Hej,

Till att börja med, är det någon som vet märket på denna tvätt? Står inget på den.

Problemet är att den inte bygger upp nått tryck,vattnet rinner bara rakt igenom. motorn går och det låter som om kolvarna rör sig. Den har stått still i ca10-15 år.

Det är en 3-fastvätt.

Nån som har nån ide om var man sks börja felsöka?


20140209_152807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser handtaget ut?
 
Så här ser det ut.

20140211_220641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sitter troligtvis en ventil i närheten av inkommande vatten som kärvar.
 
Ok, inkommande är i den övre som syns på bilden. Var ska jag börja skruva tror du?
 
Det finns 2 sexkantsskruvar på varje sida (syns på bilden) är det dom jag ska lossa?
 
jotuke skrev:
Hej,

Till att börja med, är det någon som vet märket på denna tvätt? Står inget på den.

Problemet är att den inte bygger upp nått tryck,vattnet rinner bara rakt igenom. motorn går och det låter som om kolvarna rör sig. Den har stått still i ca10-15 år.

Det är en 3-fastvätt.

Nån som har nån ide om var man sks börja felsöka?


[bild]
Hej o välkommen till forumet....
Du kan inte fota skylten på motorn i närbild?
Spontant låter det som om packningen/arna i pumphuset torkat ihop....rinner vattnet "igenom" maskinen??
 
Hej,
Tack!

Det strular med att lägga upp bilder. Hur som helst, jag tror att skylten talar om vad det är för motor, men jag lägger upp en bild när det funkar.

Jag plockade isär pumphuset förut, när ungarna har kommit i säng så ska fota det också och lägga upp.

Kanske är en konstig fråga men, ska man kunna blåsa i inkommande munstycke (när den är avstängd) och det kommer ut i utkommande utan att det är nått motstånd?

Ja, man kan säga att vattnet rinner igenom utan motstånd, men det läcker inte någonstans vad jag kan se.
 
Redigerat:
Hej, ser ut som en alcon... Kika på www.alconab.se, modell 2400b...
Edit : högtryckstvätt /kallvatten, längst ner...
 
Redigerat:
Hej,

Tack för tipset. Jag har mailat bilder till Alcon och frågat om det kan vara en sån.
 
Alcon är fina saker, ta väl hand om den....!
 
MathiasS skrev:
Alcon är fina saker, ta väl hand om den....!
Mycket fina!
Har en Grinta, bensindriven alltså, 17l/min och 200 bar.
Har gått som tåget i 2 år, inte ett problem.
Med roterande dysa slår man världen med häpnad.
 
Ni tror också att det är en alcon alltså...bara jag får ordning på den så ska jag vårda den ömt..:)..
 
Nu har jag tagit lite fler bilder, isärplockad.


20140212_210603.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20140212_211310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.