man ha väv- eller våtrumslim.
 
Jag har haft vävlim.

Ringde färgaffären där vi köpt tapeten och pratade med dom.
Ny puts suger så mycket att han tyckte vi skulle måla först, och sen ev använda våtrumslim. Så då gör vi så och hoppas det fungerar.
Så j-la trött på vårt vardagsrum nu så jag tror jag gjorde märke i parketten när jag slängde tapetborsten i golvet i ren frustration... :D
 
Jag trodde alltid det skulle vara våtrumslim?
 
Vävlim har jag fått lära mig, men från och med nu tar jag nog våtlim ändå eftersom det verkar fästa bättre.
 
  • Gilla
robin.vingsle
  • Laddar…
Man ska ha våtrumslim till dessa förjäkliga renoveringstapeter.. Och mycket tålamod.. De är för styva för vanligt lim. Vi gjorde ett rum med "vanligt" lim.. Och fick tomma hål där det inte fäst nått alls..oavsett hur bra det sett ut när vi gjorde det! Fick fylla i på flera håll och skära upp :( ..

Andra rummet vi gjorde så pratade vi med färgaffären (där vi oxå köpte renoveringstapeter denna gång) om hur f-n man skulle göra, och de sa att det enda om funka var våtrumslim.. Och det gick betydligt bättre!

lycka till,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Jag tror bara vi körde med vävlim (ska inte svära på det) på våra putsade väggar, men då grundade vi med utspätt lim innan vi satte upp väven.
 
kanske primer på väggen först?
 
Vi har ju grundat väggarna med utspätt lim, men det hjälpte föga...

Men nu är våtrumslim och mer tapet inköpt så jag hoppas det sista går att få upp under morgondagen.

Sen ska det bara målas tak och lister och fixas lite vid fönstret och så sättas upp den riktiga tapeten. Bara...detta kvar :D
 
Vet inte vad primer är?

Men fungerar det inte imorgon ska jag ta reda på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.