Nja... Det är inte en ventilerad krypgrund, utan en med avfuktare. Men som jag fick förklarat av säljaren, så var enda skillnaden att dom satt igen ventilerna och satt ner en avfuktare. Ingen markisolering, inget annat som var annarlunda mot en vanlig ventilerade krypgrund.

Inte kan väl en avfuktare kosta 150 000 :- ;)

Jorgaren:
Vilken del av landet bygger du?
 
Anticimex begärde i höstas ca 30-35 tusen för en avfuktare med manöverpanel i huset, inklusive installation och antibakteriell behandling av grunden i förebyggande syfte.

Så det verkar vara en "gravad" hund här :p
 
Tänk på att kolla så att markarbetaren har erfarenhet på att förbereda marken för de kommande grundmontörerna från Älvsbyhus. Har tyvärr sett där markarbetarna har förberätt för platt fast det ska vara krypgrund i tron av att den ska förberedas på samma sätt.....mycket dyrt för kunden.

Vi betalade 155000:- för arbete ut till tomtgräns på ca 1000m2. + 35000-40000:- för grus/ sand mm.
Det enda vi behöver göra nu är lägga på 10-20cm jord för att så gräsmatta.

Kan tillägga att tomten hade en höjdskilnad på 275cm diagonalt, vilket betyder att en förhöjning av hela tomten behövdes. Det gick åt 1800m2 fyllnadsmassor. Arbetet för att lägga ut och packa massorna ingick i priset....massorna ordnade vi via snälla grannar.



 
Hej STRIXX!

Mig veterligen ingår ju standardgrund i baspriset på älvsbyhus, det man betalar för sedan är ju exploateringskostnaden, och den står man ju själv för... Det älvsbyhus har med i sin produktionskalkyl är säljaren uppskattning, tror inte att älvsbyhus gör några markarbeten, möjligen grundgrävarfirman om du tar in separat pris från dem... 8)

/Johan
 
Jag bygger i Norra Skåne. Avfuktaren har inget med grundarbetet att göra den är Standard i alla Älvsbyhus och ingår i Huspriset.

Jörgen och Sanije
 
Jorgaren:
Ockej... Vi ska (förhoppningsvis) bygga i NV-Skåne...

Ostni:
Var ska/har ni byggt?

Johan o Silje:
Ja och nej. Självklart är det bara en uppskattning. Men vi kommer få ett fast pris så fort säljaren sett tomten. Och det kommer bli det priset han uppgivit som vi förstår det. Men allt går via dom. Dom erbjuder ju totalentreprenad, och kommer ta sin egna grundfirma som dom anlitar till alla byggen.
Jag tror dock INTE att matrialet till grunden ingår i huspriset... Men dock till garaget..
 
Jo materialet ingår till huset och till garaget såvida du inte ska bygga på en annan grund än den som Älvsbyhus bygger. Eller vilket material menar du så att jag inte missförstår och lurar dig ?

Jörgen och Sanije
 
Det enda jag hittar angående garderober och linneskåp är att det kostar 425 kr/st att få dem löst levererade (om man vill ha matta på hela golvet och själv välja var eventuella garderober skall stå ;) ).

Du får nog ringa och fråga säljaren om du inte alls vill ha dem!

/Petra
 
Strixx!

Jag tycker att du ska dryfta dina funderingar med din Älvsbyhussäljare, känns lite offside att kommentera deras affärer.
Dock ingår standardgrund till huset som vi har köpt här i Luleå och vad gäller Markarbeten så är det givetvis vi som står för materialet.

Good Luck 8)
 
Jo, självklart ska jag fråga min säljare om det. Men som jag skrev tidigare i denna tråden, så har jag fått lära mig den hårda vägen att man måste dubbelkola allt. Därför vill jag ha lite "kött på benen" innan jag diskuterar avdrag och tilläg med säljaren. Det är alltid roligt att veta vart lottosnurran stannat för andra, för det är vad det handlar om känns det ibland. Rena rama lotteriet när det kommer till priser, lite som SJ förr i tiden... ;)

Den stora frågan som återstår att reda ut är ju priset på grunden. Hur i hela värden kan priset skilja så mycket mellan olika säljkontor?

Sammanställning:
jessi71: 345 000:- (inkl. pålning)
Craxen: 530 000:- (inkl. sprängning)
Inger: 450 000:-
ostni: 195 000:-
Jorgaren: 190 000:-
Strixx: 319 000:-
askur: 140 000:- (INTE ÄLVSBYNHUS)

Smålandsvillan lämnar prisuppgift på 130 000:-

Varför skiljer det så mycket???
Givetvis kostade Craxens sprängning och jessis pålning, men för oss andra :-/
 
Vi betalar 517000:-, men då inår VA & El anslutning, Gatukostnader,Fjärrvärme,garageplatta för dubbelgarage och mobilkranslossning av hussektionerna m.m. Dyrt är det.....
 
Strixx!

För mig känns det som att folk här pratar förbi varandra, jag har relativt nyligt blivit medlem här på byggahus och ser det att mycket här diskuteras bara för att diskuteras...

Man måste ju kunna ställa de rätta kraven på en leverantör, men då är det ytterst viktigt att man pratar om samma saker och inte förbi varandra precis som jag tror att vi gör nu.

Vårat byggprojekt är ju uppdelat så att jag ordnar och bekostar markarbetena, grundgrävaren godkänner och monterar grunden som ingår i det pris som finns på älvsbyhus hemsida.
Den enda osäkerhet som jag kan känna är ju vad den slutliga kostnaden för just markarbetena blir, jag har ju bara älvsbyhus uppskattade kostnad och den behöver ju inte stämma med verkligheten, det är ju upp till mig att ta reda på tomtens beskaffenheter och vad jag behöver göra för markarbeten på den.

Det verkar som att eran säljare tar på sig en Totalentreprenad, och det är ju säkert bra det oxå, men då gäller det ju att veta precis vad som ingår i den entreprenaden. Detta är det mog upp till oss köpare att verkligen kontrollera så att man inte står där till slut med byxorna nere. ;)

Kontentan av detta: Gör en teknisk specifikation över vad som skall ingå i entreprenaden och ta gärna hjälp från några Allmänna Bestämmelser för att reglera ansvarsbiten.

/Johan
 
Det är möjligt vi pratar om varandra... Men jag har verkligen försökt i början av tråden att vara så tydlig som möjligt, jag kanske misslyckades... :-[
Vår säljare erbjuder totalentreprenad! Det trodde jag alla Älvsbyhussäljare gjorde. Och det är ett fast pris på markarbetena vi kommer få, INTE uppskattning.

Låt mig förklara hur vår offert ser ut...

Husbyggsats: 933 000:- (säljarens åttagande)
Mark, grund, osv: 319 000:- (Annat skriftligt anbud)
Tillkommande material: 44 000:- (Kupan)

Sen tillkommer allt annat som inte Älvsbyhussäljaren styr över. Tex: tomten, inkopplingsavgifter, lagfarter, bankkostnader, bygglov, osv...

Så vad jag undrar är alltså vad ni andra fått i den kolumnen som innefattar färdigställandet av grunden och de markarbetna som krävs...

Nu kan väl inga missförstånd uppstå... eller.. :)
 
Det är det jag har betalat 190 000 kr för.
Hur ser din tomt ut är den mycket kuperad finns det träd som ska avlägsnas eller stora stenar ??

Jörgen och Sanije.

Ps. Min tomt är inget extra arbete alls ingen extra fyllnadsgrus utan bara att gräva grunden. Tomten är helt plan och perfekt enligt Älvsbyhus.
 
TACK JORGAREN!!! ;D

Då var det jag mistänkte...

Nej min tomt är helt plan, inga konstigheter. Eller vi väljer mellan två tomter just nu, fast båda är gammal åkermark, som är helt plana. Vi har inte räknat med något extra arbete över huvudtaget.

Utan det är precis som jag fick lära mig den tuffa vägen i höstas, att det skiljer på vilken återförsäljare du pratar med... Konstigt att det ska behöva vara så..

Men man kan ju tacka detta forumet för att man får reda på det. Fast å andra sidan, utan forumet hade man varit lyckligt ovetande antagligen...

Detta är konsument makt!!! Nu kan jag ta dessa siffror med mig vid nästa samtal och ifrågasätta säljarens prissättning... ;D

Ännu en gång Jorgaren... Tusen, tusen tack.. ;D

PS. Ni andra, är det samma pris ni har talat om också?? DS:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.