Har hittat några inlägg här på BH som tar upp frågan om fördelarskåp i badrum, men meningarna verkar vara delade. Någon påstår att man inte ska eller får bryta badrumstätskiktet med ett fördelarskåp. Det finns en artikel i viivilla med titeln "Supersäkra badrummet", där en byggcontroller på Länsförsäkringar beskriver hur han gjort sitt badrum. Där ser man på en av bilderna hur han monterat in fördelarskåpet med öppning inifrån i badrummet, faktiskt alldeles intill duschkabinen. Han har också använt skvallerrör till skåpet.

Håller själv på att färdigställa badrummet på övervåningen och ska nu ta beslut om jag ska ha fördelarskåpet med öppning inifrån badrummet eller enbart skvallerrör/läckageindikering till badrummet med skåpet monterat i det isolerade kryputrymmet bakom stödbensväggen i snedtaket (Som badrumsvägg kommer jag att ha typgodkända och vattentäta våtrumsskivor). Jag vill absolut undvika läckage till nedervåningen där jag har ett helkaklat badrum, så det estetiska är helt underordnat säkerheten.

Synpunkter på min placering av fördelarskåp?
 
Varför gör du inte fördelarna inne i kommoden, så får du alla skarvar utanför vägg. Brukar bli tre kalla två varma, tvättställs blandaren ändkopplar du mot fördelaren. Sätter sällan skåp för ett badrum, bara om kunden vill ha det .

mvh
 
Det finns fördragna tappvattenpex i skyddsrör i kryputrymmet. De når i detta fall inte fram till kommoden, annars en utmärkt idé (vill ju inte skarva dolt). Har även redan inhandlat ett 550mm Uponor typ2-2 fördelarskåp. Ska ha 3kv, 2vv, samt skarvning av radiatorpexrör (eventuellt anslutning av vattenburen handukstork).

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska kanske tillägga att all rördragning kommer att ske dolt utan skarvar i väggarna som är betydligt tjockare än på bild ;)
 
Skulle vänt öppningen mot stödbensväggen som du skriver är en ev. lösning, skvaller/dränröret kan man dra ut i kommoden som exempel, finns risk att man går och retar sig på skåpsdörren inne i badrummet. De gånger jag varit med om att det läcker ordentligt i skåp är när personen som gjort arbetet slarvat med egenkontroll. Eftersom du valt ett skåp med plats tycker jag du skall kosta på dig avst ventiler på kv och vv, smidigt den dagen du skall laga,byta en blandare etc. Bara att stänga ventilerna mot fördelarna i skåpet och de övriga tappställena i huset funkar ändå.


mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.