hahalj
Tillverkaren heter Allox: http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm
Här är en återförsäljare: http://villaprodukter.se/product_in...d/625?osCsid=95ffa39502b60c106b8000f47bbd1e38, finns också på Granngården och hos välsorterade trädgårdshandlare. ÅF-lista finns på Allox hemsida, fast den verkar inte ha med web-butiker...?

Jag kommer ju iaf slippa rådjuren på altanen... skulle behöva näta in hela tomten om jag vill hålla både rådjur och älg borta, men det är inte tanken. Har därför heller inga tulpaner i rabatterna..:cool:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hahalj
Har fått indikationer på att en del uppfinningsrika katter kanske skulle kunna öppna en grindklinka om de vill, det är ju en ganska enkel rörelse för att öppna den. Så för att göra det helt säkert kanske man skulle göra nån spärrfunktion så man måste använda sina båda händer för att öppna. Vad tror ni om denna principlösning, se bild? Man måste alltså vrida ett spärrhandtag åt sidan för att kunna lyfta klinkan, i annat fall blockeras det av spärrhandtaget som tar i antingen karmstolpen eller en spärrbit. Spärrhandtaget sitter på en genomgående axel och har ett likadant stycke på andra sidan dörren. Den kommer alltid hänga ner när man släpper den. Med lite smart design så kan den också ersätta handtaget jag ritade på min tidigare skiss ovan.

Det vore väl själva *** om de skulle få upp detta? :screwy:

spärr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska då bara försöka hitta en stabil lösning på en axel och genomföring genom dörrstycket. Hm, nån som har nån idé? Den behöver ju inte vara high-tech, men den bör ju helst inte glappa för mycket och vore bra om den höll några år iaf.
 
hahalj
Äh, jag tar en bit stålrör i lagom dimension, limmar det i ett genomgående hål i dörregeln, drar en bit gängad stång igenom, trycker i lite fett i röret, lite mellanbrickor, låsbrickor och muttrar så blir det nog bra. Drar man in muttrarna en bit in i spärrhandtaget (om det görs av trä då) så lär det ju sitta. Har tyvärr ingen svets, annars hade väl ett par plattjärn fastsvetsat på axeln varit det bästa.
 
Jösses, är de små pälsknytena så uppfinningsrika :wow:

Kodlås knäcker de snabbt och lätt förstås...
 
hahalj
Ibland (ofta) krånglar man till saker i onödan. Problemet löses enkelt med ett litet gångjärn monterad på dörrbladet och en lämplig bit läkt eller liknande. Voíla.

Dörr_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det uppfyller alla KISS-kriterier!

KISS = Keep It Simpe, Stupid!
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Hemmakatten
Grannen hade en katt som öppnade ytterdörren (en stor tung dörr) genom att hänga i handtaget och svänga fram och tillbaka lite med kroppen. Katten kunde även öppna dörren utifrån, men då krävdes lite mer svängande där den hängde i handtaget. Mycket trevlig katt som blev 22 år gammal.
 
Jag och make försökte bygga en dörr för att hålla katterna inne men det lyckades alltid överlista oss. Vi hängde upp en träram på gångjärn och använde oss av superstarka magneter. Det var dock inget problem då de var två stycken; en satte igång att klösa på myggnätet och när dörren började svikta att klösandet kunde de klämma sig genom. Annars tryckte de in skallen mellan golvet och dörren och lyfte av av hela ramen. Det positiva med det var att då hördes det ial att de rymt. Se alltså till att inte lämna utrymme mellan golv och dörr. Våra katter är numera steriliserade och öronmärkta utekatter.
 
hahalj
Hemmakatten skrev:
Grannen hade en katt som öppnade ytterdörren (en stor tung dörr) genom att hänga i handtaget och svänga fram och tillbaka lite med kroppen. Katten kunde även öppna dörren utifrån, men då krävdes lite mer svängande där den hängde i handtaget. Mycket trevlig katt som blev 22 år gammal.
Med min lösning ser jag inte hur de skulle kunna få upp dörren, med en klinka som ska lyftas och vridas 90 grader samtidigt som man måste lyfta en spärr åt sidan, då krävs det mer än svingande katter.
 
hahalj
johannaak skrev:
Jag och make försökte bygga en dörr för att hålla katterna inne men det lyckades alltid överlista oss. Vi hängde upp en träram på gångjärn och använde oss av superstarka magneter. Det var dock inget problem då de var två stycken; en satte igång att klösa på myggnätet och när dörren började svikta att klösandet kunde de klämma sig genom. Annars tryckte de in skallen mellan golvet och dörren och lyfte av av hela ramen. Det positiva med det var att då hördes det ial att de rymt. Se alltså till att inte lämna utrymme mellan golv och dörr. Våra katter är numera steriliserade och öronmärkta utekatter.
Har förkastat magneterna, tror inte heller att det håller.
Utrymmet mellan dörr och golv blir ett par cm, för smalt för ett katthuvud.
 
Där vi bodde förut hade vi en myggdörr som katterna lyckades öppna. Hade magnetlås flera stycken men det hjälpte inte. Dörren skulle öppnas inåt ska tilläggas. Lösningen blev en plywoodskiva i nederkant (funkar med plexiglas oxå) så de rackarna inte kunde få tag i nätet att öppna med. Men de fick tag i dörrkanten istället... Hmmm, tog då och bytte ut magnetlåsen till kullås, sådana som används till möbler. De är justerbara i hur trögt de ska gå att öppna. De kunde därefter inte öppna dörren mer...

De vann slagen men jag vann kriget HEHEHE;)
 
hahalj
En liten uppföljning av resultatet.

Så här blev dörren:
CAM00449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här blev lås-mekanismen lite närmare:
CAM00454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte få upp grindklinkan utan att man först vrider träklossen 90 grader åt sidan. Det sitter också en polykarbonat-skiva till vänster om låset för att täppa till hålet.

Katterna har undersökt nät och lås, de har kommit på att man kan stoppa tassarna genom nätet, och man kan klänga lite i det också, men det går inte komma ut. Låset har de inte brytt sig om alls. Ännu. :p

Återstår lite finlir, slipa till kanter och måla träet när det blir varmare ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Snyggt hahalj!

Jag gillar den robusta stilen utan krusiduller (y)
Ett fängelse är ett fängelse och skall inte se ut som ett rokokoslott.

Men kommer inte pälsknytena ut genom öppningen vid "låset"?
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Jag gillar den robusta stilen utan krusiduller (y)
Ett fängelse är ett fängelse och skall inte se ut som ett rokokoslott.
Exakt! Så länge familjen inte klagar så...

Men kommer inte pälsknytena ut genom öppningen vid "låset"?
Det sitter en transparent plastskiva där...den syns om man kollar noga. Den ena katten såg den inte först och försökte sig på ett skutt mot öppningen och lärde sig nog att det finns saker som inte alltid är så uppenbara...:eek:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.