Alla namn upptagna skrev:
Så är det. Mot 35m² golvvärme i betong (20% av boytan) lät jag pumpen arbeta i somras, bara för att ha litet komfortvärme på några källargolv. Resultatet blev ca 20 starter per dygn med gångtider på  max 2 min o 15 sek.  Sedan kopplade jag om så att acktanken med förrådsberedare (500 liter sammanlagt) ingick i golvvärmekretsen och gick samtidigt över till fast kondensering. Jag shuntade ut värmen till golven. Nu räckte 3 starter per dygn och den ökade energiåtgången blev bara 0,3 kWh/dygn. Att skillnaden blev så liten beror troligen på att de första 15-20 sek av varje körning inte ger någon nämnvärd värme, dvs 10-15% den inmatade kompressoreffekten var ren förlust. En volymtank i detta läge gör således stor nytta.
Om man, som BAS ovan, har gångtider som aldrig understiger 40 min måste man ha ovanligt stora raddar eller en klart underdimensionerad VP. Att klara detta höst och vår verkar annars knepigt. Borde också leda till en del tillskott på vintern.
att klara en gångtid på 40min kan beror på många faktorer o inställningar. inta alltid självklart att man ska eftersträva den maxilama gångtiden o få starter!

sen så tycker jag personligen att 500 liters volymförstoringstank är för mycke i dom aldra flästa fallen. det ger onödig tröghet
 
Tack alla för hjälpen.
Hade ett lååångt snack med wirsbo i dag. Dom köper väl inte riktigt erat resonemang , förstår inte varför man ska koppla bort termostaterna, bör bli svårt om man uppnåt optimal inställning och det blir kraftiga temeratur förändringar ute sa dom ,dom måste någ ha en innegivare installerad ?.
Men dom vill ju sälja prylar dom oxå.
Tror jag får prova mig fram först. Ska kolla vad en tank (ny med 4anslutningar) kostar ihop med en cp (en god vän säljer ivt och ger mig bra priser). Är det inte för dyrt kör jag nog med denna nya tank och mina termostater. Några tusen lappar tycker nog resten av familjen det är värt när jag inte är hemma och dom måste gå ner och justera med insexnycklen...
 
Draven skrev:
Tack alla för hjälpen.
Hade ett lååångt snack med wirsbo i dag. Dom köper väl inte riktigt erat resonemang , förstår inte varför man ska koppla bort termostaterna, bör bli svårt om man uppnåt optimal inställning och det blir kraftiga temeratur förändringar ute sa dom ,dom måste någ ha en innegivare installerad ?.
Men dom vill ju sälja prylar dom oxå.
Tror jag får prova mig fram först. Ska kolla vad en tank (ny med 4anslutningar) kostar ihop med en cp (en god vän säljer ivt och ger mig bra priser). Är det inte för dyrt kör jag nog med denna nya tank och mina termostater. Några tusen lappar tycker nog resten av familjen det är värt när jag inte är hemma och dom måste gå ner och justera med insexnycklen...
denom att strypa olika så får du olika temo i olika rum. (for du vill väll inte ha oilka temp i samma rum beroende på veckodag? då blir det struligt)

det här sättat jag beskriver funkar mycket bra & så bör man alltid göra, men om man nu får problem med att solen värmer i nått enstaka rum så kan man efter en korekt instrypning, koppla på termostaten igen & ställa den en grad högre än den tamp man vill ha. då kommer termostaten bara arbeta i "nödfall"

inne givare är alltid bra att komplitera anläggningen med, då kommer vrmepumpen att klara en finare justering.

om man andvänder termostater så som dom vill att du ska göra, så behöver man inte trimma in golv värmeslingorna lika noga o hellar inte trimma in värmpumpen lika noga. men du kommer att få dyrare drift, då det kräver att man kör på övertemp & att tilskotselen går i lite då o då.

samt att man i vissa fall kan få varierande temp, presis som du har.
det dyra, men enkla är ju att frida på värmpumpen mer o tillåta massa elpatron, då kommer pumpen att kompensera (pumpen = elpatronen) så du får jämnare temp.
men vem vill ha dyr drift?

testa att köra utan termostater o ha tåla mod, räkna med att du kommer att få justera lite då o då hela denna vinter, sen kommer anläggningen sköta sig själv alla andra år.
 
CarMan skrev:
denom att strypa olika så får du olika temo i olika rum. (for du vill väll inte ha oilka temp i samma rum beroende på veckodag? då blir det struligt)

det här sättat jag beskriver funkar mycket bra & så bör man alltid göra, men om man nu får problem med att solen värmer i nått enstaka rum så kan man efter en korekt instrypning, koppla på termostaten igen & ställa den en grad högre än den tamp man vill ha. då kommer termostaten bara arbeta i "nödfall"

inne givare är alltid bra att komplitera anläggningen med, då kommer vrmepumpen att klara en finare justering.

om man andvänder termostater så som dom vill att du ska göra, så behöver man inte trimma in golv värmeslingorna lika noga o hellar inte trimma in värmpumpen lika noga. men du kommer att få dyrare drift, då det kräver att man kör på övertemp & att tilskotselen går i lite då o då.

samt att man i vissa fall kan få varierande temp, presis som du har.
det dyra, men enkla är ju att frida på värmpumpen mer o tillåta massa elpatron, då kommer pumpen att kompensera (pumpen = elpatronen) så du får jämnare temp.
men vem vill ha dyr drift?

testa att köra utan termostater o ha tåla mod, räkna med att du kommer att få justera lite då o då hela denna vinter, sen kommer anläggningen sköta sig själv alla andra år.
Tror du jag kan få en bra reglering genom att skippa arbetstanken (känns tufft att såga isär rören och montera denna, om den inte behövs) och köra utan ?

En fotnot är också att jag på övreplan har en gv-styrning i träbjälklagret ?
 
Jag skulle defenitivt börja mad att slänga termostaterna på båda planen & reglera in genom att strypa de rum som blir för varma, o ha fullt öppet på dom rum som är för kalla, tills jag har önskad temp i alla rum.
har jag för varmt i alla rum efter att ha öppnat på många ställen, så ska man reglera ner på värmpumpen. (man ska sträva efter att ha så lite strypt som möljigt, men det krävs att mn stryper kortare skingor & rum som är för varma.)
du komer märka hur man gör, tänk bara på att en förendring kan ta upp till ett dygn innan det märks fullt ut.

när du gjort detta o justerat i några vecker eller månader, så komer du märka om du vill ha arbetstenk eller ej. o då monterar du dit denna, o gisningsvis behöver du inte justera anläggningen då, då arbetstanken inte påverkar vattenflödet i slingorna
 
CarMan skrev:
Jag skulle defenitivt börja mad att slänga termostaterna på båda planen & reglera in genom att strypa de rum som blir för varma, o ha fullt öppet på dom rum som är för kalla, tills jag har önskad temp i alla rum.
har jag för varmt i alla rum efter att ha öppnat på många ställen, så ska man reglera ner på värmpumpen. (man ska sträva efter att ha så lite strypt som möljigt, men det krävs att mn stryper kortare skingor & rum som är för varma.)
du komer märka hur man gör, tänk bara på att en förendring kan ta upp till ett dygn innan det märks fullt ut.

när du gjort detta o justerat i några vecker eller månader, så komer du märka om du vill ha arbetstenk eller ej. o då monterar du dit denna, o gisningsvis behöver du inte justera anläggningen då, då arbetstanken inte påverkar vattenflödet i slingorna
Ok tack ska du ha .
 
CarMan skrev:
sen så tycker jag personligen att 500 liters volymförstoringstank är för mycke i dom aldra flästa fallen. det ger onödig tröghet
DET kan jag hålla med om, idag. Till en pump på 7-8 kw så kan man nog dra bort ett par hundra lite. MEN, det är också så att jag inte märker av den tröghet som finns i systemet idag, men hade man ett sämre isolerat hus kanske det skulle bli problem.

När jag bestämde vilken tankstorlek jag skulle ha så räknade jag på pumpens effekt kontra vilken tid det tar att värma vattnet. Minsta önskade gångtid gav volymen.
 
MathiasS skrev:
DET kan jag hålla med om, idag. Till en pump på 7-8 kw så kan man nog dra bort ett par hundra lite. MEN, det är också så att jag inte märker av den tröghet som finns i systemet idag, men hade man ett sämre isolerat hus kanske det skulle bli problem.

När jag bestämde vilken tankstorlek jag skulle ha så räknade jag på pumpens effekt kontra vilken tid det tar att värma vattnet. Minsta önskade gångtid gav volymen.
Jo jag vet. du har tidigare visat att din tank funkar mycket bra i ditt hus.
men jag skulle inte rent generelt råda att man ska puta in så stor tank man kan, som man gör vid ved eldning.

för stor tank i fel system, ken få TS att slå i för att systemet är för trögt
 
CarMan skrev:
Jag skulle defenitivt börja mad att slänga termostaterna på båda planen & reglera in genom att strypa de rum som blir för varma, o ha fullt öppet på dom rum som är för kalla, tills jag har önskad temp i alla rum.
har jag för varmt i alla rum efter att ha öppnat på många ställen, så ska man reglera ner på värmpumpen. (man ska sträva efter att ha så lite strypt som möljigt, men det krävs att mn stryper kortare skingor & rum som är för varma.)
du komer märka hur man gör, tänk bara på att en förendring kan ta upp till ett dygn innan det märks fullt ut.

när du gjort detta o justerat i några vecker eller månader, så komer du märka om du vill ha arbetstenk eller ej. o då monterar du dit denna, o gisningsvis behöver du inte justera anläggningen då, då arbetstanken inte påverkar vattenflödet i slingorna
Hur mäter du förresten din temperatur i varje rum ?
 
en lös inomhustermometer gör jobbet bra. Plaserad i rumer på lämplig möbel. inte för nära yttervägg eller själva radiatorn
 
CarMan skrev:
sen så tycker jag personligen att 500 liters volymförstoringstank är för mycke i dom aldra flästa fallen. det ger onödig tröghet
Jag tycker också att det är en på tok för stor volym för att användas som volymtank, men tanken finns där som VVB, med förhoppningen om att befintliga solpaneler någon gång skall komma till nytta. Anläggningen är också så flexibel att det räckte med att "ratta på några kranar" för att göra en enkel test och få se hur en extra volym inverkade och framför allt att få konstatera hur stor skillnaden var mellan flytande och fast kondensering i mitt driftsfall. Den var nästan obefintlig.
 
Alla namn upptagna skrev:
Jag tycker också att det är en på tok för stor volym för att användas som volymtank, men tanken finns där som VVB, med förhoppningen om att befintliga solpaneler någon gång skall komma till nytta. Anläggningen är också så flexibel att det räckte med att "ratta på några kranar" för att göra en enkel test och få se hur en extra volym inverkade och framför allt att få konstatera hur stor skillnaden var mellan flytande och fast kondensering i mitt driftsfall. Den var nästan obefintlig.

jag vat inte hur du har kopplat, eller hur du mäter. men det är stor skilnad mellan at köra fast eller flytande kondensering !
 
Volymen är beroende på storleken på pump själv har jag undre delen på en 500 l tank ca 300 liter som volymtank men då är pumpen på 20 kw.
Fast kondensering gör nog inte någon större skilnad i förbrukning för komfortvärme sommartid.
Däremot vintertid så blir det ju lite större skilnad.
 
CarMan skrev:
jag vat inte hur du har kopplat, eller hur du mäter. men det är stor skilnad mellan at köra fast eller flytande kondensering !
Fast kondensering gör nog inte någon större skilnad i förbrukning för komfortvärme sommartid.
Däremot vintertid så blir det ju lite större skilnad.
CarMan så här gjorde jag. Under 12 dagar körde jag min 1130-8 flytande mot bara 40m² betonggolv. VV i förrådsberedare, 120l med 380l mantel. Resultat ca 20 starter per dag med en sammanlagd gångtid av 1,5h varav ca 1h för VV. Totalt 6,3 kWh per dygn. Separat mätare för VP + extra CP. Gångtid vid värmekörning 2 min 15 sek.

Därefter ytterligare 12 dygn, med liknande utetemp, men golvvärmen shuntades ut (26°) från VV-tankens mantel (ca 50°). Resultat ca 3 starter per dag, samma gångtid, och 6.7 kWh per dygn.

Varför blev det inte mycket bättre i andra försöket?? Huvudorsaken är naturligtvis att den första halvminuten av varje körning ger ett obetydligt energibidrag och med så korta gångtider blir denna del alltför stor, procentuellt.
Inför nästa sommar finns en 120 liters tank att köra ihop med golven i källaren. Med flytande kondensering. Skall bli intressant.
 
Var har du monterat framledningsgiveren i dina försök?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.