Har ett gäng gamla husritningar som behöver digitaliseras. Funderar på att lämna in för scanning men det kanske blir samma slantar som att köpa en egen scanner?
Grejen är att ritningarna inte är i A4 utan snarare A3 men extra långa sådana.

Letar men hittar ingen lämplig A3 rullbäddsscanner till vettiga pengar. Tips eller förslag?

http://www.tuvie.com/tscan-sleek-and-compact-scanner-concept/
 
Du känner säkert någon som har en scanner på jobbet.
 
Jag lämnade in en låååångt elschema för scanning för något år sedan och tror inte jag betalade mer än 100 kronor på en lokal kopierings/tryckeri firma. Sök upp någon i närområdet och sväng förbi mer ritningarna och kolla pris innan du köper en scanner.
 
Eller så köper du plexiglas på Bauhaus, lägger ritningen under, belyser väl och fotograferar med en systemkamera. Nästan gratis...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Testade ifall panoramafuktionen skulle fungera på ett 2D-objekt men det blev inte helt bra.

Grejen är att vi har minst 15 A3-breda men betydligt längre ritningar så om det fanns en rullscanner som tog A3 för samma slantar så är det ju bättre. En A4-variant kostar ju kring 1000-lappen så A3 borde inte kosta mer än det dubbla, men de verkar ju inte finnas alls..
 
A3+ (eller rättare sagt storformatsscanner) scanners kostar en slant, tag kontakt med en arkitektbyrå eller copyprint firma det blir billigare för dig. Skulle det däremot finnas ett behov hos dig att återkommande scanna in denna mängd (inte särskilt stor mängd men för privatperson kan det vara det) så kan du ta kontakt med olika leverantörer såsom Canon, Toshiba mfl. Så har dom alternativ till dig men som sagt det kostar...
 
Jag skulle också köra med metoden Beatrix nämnde, då det för mig är det enklaste och billigaste. Men det bereo också på vilken hårdvara, mjukvara och kunskap man har. Fota av bilderna i lagom stora bitar och sedan klistra ihop i ett bildredigeringsprogram.
 
Egentligen är det ju "bara" en sådan här jag behöver men som klarar A4 på bredden dvs A3 och som kan skanna i princip oändligt långt papper. Märkligt att det ska behöva vara special á 30'000kr minst!
1553960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.dustinhome.se/product/5010638196/brother-ds-600-dokumentscanner/

NEdanstående klarar A3 men som sagt, 35 papp! Otroligt!
1880337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.dustin.se/product/5010749628/canon-smartlf-sc-36c-36-colour/
 
Inget konstigt med det, A3 scanners efterfrågas mest av professionella användare som inte är lika priskänsliga som privatkonsumenter. Dessutom är det sannolikt mindre volymer vilket gör situationen än värre.
 
Beatrix skrev:
Eller så köper du plexiglas på Bauhaus, lägger ritningen under, belyser väl och fotograferar med en systemkamera. Nästan gratis...
Detta måste vara det bästa tipset!
(Förutom att det borde duga med en enkel pocketkamera med blixt, men helst med stativ så klart)

Det är ju inte fråga om att få en exakt avbildning i skala,
utan mest att få en översikt och all måttsättning.

Eller hur :)
 
Blixt mot plexiglas blir reflex...
 
Behövs ingen blixt när objektet ligger stilla och kameran är på stativ. Se till att du har bra allmänbelysning och använd tidsutslösaren. Och stäng av blixten.
 
Pris på storformat avspeglar kundunderlag och de som använder det, dessa produktserier är väldigt små jämfört med vanliga A4 scanners...

Men hur som haver så finns det nu ett par förslag på TS behov, bara välja det som känns bäst.
 
Nerre skrev:
Blixt mot plexiglas blir reflex...
Det är därför jag skrev att man ska ljussätta ordentligt, då kommer inte blixten slå.

Och oavsett vilken kamera man har så kan man prova med detta först, det är ju nästan gratis med tillräckligt bra resultat. Jag har fotat ett 40-tal rotningar på detta sätt.
 
När det behövdes en A3 skanner på jobbet köpte vi en Brother A3 skrivare med skanner. Kostade ca 1400 Kr och fungerar bra till det vi använder den. Är ritningen större än A3, går det att skanna två gånger och sen skarva ihop till en stor bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.