Har för några veckor sedan fått in min kamin. Sitter nu hemma (sjuk) och läser googlar kollar på allt möjligt.

Satt och funderade på om den kompletterade uppvärmningen med kaminen kommer sänka min fjärrvärmekostnad så det märks?

Har monterat en 11kW kamin iofs gamla radiatorer med 70-80 tals "gråa" danfoss termostater.

Ni som har slängt in en kamin kan väl dela med sig lite om vad ni tycker så jag har något att sitta och läsa här hemma i sängen :)


/Micke
 
Om du kryar på dig och går ut hugger ved som du köpt som långved, och eldar med den så kanske du kan komma ner till 20-25 kr/kWh för kaminvärmen. Det borde vara en tredjedel av vad fjärrvärmen kostar. Om termostaterna fungerar så borde de dra ner på radiatoreffekten när kaminen värmer på.

Jag hade också sådana där gamla termostater tidigare, och när jag tilläggsisolerade huset blev det 25 grader på övervåningen. De gamla termostaterna var helt slut och stod på för fullt, men värmeläckaget genom taket höll temperaturen behaglig. Så det blev ett byte av radiatorer också och sänkt kurva på fjärrvärmen.
 
pelpet skrev:
Om du kryar på dig och går ut hugger ved som du köpt som långved, och eldar med den så kanske du kan komma ner till 20-25 kr/kWh för kaminvärmen. Det borde vara en tredjedel av vad fjärrvärmen kostar. Om termostaterna fungerar så borde de dra ner på radiatoreffekten när kaminen värmer på.

Jag hade också sådana där gamla termostater tidigare, och när jag tilläggsisolerade huset blev det 25 grader på övervåningen. De gamla termostaterna var helt slut och stod på för fullt, men värmeläckaget genom taket höll temperaturen behaglig. Så det blev ett byte av radiatorer också och sänkt kurva på fjärrvärmen.
Haha jag behöver inte gå ut. Står i det gamla pannrummet och hugger, är inne på 4 brasan idag.

Huset är tilläggsisolerat och nya SP fönster sitter i. Dock så skulle jag behöva isolera vinden. Har dock 40cm kutterspån mellan innertak och golv på vinden men dörren och trapphuset upp till vinden läcker som ett sål.

Blir nog till att börja med nya termostater till alla element iallafall :)
 
Ju mindre isolering, desto mer pengar sparar du på att elda ved istället för att köra fjärrvärme :).

Jag har dyr-fjärrvärme, kostar 0,85 kr/kWh på vintern, men tycker inte att det är lönt att försöka spara in något mer nu när jag tilläggsisolerat. Under vintermånaderna så kan jag komma upp i kanske 2000-3000 per månad i värmekostnad och på sommaren är det några hundralappar för varmvattnet.
 
pelpet skrev:
Ju mindre isolering, desto mer pengar sparar du på att elda ved istället för att köra fjärrvärme :).

Jag har dyr-fjärrvärme, kostar 0,85 kr/kWh på vintern, men tycker inte att det är lönt att försöka spara in något mer nu när jag tilläggsisolerat. Under vintermånaderna så kan jag komma upp i kanske 2000-3000 per månad i värmekostnad och på sommaren är det några hundralappar för varmvattnet.
Samma här då. Jag ligger på ca 3000kr nu på vintern men det är inkl elen också. Vore kul att se om man eldar som en tok om räkningen sjunker då :)

/micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.